دستاوردهای طرح ژنوم مواد بررسی شد

 "طرح ژنوم مواد" به عنوان طرحی بین سازمانی در راستای ورود به عصر جدیدی برای کشف، ساخت و گسترش مواد پیشرفته در آمریکا در حال پیگیری است.

به گزارش ایسکانیوز، "طرح ژنوم مواد" به عنوان طرحی بین سازمانی در راستای ورود به عصر جدیدی از سیاست‌گذاری، منابع و زیرساخت برای حمایت از موسسات آمریکایی در کشف، ساخت و گسترش مواد پیشرفته با سرعتی دو برابر قبل و با کسری از هزینه قبلی در 24 ژوئن 2011 توسط رئیس جمهور آمریکا ابلاغ شد. این طرح بنا به گفته رئیس جمهور "برای کمک به بنگاه ها در راستای کشف، توسعه و کاربرد مواد جدید با دو برابر سرعت فعلی، اجرا شد". در طی 5 سال گذشته، بخش‌های دولت فدرال شامل وزارت انرژی و وزارت دفاع، بنیاد ملی علوم، موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی و سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) بالغ بر 500 میلیون دلار به صورت منابع و زیرساخت برای حمایت از این طرح هزینه کرده اند.
در این راستا بخش‌های دولت فدرال در همکاری تنگاتنگی با یکدیگر و با بخش‌های دیگر خصوصی و دولتی تلاش کرده تا الگوی فرهنگی تغییر داده و پیشرفت فنی به سوی اهداف بلندِ طرح، ممکن شود. بخش‌های دولتی تعداد زیادی برنامه‌‌ی تحقیق و توسعه را پایه‌گذاری و یا تکمیل کرده‌اند. پایگاه‌های داده در حال گسترشی در حوزه مواد توسط هزاران کاربر به منظور استخراج خواص صدها هزار ماده به کار گرفته شده است. مراکز تحقیقاتی بین رشته‌ای در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دولتی در سرتاسر کشور در حال کشف و توسعه مواد جدید، کار با همکاران صنعتی برای به کار‌گیری این مواد و تربیت نیروی کار آینده حوزه مواد می‌باشند.
این طرح بر اساس 4 چالش کلیدی زیر، سازمان‌دهی شده‌است:
1- تغییر الگوی فرهنگی در تحقیقات مواد جهت تشویق و تسهیل رویکرد یکپارچه تیمی
2- یکپارچه‌سازی تحقیقات عملی، محاسباتی و نظری و تجهیز کردن جامعه مواد با ابزار و روش‌های
پیشرفته
3- در دسترس قرار دادن داده‌های دیجیتال
4- تربیت نیروی کار درجه یک که برای مشاغل علمی و صنعتی آموزش دیده‌اند.
در سند تهیه شده در 2 آگوست 2016، منتخبی از دستاوردها و نکات برجسته فنیِ نشان دهنده پیشرفت طرح در طول 5 ساله اول، گزارش شده است.
ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی نیز در کشور با توجه به اهمیت این حوزه باهدف ساماندهی، کمک به ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط با تولید مواد و ساخت پیشرفته تشکیل شده است.

منبع: معاونت علمی ریاست جمهوری

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 735429

وب گردی

وب گردی