دغدغه‌هایی که نشاط علمی یک دانشگاه را نشانه می‌گیرند

فعالیت دانشجویی در دانشگاه‌ها اعم از سیاسی، فرهنگی و علمی عامل اساسی شور و نشاط یک دانشگاه محسوب می‌شود که خواه نا خواه نسل جوان،تازه نفس، پر ایده و خلاق دانشجو این تحرک را به بدنه جامعه نیز سوق می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از ارکان اساسی دانشگاه‌ها در تقویت نشاط علمی، جوش و خروش پژوهشی و مهم‌تر از هم بروز استعدادهای دانشجویان انجمن‌های علمی هستند که نقش آنها از کلاس‌های آموزشی اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

اما اینکه چقدر دانشجویان، علاقه‌مند به حضور در ساختاری دانشجویی هستند که از ابتدا به دست خود آنها چرخیده و پایه فعالیت گروهی، تفکر، پله اشتغال و حتی مدیریتی در آینده محسوب شود؛ نکته‌ای است که خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با تعدادی از دبیران و اعضای انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به آن پرداخته است. این دانشگاه به دلیل پتانسیل و ماهیت فنی مهندسی آن یکی از حلقه‌های اصلی ارتباط با صنعت استان محسوب می‌شود که باید نیروی جوان را با آموزش و آماده سازی به صنعت استان و کشور تزریق کند.

سختگیری‌های آموزشی و تاثیر منفی آن

سجاد رشیدیانی، عضو انجمن علمی برق دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: تمام سعی انجمن علمی برق این بوده تا دانشجویانی را که مطالب نظری خوانده‌اند با فضای ساخت و طراحی بیشتر آشنا کند.

وی با اشاره به مشکلات انجمن علمی برق برای تأمین مالی یکی از دستگاه‌های ساخته‌ شده، افزود: روند اداری و لزوم نوشتن طرح توجیهی طولانی برای خرید هر قطعه، با توجه به برگزاری مسابقه بعد از عید سال آینده، برای ما محدودیت ایجاد کرده است. البته پژوهشکده‌ اویونیک، در حد توانش از این طرح حمایت کرده است.

وی افزود: سختگیری‌های آموزشی در دانشگاه صنعتی اصفهان، این تأثیر منفی را داشته که دانشجویان بیشتر از پیگیری کاربردهای عملی، روی مطالب تئوری تمرکز داشته باشند.

وی با طرح این مثال که دانشجوی فارغ‌التحصیل برق، بعضاً نمی‌تواند یک مدار ببندد، افزود: معمولاً فعالان حوزه صنعت، این گلایه را از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما دارند که با وجود اینکه از دانشگاه خوبی فارغ‌التحصیل شده‌اید، مهارت لازم برای کار را ندارید.

هدایت دانشجویان به سمت علایقشان

امیراردلان نیک‌اندیش، دبیر انجمن علمی دانشکده‌ برق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با بیان اینکه نگاه اشتباه نسبت به علم ریاضی، باعث عدم استفاده از ظرفیت‌های این علم شده است، گفت: ریاضی در بسیاری از امور عینی، می‌تواند راهگشا باشد. برای مثال منطق فازی که در دنیا و در حوزه‌ هوش مصنوعی از آن استفاده ریاضیدان‌های ایرانی نسبت به کار کردن با آن مشکل دارند.

وی با طرح این مثال که یکی از چالش‌های ساخت هواپیمای بومی در ایران، طراحی بال هواپیماست که در این زمینه، به دست آوردن معادلات ریاضی آن، کمک شایانی به طراحی می‌کند، افزود: با وجود اینکه در این مسأله یک ایرانی به نام دکتر معین، قطب این کار است، هنوز روی آن کار نشده چراکه هنوز به ریاضی به چشم یک علم محض نگاه می‌کنند.

این دانشجو با اعلام اینکه انجمن عملی با طراحی نرم‌افزارها، سعی کرده است که در خلال بازی‌هایی سرگرم‌کننده، منطق حاکم بر بعضی از مقولات علم ریاضی را معرفی کند، ادامه داد: استقبال عموماً کم دانشجویان، بیشتر به مسائل پایه‌ای برمی‌گردد باید از قبل از ورود به دانشگاه، دانشجو را به سمت علایق‌اش هدایت کنند تا در دانشگاه دقیقا بداند چه مسائلی را باید پیگیری کند.

بودجه ناکافی انجمن‌ها

امید عموآقایی، دبیر انجمن علمی دانشکده مهندسی مواد دانشکاه صنعتی اصفهان، با معرفی تعدادی از فعالیت‌های انجمن، با گلایه از بودجه ناکافی گفت: این کمبود بودجه، انجمن را مجبور به تأمین حامی مالی برای اجرای برنامه‌های خود می‌کند.

