جمالی: عربستان محرک اصلی اختلافات منطقه است

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عربستان در صدد تحریک کردن برخی کشورها علیه ایران است گفت: عربستان سعودی با عدم درک صحیح شرایط مسبب اصلی اختلافات منطقه است.

محمد جواد جمالی عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره بر سفر اخیر رییس جمهوری ایران به دو کشور عمان و کویت عنوان کرد: رویکردهای 6 کشور عضو همکاری شورای خلیج فارس الزاما بطوری نیست که صد در صد در همرا با عربستان باشد چرا که کشوری مثل عمان با پیش زمینه سنتی سعی کرده تا کنون روابط خود را با ایران حفظ کند چرا که دلایلی هم برای دوستی با ما دارد و این امر موجب شده تا عربستان در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مهره سوخته یا خنثی به شمار آید.

وی در ادامه تاکید کرد: کشورهایی مانند کویت هم یک سری گرایش های گریز از مرکز دارند و ما همیشه اعلام کردیم ایران کشوری است با جغرافیای بسیار منحصر به فرد و مولفه های قدرتمند که اگر اشتراکاتی که باید صورت بگیرد فراهم شود حوزه خلیج فارس حوزه تاثیر گذار در منطقه خواهد شد.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم با بیان اینکه عربستان محرک اصلی اختلافات منطقه است افزود: متاسفانه عربستان سعودی با عدم درک صحیح شرایط نه تنها در گیر جنگ روانی با جمهوری اسلامی شد بلکه با دخالت در کشورهایی مانند عراق،سوریه،یمن و بحرین هم باعث شد تا نگاه ها از موضع فلسطین به این مناطق معطوف شود و هم اینکه باعث اختلاف بین کشورهای مسلمان منطقه شده است.

وی در ادامه اذعان کرد: با توجه به گذشت چندین سال از این پروسه خوشبختانه عربستان نتوانست اهداف خودش را در این خصوص محقق کند ضمن آنکه عربستان باعث شده تا کشورهای منطقه که برای طولانی مدت پرداخت هزینه می کردند به یک واقع گرایی برسند که جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت نمی توان از آن چشم پوشید واین برای جمهوری اسلامی یک پیروزی است.

وی افزود: به همین خاطر در راستای سفر روحانی شرایط خوبی مهیا شده تا مواضع ایران در منطقه با شفافیت عنوان شود ضمن آنکه امیدواریم به زودی سفیر ایران هم در عمان تعیین شود تا از این ظرفیت استفاده شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به برگزاری دومین نشست آستانه اشاره کرد و افزود: اینکه ما بخواهیم توقع داشته باشیم در کوتاه مدت مشکلی که چندین کشور در خاور میانه را درگیر کرده است حل شود عقلانی نیست، اما این اجلاس می تواند در آینده پیش نیازی برای اتمام و یا کنترل این حوادث باشد.

وی گفت: ما نباید همه چیز را تمام شده فرض کنیم چرا که همچنان گروه های تروریستی و کشورهای حامی آنها در ابعاد مختلف نظامی و سیاسی فشارهای خود را خواهند آورد ضمن آنکه جنگ دیپلماسی همچنان وجود دارد و این موضوع می طلبد که در این خصوص کوچکترین کوتاهی صورت نگیرد. قدرتهای جهان و آشوبگران منطقه به خوبی می دانند که ما هوشیار هستیم .

جمالی در پایان به تقویت مقاومت و پایداری مردم و دولت سوریه اشاره کرد و افزود: همه کسانی که در دولت قانونی بشار اسد و سوریه هستند همچنان بر مقاومت خودشان پایبند باشند چرا که همین مقاومت باعث شد تا کشورهای صاحب نفوذ با شکست مواجه شوند واین شکست موجب شود تا به اقناعی نسبی برسند که قدرت دخالت در امور داخلی نه تنها سوریه بلکه هر کشور دیگری را نداشته باشند.

خبرنگار:علی درخشان/تایید کننده:فاطمه سرلک

کد خبر: 735513

وب گردی

وب گردی