رویداد ایده تا عمل دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی برای خودنمایی ایده ها/ از سامانه گردشگری ایران تا پرتال هنرستان تجسمی

آیا تا به حال به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فکر کرده اید؟ آیا برای شما پیش آمده است ایده ای داشته باشید و بخواهید آن را به یک طرح تجاری تبدیل کنید اما امکان آن نبوده است؟ چطور می توان یک ایده راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را در ذهن به شکل درست و علمی رشد داد؟ جوابش ساده است شما باید یک استارتاپی شوید!

استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند. در حقیقت سرمایه اولیه استارت آپ ها ایده ها هستنند.

دانشگاه های نسل چهارم مدت هاست گام در این مسیر گذاشته. اما در کشور ما چندسالی است که این موضوع آغاز شده و این رویدادهای ایده تا عمل با حضور دانشجویان برگزار می شود. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه پیشگام در این زمینه در کشور، چند دوره استارت آپ در واحد های مختلف برگزار کرده است. دانشگاه آزاد هم بنابر تاکیدات همیشگی دکتر میرزاده، سعی بر رسیدن به هدف اصلی دانشگاه های روز دنیا یعنی کارآفرین محور بودن دارد. برگزاری این دست رویدادها گام اول در این راه است. همچنین کم و حمایت از افراد خلاق و ایده های خلاق برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و کاربردی کردن ایده ها است.

اما اولین رویداد ایده تا عمل فرهنگی با محوریت اقتصاد فرهنگ و با مشارکت واحد تهران غرب از چهارشنبه شب در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد.

در این رویداد که بیش از 110 دانشجو از دانشگاه های آزاد اسلامی تهران، قم، قزوین و البرز و همچنین دیگر دانشگاه های کشور مانند دانشگاه تهران شرکت کردند. بیش از 40 رویداد با کمک مربیان بررسی، پرداخته و در نهایت روز جمعه توسط هیات داوری منتخب می شوند.

در این رویداد مانند دیگر رویداد ها دانشجویان ایده های زیادی برای ایده مطرح کردند. از ایده کتابخانه سیار تا سامانه ای برای گردشگری ایران.

از انیمیشنی برای اصلاح امور فرهنگی تا سامانه ای برای دریافت جزوات دانشجویی

انیماتوریست نام ایده ای از رخشانی زاده دانشجوی واحد تهران غرب بود که در این طرح با استفاده از ساخت انیمیشن سعی در اصلاح برخی موارد فرهنگی می شود و به نوعی بازتاب اخلاق و رفتار در جامعه می شود.

رضایی دیگر دانشجوی واحد تهران غرب اس که با ایده منزل در این رویداد شرکت کرده است. او در باره ایده خود می گوید: امروزه با توجه به پیشرفت جوامع، برای ساخت مسکن باید دردسر های زیادی هم کشیده شود. این ایده برای راحت تر کردن طرح ساخت مسکن برای کارفرما طراحی شده است.

وی می افزاید: برای اینکار و عملیاتی شدن ایده من، به افرادی نیاز است که به نرم افزار های طراحی وب، اتوکد و 3d max نیاز است.

ایده اتوگو از محمد رضا رحمانی ایده بعدی بود که درباره خدمات اتومبیل است. رحمانی در باره ایده خود می گوید: این ایده با استفاده از اینترنت اشیا برنامه ریزی شده است. بدین شکل که قبل از خرابی ماشین این موضوع به راننده اطلاع داده می شود. اگر هم ماشین خراب شود با استفاده از گیرنده هوشمند که در مکانیک ها وجود دارد، نزدیک ترین مکانیک را از خرابی ماشین مطلع می سازد.

چهارمین ایده برای حسام سمیعی بود که درباره هوشمندسازی قسمت تحویل بار در فرودگاه است. او در درباره طرح خود می گوید: این ایده با استفاده از یک گجت است که زمان تحویل بار را به مسافر اطلاع می دهد تا مسافران پس از یک مسافرت طولانی برای دریافت بار خود زمان صرف نکنند.

فلاس نام ایده بعدی از حمزه لویی است که برای دانشجویان طراحی شده است. بدین معنا که دانشجویان برای دریافت جزوات خود در این سامانه با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند. البته حمزه لویی طرح خود را فقط یک برنامه شب امتحانی نمی داند، بلکه او معتقد است که دانشجویان برای انجام پروژه های مشترک هم نیز می توانند در طول ترم دانشگاهی خود از این برنامه استفاده کنند.

ایده دانشجوی دانشگاه تهران در رویداد ایده تا عمل دانشگاه آزاد/حسینی: از امکانات دانشگاه آزاد شگفت زده شدم

حمزه حسینی دانشجوی رشته برق دانشگاه تهران است که با یک تیم 4 نفره از همکلاسی های خود در این استارت آپ شرکت کرده است. این دانشجوی خلاق درباره نحوه آشنایی خود با رویداد ایده تا عمل دانشگاه آزاد به ایسکانیوز می گوید: از طریق یکی از دوستانم مطلع شدم که این رویداد در دانشگاه آزاد برگزار می شود. بنابراین تصمیم گرفتیم که ایده ای برای شرکت در این رویداد ارائه دهیم.