وی با بیان اینکه گلایه دیگر ما، عدم همکاری اساتید است افزود: تعداد بالای برنامه‌ها، اعم از بازدید، مسابقات و... نیازمند همکاری اساتید است که متأسفانه به‌جز معدودی از آنها، عمدتاً این همکاری ضعیف است.

وی با بیان اینکه به دلیل بعضی سوء تدابیر و مشکلات مالی، دانشجویان به‌خصوص ورودی‌های بالاتر، نسبت به فعالیت‌ها بی‌رغبت شده‌اند، گفت: سعی کرده‌ایم در ارتباط با ورودی‌های جدید، مشوق‌هایی قرار دهیم تا همکاری دانشجویان با انجمن علمی، توسعه یابد.

دبیر انجمن علمی دانشکده مهندسی مواد دانشکاه صنعتی اصفهان افزود: مخاطبان برنامه‌ها، خیلی کمتر از حد انتظار ما است و شاید مشارکت اساتید و تشویق و توصیه آن‌ها به دانشجویان برای بازدید از برنامه‌های علمی، مؤثر باشد که متأسفانه اساتیدی که چنین حمایتی را انجام دهند اندک هستند.

فضای عمومی دانشگاه عامل مشارکت کم دانشجویان

آرمان جلیل، دبیر انجمن علمی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این‌که سقف اندک هزینه کرد برای انجمن‌ها، محدودیت بزرگی ایجاد کرده است، گفت: در خصوص استقبال دانشجویان از برنامه‌ها، باید به فضای عمومی بی‌نشاط دانشگاه توجه داشت. این فضا دانشجویان را برای استفاده‌ علمی از چنین جشنواره‌هایی بی‌رغبت می‌کند و عمده‌ بهره‌ دانشجویان از عملکرد انجمن‌های علمی، در فضای مفرح و برنامه‌های شاد آن‌ها خلاصه می‌شود.

وی افزود: البته پیشرفت قابل‌ملاحظه ای در آماده‌سازی غرفه‌ها و دستاوردهای نمایش داده شده در آن‌ها، در همه انجمن‌های علمی مشاهده می‌شود.

نگین ابن عباس، عضو انجمن علمی مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه همکاری دانشگاه با این انجمن علمی بسیار خوب است، گفت: اما سقف اندک بودجه، واقعاً کفاف هزینه‌های راه‌اندازی حتی یک غرفه را نمی‌دهد.

وی در مورد استقبال دانشجویان افزود: باوجود هویت علمی انجمن‌ها، در برنامه‌هایی که کاربردهای علمی با چاشنی شادی و سرگرمی همراه شده است، استقبال دانشجویان بسیار خوب بوده است. و به‌تبع آن، برنامه‌های آموزشی صرف مثل کلاس‌ها، مخاطبان کم‌تری داشته‌اند.

مهرزاد موفق، عضو انجمن علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه حجم برنامه‌ها و استقبال دانشجویان بیشتر از سال‌های قبل شده است، گفت: میزان استقبال عمومی دانشجویان دانشگاه از برنامه‌ها، بستگی به موضوع برنامه دارد. به‌طور مثال استقبال دانشجویان دانشگاه از روز فیزیک بسیار خوب بود ولی بازدید از بعضی شرکت‌های خاص علیرغم هماهنگی‌های طولانی آن، طبیعتاً مخاطبان کمتری خواهد داشت.

دیاکو عباسی، عضو انجمن علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه محدودیت بودجه، ما را به‌شدت درگیر پیدا کردن حامی مالی کرده است، گفت: یکی از مشکلات خسته‌کننده، اشکالات مقام مسئول به طرح‌های توجیهی برنامه‌هاست که اجرای برنامه‌ها را فرسایشی می‌کند و همین امر رغبت دانشجویان را برای کار در انجمن کاهش می‌دهد.

وی در مورد استقبال دانشجویان، افزود: انجمن علمی، قرار است اولین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان، مسابقه ملی ماکارونی را اجرا کند که استقبال دانشجویان از آن واقعاً خوب بوده است.

وی افزود: به نسبت نوپا بودن انجمن علمی عمران، استقبال دانشجویان از برنامه‌ها، کلاس‌ها و... خوب است.

بودجه‌ای که تنها کفاف تست آزمایش‌ها را می‌دهد

علیرضا ملک پور، عضو انجمن علمی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این‌که مشکل اصلی انجمن علمی شیمی، هزینه مواد مصرفی آزمایش‌هاست، گفت: هر آزمایشی که انجام می‌شود، مواد شیمیایی در آن آزمایش کاملاً مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل مسائل ایمنی، بایستی پیش از نمایش عمومی آزمایش‌ها، هرکدام تست شوند، افزود: این در حالی است که بودجه‌ی در اختیار ما، کفاف همان آزمایش تست را می‌دهد و از این حیث در مضیقه هستیم.

