واکنش مهرداد فرید به تصمیم وزارت ارشاد درباره تولید فیلم های فاخر/باید پیش از تولید فیلم به آن فکر کرد تا بلایی سر سرمایه دولتی نیاید!

مهرداد فرید، کارگردان فیلم «دعوتنامه» معتقد است: گاهی گمان میکنیم که ساخت فیلم های فاخر یک جور فعالیت در جهت پول شویی بوده است. می خواهم بگویم خیلی اوقات میلیاردها پولی که خرج شده  یا به خاطر عدم مهارت گروه تولید، هدر رفته و یا رفته توی جیب بعضی از تهیه کنندگان یا مجریان طرح. 

به گزارش ایسکانیوز، مهرداد فرید، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره تولید فیلم های فاخر، نوشت:

ما که کارمان تولید فیلم است و با اعداد و ارقام آشناییم، گاهی گمان میکنیم که ساخت فیلم های فاخر یک جور فعالیت در جهت پول شویی بوده است. می خواهم بگویم خیلی اوقات میلیاردها پولی که خرج شده یا به خاطر عدم مهارت گروه تولید، هدر رفته و یا رفته توی جیب بعضی از تهیه کنندگان یا مجریان طرح.
ما همیشه گفته ایم که باید این پولها به عدالت میان فیلم هایی که پروانه ساخت دارند تقسیم شوند. باید برابری و مساوات باشد. خیلی اوقات از منابعی که به شکل مساوی تخصیص داده شده، فیلم هایی ساخته اند که واقعا مردم از آن ها استقبال کرده اند. همان فیلم ها بعضا جزو مفاخر فرهنگی شمرده شده اند. پیشنهادم این است که به جای این بریز و بپاش ها که خیلی اوقات معنای بدی هم از آن ها به دست می آید، بیایند و پول ها را به عدالت تقسیم کنند. به این امید که از میان فیلمسازان به هر حال تعدادی بتوانند فیلم های فاخر، اما متناسب با بازار سینمای ایران بسازند. وقتی می گویم بازار سینمای ایران، در واقع دارم به یک مقوله ی اقتصادی اشاره می کنم. باید موقع تولید متناسب با اندازه ی بازار برنامه ریزی کنیم. نه بیش از آن. اگر جز این باشد، یعنی معادلات اقتصادی را نمی فهمیم. به همین دلیل است که ساخته شدن فیلمی مثل «محمد رسول الله» از ابتدا غلط بوده است. تولید این فیلم با تعداد سینماهای کشورهای مذهبی ای که با ما همسو اند هیچ تناسبی ندارد. در مورد کشورهای سنی نشین که به هر حال تحت تاثیر مفتی های مصری و سعودی اند، از پیش می دانستیم که از فیلم استقبال نخواهند کرد. کشورهای غیرمسلمان هم که تکلیف شان معلوم است. این وسط چند تا کشور مسلمان و دوست هستند که آن ها اغلب سالن سینما ندارند که بتوانند فیلم را اکران کنند. این ها مواردی است که باید پیش از تولید فیلم به آن فکر کرد تا بلایی سر سرمایه هفنگفت دولتی نیاید.

به گزارش ایسکانیوز، مهرداد فرید، تهیه‌کننده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس است. او کارگردان فیلم های دعوتنامه (۱۳۹۵)، بی‌تابی بیتا (۱۳۹۰)
زن‌ها شگفت‌انگیزند (۱۳۸۹)، از ما بهتران (۱۳۸۷)، همخانه (۱۳۸۶)، آرامش در میان مردگان (۱۳۸۴) است.
گفتنی است؛ سیدرضا صالحی امیری به تازگی اعلام کرده است که در سال 96، 35 میلیارد تومان به تولبد فیلم های فاخر اختصاص داده شده است.
دریافت کننده: معصومه رضا/ تایید کننده: سلیمی
501500

کد خبر: 735412

وب گردی

وب گردی