او در ادامه درباره برگزاری این رویداد می گوید: واقعا وقتی در دانشگاه آزاد حضور پیدا کردم و نحوزه برگزاری این رویداد و ظرفیت ها و امکانات این مجموعه علمی را دیدم شگفت انگیز شدم. واقعا چنین ظرفیتی و از این دست برنامه ها در طول تحصیلم در دانشگاه تهران کمتر دیده ام. حسینی در ادامه درباره طرح خود می گوید: این ایده اولین بار از صحبت های یک استاد در کلاس به ذهن من رسید و وقتی ان را بین دوستانم در میان گذاشتم، نظر آن ها هم راجع ارائه چنین طرحی مثبت بود. مرحله بعد زمانی بود که باید ایده خود را عملیاتی می کردیم و با آشنا شدن با رویداد دانشگاه آزاد اسلامی موقعیت را مناسب دیدیم.

دانشجوی خلاق دانشگاه تهران ادامه می دهد: هر متر کابل برق فشار قوی 30 هزار تومان است که در یک کیلومتر این مقدار هزینه حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان می شود. بنابراین با دزدی از این کابل ها هزینه بسیاری به سازمان های مرتبط با توزیع برق وارد می شود. این ایده به لحاظ اقتصادی بسیار مفید خواهد بود. طریقه کار آن هم بدین صورت است که ابتدای خطوط انتقال یک سنسور نصب می شود. از طرفی هم یک گیرنده در پاسگاه انتظامی نزدیک به خطوط انتقال نصب شده است که به محض اینکه دزدی صورت گیرد این موضوع به پاسگاه انتظامی اطلاع داده می شود.

ایده پرتال هنرستان تجسمی; سامانه ای برای شناخت استاد فرشچیان ها و کمال الملک ها

هاجر سرلک دانشجوی دیگری است که با ایده پرتال هنرستان تجسمی در این رویداد فرهنگی شرکت کرده است. او درباره ایده خود به ایسکانیوز می گوید: خیلی از دانشجویان هستند که کارهای فرهنگی در حوزه های مختلف انجام می دهند. اما تقریبا هیچ کس هیچ شناختی نسبت به هنر آن ها ندارد. بنابراین این ایده به ذهن من رسید که این پرتال را راه اندازی کنم. اولین موفقیتی که با این پرتاب به وجود می آید این است که هنرمندان با یکدیگر آشنا می شوند. از طرفی مردم هم با کار های ان ها و هم با خود آن ها آشنا می شوند. در مرحله آخر هم از طریق فروش محصولات به وجود امده از هنر خود کسب و کار ایجاد می شود.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که از طریق دفتر فرهنگی واحد خود با این رویداد آشنا شده می گوید: این ایده به نوعی معرفی هنرهای ناشناخته و هنرمندان ناشناخته است. از این راه شاید در آینده کمال الملک ها و استاد فرشچیان های زیادی شناخته شوند.

با ایده بده بستون هم کتاب قرض دهید و هم درآمد داشته باشید

ایده بده بستون نام ایده دیگری از سعیده بادله است که در رویداد شرکت کرده است. بادله ایده خود را اپلیکیشنی برای کسانی که می خواهند کتاب قرض بدهند و قرض بگیرند معرفی می کند و معتقد است این اپ راهی برای افزایش فرهنگ کتاب خوانی در کشور است و از طرفی باعث ایجاد کسب و کار می شود.

بادله در ادامه در تریح ایده خود می گوید: این اپ را طوری برنامه ریز یمی کنیم که کسانی که می خواهند کتاب قرض دهند شرایط را تعیین گنند. بدین معنا که برای مدت مشخص کتابی را که قرض می دهند در ازای ان مبلغی را دریافت می کنند.

دانشجوی خلاق دانشگاه آزاد می افزاید: به دلیل اینکه من درشته معماری درس می خوانم و هزینه کتاب های این رشته هم بسیار زیاد است، ایده ایجاد این اپ به ذهن من رسید که امیدوارم بتوانم ان را کاربردی کنم.

یکی دیگر از دانشجویان خلاق شرکت کننده در این رویداد امید رضایی است که با ایده آواساز سعی در آموزش در حوزه موسیقی و رونق کسب و کار است.

او در باره طرح خود می گوید: درسازهای مختلف آموزش های مختلف وجود دارد. همه افراد هم وقت و هزینه شرکت در کلاس های اموزشی را ندارند. بنابراین با این برنامه سعی در آموزش سازهای مختلف با هزینه کمتر از آموزش های حضوری را داریم.

او درادامه می افزاید: ما در این سامانه حتی پشتیبانی انلاین را هم در نظر گرفته ایم چراکه ممکن است هنرجویان با مشکل مواجه شوند. از طرفی پس از طی مرحله اول حتما اپ موبایل این سامانه را هم راه اندازی میکنیم.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 735738

وب گردی

وب گردی