عراقچی: همه تحریمهای مرتبط با برجام برداشته شد

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: تمامی تحریمهایی که باید در جریان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برداشته می شد مرتفع و شکسته شده است.

به گزارش ایسکانیوز، سید عباس عراقچی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست صمیمی با دانشجویان بین المللی دانشگاه های خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: گسترش ارتباطات علمی منجر به گسترش ارتباط درحوزهای اقتصادی و سیاسی نیز می شود.
وی با بیان اینکه تبادل علمی حد و مرز نمی شناسد، اظهار کرد : رشد علم منجر به توسعه اقتصادی و گسترش رفاه ملتها می شود .
عراقچی ادامه داد: در شرایطی که کشورهای غربی همه چیز حتی علم و دانش را در انحصار خود قرار داده اند ، تبادلات علمی در عرصه های بین المللی به خصوص در منطقه باید افزایش یابد.
وی گفت : دانشجویان بین المللی به عنوان سفیران علمی و فرهنگی برای کشورهای میزبان در کشور خود هستند لذا باید در راستای توسعه جذب دانشجویان بین المللی تلاش کرد.
عراقچی با بیان اینکه در سایه گسترش روابط علمی و بین المللی به نوعی امنیت نیز در کشورها ایجاد می شود ، افزود : امنیت مقوله ای یکپارچه است و ایجاد آن در گروی مشارکت همه کشورهاست.
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیاست جمهوری اسلامی کمک به امنیت و صلح در منطقه است لذا در مقابل هرگونه ناامنی در منطقه عکس العمل نشان می داهیم و به کمک خواهران و برداران خود می شتابیم.
عراقچی با بیان اینکه تروریسم و گروه های تکفیری از مهمترین تهدیدات امنیتی در دنیا و منطقه خاورمیانه هستند افزود : نسبت به کشورهایی نظیر سوریه که از تروریسم رنج می برد بی تفاوت نیستیم وخود را موظف به مقابله با تهدیداتی نظیر تروریسم و رژیم صهیونیستی می دانیم.
وی ادامه داد : اگر جمهوری اسلامی ایران با تروریسم داعش و القاعده مبارزه نکرده بود مشخص نبود گروههای تکفیری تا کجا پیش می رفتند.
وی خاطرنشان کرد: باید تهدیدات جدید را شناخت و برای مقابله با این تهدیات همکاری دسته جمعی کشورها ضروری است که البته گسترش فعالیتهای فرهنگی و علمی نقش مهی در این خصص ایفا می کند .
وی ادامه داد : غرب آسیا و خاورمیانه منطقه ای با تنشها و درگیری های مختلف است لذا ضروری است یش از هرزمانی در راستای صلح وثبات منطقه گام برداریم .
عراقچی ادامه داد : سیاست جمهوری اسلامی ایران ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است زیرا در سایه صلح ملتها می توان به رفاه و آرامش رسید.
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد : تامین امنیت اولویت اصلی منطقه است که جمهوری اسلامی نیز در این خصوص بسیار تلاش کرده است.
وی ادامه داد : تروریسم و تکفریها شاخته شده ترین تهدید منطقه وکشورهای بین المللی هستند که البته در کنار آنها تهدیدات محیط زیستی و اقتصادی نیز وجود دارد و هیچ کشوری نمی تواند خود را به تنهایی مصون از این تهدیدات بداند لذا مشارکت همه کشورها برای برقراری صلح و امنیت ضروری است.
در این نشست مشکلات دانشجویان خارجی مطرح و معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در خصوص این مشکلات خطاب به مسئولان دانشگاه ها گفت : مشکلات دانشجویان در حوزه های اقامت ، بیمه و غیره جمع بندی و از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور به وزارت امور خارجه ارسال تا رایزنی های مربوطه انجام شود.
همچنین در این مراسم دبیرخانه سومین جشنواره فرهنگ و ملل که اردیبهشت ماه سال اینده در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود، افتتاح شد .
به گزارش ایرنا، شش هزار دانشجوی غیرایرانی در بخش بین المللی دانشگاه های مختلف مشهد تحصیل می کنند.

دریافت کننده: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 735508

وب گردی

وب گردی