معاون سازمان میراث فرهنگی کشور: توسعه میادین نفتی و آبی موجب نابودی ۸۰۰ منطقه تاریخی خوزستان شد

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: توسعه میادین نفتی، آب و مزارع نیشکر درگذشته در خوزستان حدود ۸۰۰ منطقه تاریخی را از بین برده که هر کدام می توانستند یک چغازنبیل و یا یک جندی شاپور شوند.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمد حسین طالبیان پیش از ظهر امروز سه شنبه در کنگره بین المللی جندی شاپور که در محل آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در تمدن ۱۰ هزار ساله ایران جایگاه ویژه ای دارد به گونه ای که شناخت ایران بدون خوزستان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به ثبت جهانی شدن سه اثر شوش و چغازنبیل و شوشتر در شمال خوزستان افزود: مجموعه ساسانی دزفول نیز در فهرست موقت جهانی شدن قرار دارد.

وجود یک میلیون و ۲۰۰ اثر در کشور

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به ظرفیت های عظیم فرهنگی، تاریخی و طبیعی در کشور گفت: قریب به یک میلیون و ۲۰۰ اثر در کشور وجود دارد که تامین بودجه و مدیریت آنها نمی تواند به تنهایی و توسط یک دستگاه انجام شود بنابراین همه دستگاه های اجرایی کشور باید در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.

تخصیص اعتبار برای جندی شاپور

طالبیان از تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای کاوش های باستان شناسی و مجموعه جندی شاپور با پیگیری نماینده دزفول در مجلس خبر داد و یادآورشد: جندی شاپور یکی از شهرهای مهم دوره ساسانی است که در این مدت کوتاه آغاز کاوش در این محوطه آثار مختلفی پیدا شده که در راستای حفاظت از این آثار که بسیار ارزشمند و نگهداری از آنها سخت است پایگاهی ویژه ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: باید با تمام توان بر روی مجموعه جندی شاپور سرمایه گذاری کرد چرا که دزفول به تنهایی می تواند بسیاری از خلاهای تاریخی را پر کند و یکی از مقاصد مهم جهانی شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه اولین ها و قدیمی ترین ها همواره در خوزستان قرار دارد، گفت: این امر به دلیل وجود ظرفیت ها و منابع خدادادی فراوانی است که دراین استان وجوددارد.

طالبیان یادآورشد: البته در برخی مواقع این استان دچار مشکلاتی نیز شده بگونه ای که توسعه میادین نفتی، توسعه آب و مزارع نیشکر در زمان های گذشته در خوزستان حدود ۸۰۰ منطقه تاریخی را از بین برده که هر کدام از این مناطق می توانستند یک چغازنبیل و یا یک جندی شاپور شوند.

وی در ادامه صحبت های خود، راه اندازی موزه جندی شاپور، مرمت مجموعه یعقوب لیث، راه اندازی پایگاه دائمی جندی شاپور ، آزادسازی حریم و عرصه جندی شاپور ، تداوم کاوش های باستان شناسی را از برنامه های میراث فرهنگی کشور برای مدیریت در جندی شاپور برشمرد و از فعالیت های ژئوفیزیک و نقشه برداری در محوطه جندی شاپور خبر داد.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه هنوز نیز بسیاری از آثار تاریخی کشور ناشناخته مانده اند، افزود: این کنگره ها که به معرفی مناطق طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور می پردازند، می توانند برای آینده کشور بسیار مفید باشند.

طالبیان تصریح کرد: زیرا به یمن امنیت کشور با همت مدافعان حرم، سرداران و فرماندهان ایران از نظر جذب گردشگر پیشرفت خوبی داشته است که این امر می تواند در وضعیت معیشت مردم تاثیرات مثبت بسیار زیادی داشته باشد.

منبع: مهر

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 735664

وب گردی

وب گردی