20هزار میلیارد ارزش افزوده پارک های علم و فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: ارزش افزوده ایجاد شده توسط پارک‌های فناوری با جهشی قابل توجه به ۲۰ هزار میلیارد رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری پانزدهمین همایش ملی رؤسای پارک‌ها و مراکز رشد سراسر کشور گفت: در سه سال اخیر، روند توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، سیر صعودی به خود گرفته و هم اینک دو هزار و 900 شرکت در کشور به ثبت رسیده است.

او با بیان اینکه 39 پارک علم و فناوری و 180 مرکز رشد در کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون چهارهزار شرکت و هسته‌های فناور و 30 هزار فناور داریم که با 400 میلیون ریال اشتغال ایجاد می‌کنند و این رقم، حدود یک پنجم تا یک ششم هزینه اشتغالزایی در کشور است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر مسیر درست و اثرگذار پارک‌ها و مراکز رشد در کشور گفت: هم‌اکنون 13 صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور تقویت این بخش‌ها در کشور تشکیل شده است.

او افزایش ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و خارجی را از نیازهای ورود تکنولوژی‌های نوین و ایده گیری جوانان از این تکنولوژی‌ها دانست و گفت: دفتر مبادلات علمی در چین، قزاقستان و امارات متحده عربی تشکیل شده است.

احمدی شناخته شدن ایران به عنوان مرکزیت iris (توسعه مراکز رشد) را از نشانه‌های وجود ظرفیت‌های بالا در این بخش دانست و گفت: امیدوارم در سال‌های آینده از این ظرفیت جوانان و نخبگان کشور، در راستای توسعه علم استفاده بیشتری شود.

ایران سرآمد حوزه‌های IT و گیاهان دارویی

او حوزه‌هایIT و گیاهان دارویی را از جمله مهمترین بخش‌های فعال مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: در برخی بخش‌ها از جمله کشاورزی، فناوری‌هایی به کشورهای صاحب فن از جمله ترکیه صادر کرده‌ایم.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در بخش‌هایی مانند صنایع نفت، انرژی، بیو و علوم انسانی و هنر در حال تولید محصولات دانش‌بنیان هستیم و تولیدات ما به کشورهایی همچون آلمان، استرالیا، کانادا و فرانسه صادر می‌شود.

احمدی با بیان اینکه تفاوت شرکت‌های دانش بنیان با شرکت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی وجود دارند، نو بودن طرح و ایده و انحصاری بودن آن‌ها است و ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به وجود داروهای مختلف گیاهی، با ورود به این حوزه، هم اینک محصولات مختلف گیاهی به صورت فرآوری شده به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

معان پژوهش و فناوری گفت: در سال 92، فروش محصولات و دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان، حدود 50 میلیارد ریال بود که این مقدار هم اینک به 770 میلیارد ریال رسیده است.

او از برگزاری سالانه یک المپیاد طرح‌های کسب و کار دانشجویی و دو جشنواره به نام‌های جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برتر و جشنواره شیخ بهایی با هدف شناخت استعدادها و ظهور و بروز خلاقیت‌ها خبر داد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از درخواست افزایش 20 درصدی بودجه پژوهشی وزارت علوم خبر داد و گفت: هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرای هزار و 200 پروژه با وزارت دفاع هستند و در حوزه نفت نیز از سال 93 تا پایان امسال، 17 هزار میلیارد ریال قرارداد همکاری برای میدان‌های نفتی و صنایع پایین‌دستی در حال انجام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/ انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 735521

وب گردی

وب گردی