آلبوم مسخ ایرانیزه شده است/ کافکا ما را علیه خودمان می شوراند

آلبوم موسیقی مسخ به آهنگسازی وحید زردی ظهر امروز با حضور قطب الدین صادقی و نادر مشایخی در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد.

نادر مشایخی ،آهنگساز در رونمایی آلبوم مسخ با نقل قولی از کافکار که اثر هنری باید مانند تبر باشد و به دریای یخ زده ذهن مخاطب اصابت کند،گفت:آلبوم موسیقی مسخ به آهنگسازی وحید زردی با آنچه کافکا نوشته است تفاوت اساسی دارد و می توانیم بگوییم این اثر نوعی مسخ ایرانیزه شده است.
وی افزود:وحید زردی آهنگساز آلبوم موسیقی مسخ شخصی است که دلمشغولی بین المللی دارد؛او در این اثر در ابتدا خودش را درگیر یک فاجعه تراژدیک می کند ولی در نهایت ماهیت آن به وسطه فرهنگ ایرانی تغییر داده و مانند کرم ابریشمی است که تبدیل به پروانه می شود.
مشایخی در ادامه با تاکید بر این موضوع که ما ایرانی ها آدمهای علمی نیستیم،خاطرنشان کرد:ما ممکن است علمی فکر کنیم اما علمی عمل نمی کنیم و آینده نگری نداریم و دنبال علت و معلول نیستیم.همچنین در فرهنگ ایرانی نقشه و اجرا با هم انجام می شود و این روند بخشی از فرهنگ ماست که وحید زردی از آن بی نصیب نمانده.معنی دقیق این موضوع یعنی وحید زردی در ابتدا آهنگ را مانند آثار ایرانی در ذهنش ساخته و آن را بداهه نوازی کرده و بعد آن را تبدیل به نت کرده است.
نادر مشایخی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه قرار است تمام آثار وحید زردی 24 مارچ 2017 در فرانسه به نمایش درمی آید ، گفت: آهنگساز آلبوم موسیقی مسخ نسبت به رمان مسخ دید ایرانی داده که در عین غمگینی و ناامیدی اما در آن یک زیبای خاص ایرانی دارد و برای خودش فلسه دارد.
مشایخی در پایان صحبت های خود گفت : آلبوم مسخ با پوچی کاری ندارد و دائما فاجعه را تکرارو از غم زیبایی می سازد.
در ادامه نصرتی ،مسئول نشر خورشید آهنگ گفت: در برهه ای که موسیقی لحظه ای فراگیر شده ما در نشر "خورشید آهنگ" بر روی آلبوم هایی کار می کنیم که برای تنهایی بتوان به آنها پناه برد و حرفی برای گفتن داشته باشد.
در ادامه این مراسم رونمایی وحید زردی درباره دغدغه خود از ساخت این اثر گفت:دغدغه اولیه من برای ساخت این اثر صلح بود و بعد که به این موضوع فکر کردم فهمیدم که که اگر بخواهم درباره این موضوع حرفی بزنم باید با وجود خود به صلح رسیده باشم،به همین خاطر در بخش اول این آلبوم تا قبل از قطعه مکاشفه شروع کردم به جراحی کردن که بازگو کننده یک تراژادی برای بازسازی هویت دوباره انسان است.
وی ادامه داد:من در این اثر سعی کردم از حرفهای قشنگ و زیبا دست را بردارم و بگویم که برای رسیدن به یک صلح باید اول درونم را جراحی کنم و مکاشفه کنم و بعد که به انضباط درونی رسیدم آن موقع می توانم به مخاطبم بگویم که تو هم می توانی درباره درون خودت شروع کنی به جستجو کردن و مکاشفه کردن .
این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی می تواند فراتر از کلمه وارد شود،گفت :زمانی که کافکا در سال 1915 این رمان را منتشر می کرد جهان نمی توانست کافکا را درک کند،چرا که ذات دنیای مدرن با ما این کار را کرد و ۹۰ درصد روابط به سطح نازل شده است.
وی در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: پیام ما در آلبوم مسخ اینگونه خلاصه شده است که برای رسیدن به صلح ، سلامتی ، اتحاد و ...باید از دقت و انضباط درونی شروع کنیم.
قطب الدین صادقی،نمایش نامه نویس در پایان این نشست رونمایی درباره بخش موسیقی آلبوم موسیقی سخنی نگفت و سخنانش را بر روی شخصیت کافکا و تاثیر افکار این نویسنده متمرکز کرد.او گفت :کافکا نادرترین نوریسنده قرن ۲۰ است و هیچ کس مانند کافکا از فردانیت دفاع نکرده است .
صادقی با اشاره به این موضوع که کافکار افکار ضد جمع داشته خاطرنشان کرد: من کمتر کسی را دیدم که از تشکلیات گروهی بدش بیاد ولی کافکا اینگونه نیست و تک و تنها ایستاد و از فردانیت در مقابل جمع دفاع کرد, به همین دلیل هم در کمونیسم و هم در فاشیسم اثارش را سوختند.
این هنرمند در پایان گفت: وقتی پای منافع عمومی مانند صلح،آزادی،پاکی و ...به میان می آید تقریبا 90 درصد مردم از این موضوعات استقبال می کنند اما کافکا در این حوزه وارد نشده و ما را علیه خودمان می شوراند.

در پایان این مراسم حامی علیزاده به صورت بداهه و با استفاده از صحبت های نادر مشایخی یک پرفورمنس بر اساس آلبوم موسیقی مسخ اجرا کرد و مورد تشویق جمعیت حاضر در سالن قرار گرفت.

500500

کد خبر: 735693

وب گردی

وب گردی