وی در مورد استقبال دانشجویان از برنامه‌های انجمن گفت: به دلیل اینکه کاربردهای عملی رشته شیمی جذابیت زیادی دارد، استقبال دانشجویان از نمایش این کاربردها خوب بوده است.

این دانشجو افزود: این برنامه‌ها، علاوه بر محدودیت‌های مالی، به دلیل نیاز به مکان مناسبی نظیر سالن شهید آوینی که به‌صورت مداوم در دسترس نیست، خیلی کم و در زمان‌های بسیار معدودی، برگزار می‌شوند.

عدم پشتیبانی علمی برخی از اساتید

سعید خسروی، عضو انجمن علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه مشکل مالی، مشکل تمامی انجمن‌های علمی است، گفت: مشکل دوم ما، عدم پشتیبانی علمی برخی از اساتید دانشکده است. به‌طور مثال در طرحی که با عنوان غذای سالم برگزار کرده‌ایم، از حمایت علمی اساتید محروم بوده‌ایم. این در حالی است که اطلاعات علمی دانشجویان در زمینه¬تغذیه سالم محدود است.

وی در مورد استقبال دانشجویان از برنامه‌های انجمن علمی، اظهار کرد: دوره‌های ساخت تراریوم (کشت گیاهان در گلدان‌های گوی شکل)، دزرتاریوم (شبیه‌سازی یک بیابان در گلدان‌های گوی شکل) و ورمی کمپوست، با استقبال بسیار خوبی توسط دانشجویان مواجه شده است. چراکه ارزش‌افزوده‌ این فعالیت‌ها و سهولت آماده‌سازی‌شان بسیار زیاد است.

اشتغال اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان

اردلان علیشاهی، دبیر انجمن علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه این انجمن با تشکیل کمیته دانشجویی خانه معدن استان اصفهان، از تمام دانشجویان علاقه‌مند به مهندسی معدن در سطح استان اصفهان دعوت به همکاری کرده است، گفت: سعی کردیم ارتباطاتی را با سازمان‌های نظام‌مهندسی و اتاق بازرگانی برقرار کنیم چراکه مشکل اساسی ما در همین زمینه، یعنی ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین مشکلات و دغدغه‌های دانشجویان اشتغال است، افزود: انجمن علمی سعی کرده با برگزاری دوره‌هایی به‌ویژه در زمینه¬ نرم‌افزار، دانشجویان را در آستانه‌ ورود به بازار کار در سطح مطلوبی از اطلاعات قرار دهد.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ حرکت، می‌تواند تحولی را در میزان امید و رفع خمودگی دانشجویان ایجاد کند، افزود: متأسفانه در سال‌های قبل، استقبال از برنامه‌ها، کم بوده است اما با تلاش‌هایی که امسال انجام شده است، استقبال بسیار خوب است. گرچه باید همچنان دانشجویان به شرکت در برنامه‌های فوق‌برنامه‌ای نظیر برنامه‌های علمی، تشویق شوند و ایده‌هایی مثل برنامه‌ها و کارگروه‌های کارآفرینی در دستور کار است و این نیازمند حمایت روسای دانشکده‌ها از این برنامه‌هاست.

امید عزیزان، عضو انجمن علمی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مخاطب عمده‌ کلاس‌های آموزشی، دانشجویان سال‌های آخر هستند، گفت: دانشجویان سال‌های اول به دلیل عدم آشنایی با فضای رشته، احساس نیازی نسبت به این کلاس‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه معمولاً جشنواره حرکت، از استقبال خوبی برخوردار می‌شود، افزود: البته معمولاً بازدیدکنندگان از برنامه‌هایی استقبال می‌کنند که جنبه تفریحی نیز داشته باشد.

این دانشجو افزود: تنها مشکلی که با آن مواجه بوده‌ایم، سخت بودن روند هماهنگی‌های اداری است.

علی عروف زاد، عضو انجمن علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه، با معرفی تعدادی از برنامه‌ها، کلاس‌ها و سمینارهای با حضور اساتید، گفت: معمولاً آموزش نرم‌افزارهایی که در بین چهار گرایش مکانیک، عمومی است، با استقبال بیشتری مواجه می‌شود ولی کلاس‌هایی مثل زبان، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه استقبال عمومی دانشجویان از برنامه‌های انجمن علمی، به ماهیت برنامه‌ها نیز بستگی دارد، عنوان کرد: انجمن‌های علمی، تنها وظیفه‌ی برگزاری برنامه‌های صرفاً علمی را بر عهده ندارند بلکه برگزاری تفریحی و جشن‌هایی نظیر عید نوروز هم بر عهده‌ آنها است.

