سایپا به دنبال تولید خودروی برقی

اختتامیه دومین جشنواره محیط زیست گروه خودروسازی سایپا با حضور مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، سعید متصدی معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مدیران ارشد گروه سایپا و فعالان حوزه محیط زیستی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: به طور کلی تمام تلاش های انجام شده در جهان باید یک اصل اساسی را دنبال کند و آن خدمت به بشریت است و اگر در این زمینه نگاه مدت دار نباشد این خدمت به خیانت تبدیل می شود. در صورتی که این نگاه در فرآیندها حاکم باشد قطعا همه فعالیت ها و فرآیندها در حوزه های صنعتی، تولیدی و خدماتی مفید و در خدمت جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: در دهه های گذشته همه فعالیت ها به خصوص فعالیت های صنعتی بر اساس نگاه بنگاه داری و مسایل مالی استوار بود و موضوعی که از آن غفلت شد مسائل زیست محیطی بود که اثراتش در حال حاضر باعث بروز مشکلات متعددی برای جامعه انسانی شده است.در حوزه محیط زیست نگاه بلند مدت نیاز است و این رویه ای است که در گذشته در بنگاه های صنعتی و اقتصادی حاکم نبوده و باعث تهدید محیط زیست کره زمین شده است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در گروه خودروسازی سایپا و به خصوص در دو سال اخیر تلاش بر این اساس استوار بوده که به همه مسائل نگاه بلند مدت حاکم باشد و علاوه بر مسایل مالی و اقتصادی، در حوزه محیط زیست هم نگاه توسعه ای و مدت دار دنبال شده است.

جمالی با اشاره به اینکه در سایپا به دنبال ایجاد و رعایت مسائل زیست محیطی با نگاه به آینده هستیم خاطر نشان کرد: با این نگاه در بخش محیط پاک مصوبه هیات مدیره گروه سایپا مبنی بر انجام فعالیت های تولیدی در حوزه خودرو سبز به تصویب رسید و مطالعات بر روی خودروهای برقی آغاز شده و نوید آینده خوبی برای گروه سایپا و مردم عزیز کشور خواهد داشت. علاوه بر این در توسعه محصول نیز به دنبال تحقیق بر روی خودروهای سه سیلندر و کم مصرف هستیم و در جهت کاهش انتشار کربن خروجی از خودروها، تلاش های خوبی انجام شده است.

مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در بخش خودروهای تجاری نیز در یک ماه گذشته و توسط شرکت سایپا دیزل طرح خروج خودروهای تجاری فرسوده را با همکاری سازمان راهداری و بانک های عامل آغاز کرده ایم و در این برنامه، جایگزینی 3 هزار خودرو فرسوده تجاری مد نظر است که قطعا کمکی قابل توجهی به کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده های محیط زیستی خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این در حوزه محصولات نیمه تجاری در شرکت زامیاد نیز توسعه و تولید خودروهای دوگانه سوز را دنبال می کنیم که کاهش 50 درصدی سوخت را باعث شده و در کاهش آلاینده های محیط زیستی نقش مهمی دارد و این خودروها به نسبت تناژ حمل جزء پائین ترین مصرف کننده های انرژی محسوب می شوند.

جمالی تاکید کرد: قطعا در تولید محصولات جدید نیز رعایت استانداردهای زیست محیطی به عنوان اولویت اول و اصل اساسی در نظر گرفته شده و محصولات بر این اساس در خط تولید قرار خواهند گرفت.

وی افزود: رعایت استانداردهای زیست محیطی را به عنوان وظیفه ملی، اجتماعی و سازمانی خود می دانیم و قطعا تمامی برنامه های گروه خودروسازی سایپا در این راستا طراحی و اجرا خواهد شد. خوشبختانه در سایپا اصل رعایت محیط زیست به عنوان اصلی اساسی مد نظر قرار گرفته و بر اساس استانداردهای تبیین شده زیست محیطی خودروها تولید می شود.

در ادامه دکتر سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گروه سایپا یکی از مجموعه های پیشرو در حفظ محیط زیست است و در دوران اخیر این پیشرویی سایپا در محیط زیست بیشتر نمود پیدا کرده است.

وی افزود: خودروهای تولیدی گروه سایپا مطابق با استانداردهای کشور تولید می شوند و با توجه به اینکه استاندارد یورو 4 از سال 93 در کشور اجباری شده است، گروه سایپا علاوه بر یورو 4 ، برخی از محصولاتش را با استاندارد یورو 5 تولید می کند و این نگاه منطقی سایپا به محیط زیست بسیار امیدوارکننده است.

متصدی گفت: علاوه بر این سایپا برخی از محصولات را بالاتر از یورو 5 نیز تولید می کند در حالی که استاندارد یورو 5 از سال 98 در کشور اجباری خواهد شد و سایپا در این زمینه نیز پیشتاز است و جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که مطرح است موضوع کاهش آلایندگی هاست. امروزه بنگاه های اقتصادی تلاش می کنند فعالیتشان را طوری اصلاح کنند که نه در فرایندها آلودگی ایجاد شود و نه در تولید محصول، آلایندگی وجود داشته باشد.در واقع در این چرخه، بنگاه ها از جنبه های زیست محیطی به بهبود اقتصادی خواهند رسید و به تقویت حیات بنگاه اقتصادی منجر خواهد شد و این چرخه دوار اقتصادی یک ایده نوپا در دنیا است.

این مدیر محیط زیستی گفت: خوشبختانه درهمین زمینه بازچرخانی آب در سایپا در تولید محصولات این شرکت اجرا می شود و جای بسی خوشحالی است که در گروه خودروسازی سایپا علاوه بر تولید بر اساس استانداردها، به مقوله محیط زیست تا این سطح توجه می شود.

وی تصریح کرد: از مقوله های مهم در حوزه محیط زیست و خودروسازی، موضوع تحقیق و توسعه در خصوص خودروهای الکتریکی است که خوشبختانه سایپا در این حوزه نیز فعالیت خود را آغاز کرده است و امیدواریم که هرچه زودتر شاهد تولید خودروهای برقی و الکتریکی از سوی سایپا باشیم و این یک نگاه آینده نگر به تولید خودرو و محیط زیست است.

متصدی تصریح کرد: نکته دیگر این است که از نگاه سنتی تولید خودرو به نگاه مدرن در تولید خودرو برسیم و در این نگاه جدید میزان انتشار دی اکسیدکربن اهمیت دارد و خوشبختانه سایپا محصولات خود را از نظر انتشار دی اکسید کربن مورد کنترل و ارزیابی قرار داده تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

در پایان مهدی اسماعیلی، رئیس کارگروه محیط زیست گروه خودروسازی سایپا به ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست گروه سایپا پرداخت و مدل ارزیابی محیط زیستی شرکت های گروه سایپا را تشریح و به تبیین استراتژی کلان محیط زیست گروه سایپا در قالب برنامه مدیریت سبز و با شعار راهبردی " مدیریت سبز، تولید پاک و کم کربن سایپا در سال 1404" پرداخت.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انشتاردهنده:آرش محمدی

401

کد خبر: 735495

وب گردی

وب گردی