این دانشجو با بیان اینکه استقبال از چنین جشن‌هایی، طبیعتاً بسیار خوب است، افزود: با وجود اینکه برنامه‌های صرفاً علمی، مخاطبان خاص خود را دارد اما سمینارهایی با حضور اساتید، نظیر سمینار دکتر فرزین با استقبال شدیدی مواجه شد. اخیراً سیاستی را دنبال می‌کنیم که پیش از اجرای برنامه‌های علمی درباره موضوعی که دانشجویان در مورد آن اطلاعاتی ندارند، ابتدا یک جلسه‌ معرفی برگزار و سپس برنامه اصلی را اجرا کنیم. و با اجرای این سیاست، استقبال بهتر شده است.

کارهایی که توسط اساتید دیده نمی‌شود

حسین زالی، عضو انجمن علمی دانشکده‌ مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین گلایه‌ دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی، عدم حمایت مسئولان دانشکده‌ها است، گفت: حداقل انتظار دانشجویان انجمن‌های علمی، این است که در بین بازدیدکنندگان این نمایشگاه، اساتید نیز حضور یابند. چراکه حضور آن‌ها، باعث می‌شود دانشجویان برای سال‌های بعد، با ایده‌های جذاب‌تر و انگیزه‌ بیشتر حضور داشته باشند، زیرا می‌دانند باید با مطالعه حضور پیدا کنند و کارشان توسط اساتید دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان استقبال دانشجویان از نمایشگاه، به زمان‌بندی کلاس‌ها نیز بستگی دارد، افزود: عمده‌ شلوغی نمایشگاه به دلیل فضای مفرح برنامه‌های انجمن‌ها و برگزاری مسابقه‌هاست.

وی افزود: برگزاری یک مسابقه عمومی توسط برگزارکنندگان نمایشگاه، به جذاب شدن نمایشگاه کمک بیشتری می‌کند.

این دانشجو درباره مشکلات مالی، عنوان کرد: امور فرهنگی مسئول اصلی حمایت مالی است ولی بحث مالی زیاد مطرح نیست. و اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی کمک زیادی در مورد وسایل و تجهیزات کردند.

احسان تمنده، عضو انجمن ستاره‌شناسی دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه برنامه‌های نجومی نیازمند بودجه‌ای خاص است، گفت: تجهیزات این برنامه‌ها، علاوه بر نیاز به ارز، بسیار گران هستند و نگهداری از آن‌ها نیز نیازمند اعمال حفاظتی خاصی است.

وی افزود: دانشجویان از برنامه‌های انجمن علمی ستاره‌شناسی که زیرمجموعه‌ای از دانشکده‌ فیزیک است، استقبال خوبی می کنند.

همچنین رضا سلیمانی پور، عضو دیگر انجمن ستاره‌شناسی، اظهار کرد: عمده‌ دانشجویان دانشگاه صنعتی به دلیل سطح بالای علمی‌شان، در نمایشگاه‌ها، به دنبال یادگیری مسائل علمی‌ای نیستند که در کلاس درس آموخته‌اند. بلکه بیشتر به دنبال فضای شاد و مفرح هستند، چراکه فضای عمومی دانشگاه خشک است و فعالیت‌های فوق‌برنامه زیادی در آن انجام نمی‌شود. در چنین فضایی، انجمن ستاره‌شناسی، که مسائلی علمی را نمایش می‌دهد، با استقبال کمی مواجه می‌شود.

دبیر انجمن علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مرکز نوآوری و انجمن علمی مرکزی، در حد توان هر حمایتی را اعم از مالی، فضای کاری یا تأمین مدرس از ما می‌کنند، اظهار کرد: حدود 35 دانشجو از خارج از انجمن با ما در حال همکاری هستند، سمینارهایی با عنوان دورهمی برگزار می‌کنیم و در آن هر دانشجو، در حوزه‌ای که کار بیشتری کرده است را برای دیگران توصیف می‌کند.

حسینی افزود: انجمن علمی کامپیوتر، مسابقات تخصصی را در سطح دانشگاه و ملی برگزار یا در آن‌ها تیم می‌دهد.

وی با توضیح اینکه استقبال مخاطبان برنامه‌ها، بستگی زیادی به زمان برگزاری آن دارد، گفت: عمده‌ شرکت‌کنندگان در برنامه‌ها، این درخواست را دارند که تعداد برنامه‌ها در طول سال بیشتر شود.

منبع: ایسنا

دزیافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 735707

وب گردی

وب گردی