برگزاری سومین همایش دستاوردهای نوین در علوم کشاورزی و صنایع غذایی در واحد آزادشهر

سومین همایش دستاوردهای نوین در علوم کشاورزی و صنایع غذایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در گفت‌وگو با ایسکانیوز، اظهار کرد: ‌«همایش ملی دستاوردهای نوین در علوم کشاورزی و صنایع غذایی به همت مرکز تحقیقات صنایع غذایی واحد آزادشهر و با مشارکت باشگاه پژوهشگران بر‌تر این واحد دانشگاهی، سایت ناشر تخصصی کنفرانس‌های کشور(CIVILICA) و سایت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در واحد آزادشهر برگزار شد.

دکتر سید مهدی حسینی با اشاره به برگزاری 13 همایش ملی در واحد آزادشهر گفت: « این واحد دانشگاهی با داشتن رشته های تحصیلی در رشته های کشاورزی و صنایع غذایی و حضور استادان با تجربه در مقاطع دکتری پیشرو در این خصوص بوده و از آنجاییکه استان گلستان قطب مهم کشاورزی و دامداری در کشور است ضرورت برگزاری چنین همایشهایی در پیشرفت و توسعه صنعنت کشاورزی و صنایع تیدیلی ضروری بنظر می رسد.

رییس واحد آزادشهر با اشاره به استقبال تولید کنندگان و کارخانه داران منطقه و ارائه محصولات خود در غرفه های این همایش گفت : تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش 180 مقاله بوده که تعداد 160 مقاله پذیرفته شده و از این بین 20 مقاله بصورت سخنرانی و 140 مقاله نیز بصورت پوستر ارائه خواهد شد.

در ادامه همایش رییس فدراسیون صنایع غذایی ایران ضمن تقدیر از واحد آزادشهر در برگزاری این همایش گفت : ضایعات بخش کشاورزی یکی از معضلات مهم در کشور بوده و اگر تولید سالیانه بخش کشاورزی را در کشور در نظر بگیریم حدود 30 درصد آن ضایعات بوده که با توجه به عدم آگاهی کشاورزان و کمبود امکانات صنایع تبدیلی , این ضایعات از بین رفته که سرمایه هنگفتی بحساب می آید.

دکتر محسن نقاش افزود : در بخش کشاورزی در ایران تکنولوژی و علم نقش کمتری داشته بنابراین محصول تولید شده با هزینه زیادو سختی کار و در آمد کمتری عاید کشاورز خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت وظایف فدراسیون صنایع غذایی در کشور گفت : با هماهنگی با تشکلهای کشاورزی و جهت دهی به کشاورزان در تولید محصولی که بدون واسطه در اختیار کارخانجات و صنایع تبدیلی قرار گیرد کشاورز متضرر نخواهد شد و با برنامه ریزی اصولی ، منظم و با قیمت تمام شده مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت .

در ادامه همایش رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه گفت : از آنجاییکه بنظر میرسد بین صنعت و دانشگاه فاصله وجود دارد و این موضوع موجب از بین رفتن ظرفیت های علمی و صنعتی کشور می شود بنابراین دانشگاه و صنعت باید مکمل یکدیگر باشند.

مهندس سید محمد میرعمادیان با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی افزود: بسیاری از صاحب نظران معتقدند، صنایع تبدیلی باید دارای مراکز تحقیق و توسعه باشند. از آنجاییکه هزینه این مراکز بسیار بالا بوده و حداقل ۹۰ درصد صنایع تبدیلی ما ، صنایع کوچک زیر ۵۰ نفر می باشند بنابراین ، این صنایع توانایی ایجاد همچنین مراکزی را ندارند.

وی با تاکید بر لزوم تعامل دانشگاهها با صنایع ادامه داد: برای حل این معضل ورود دانشگاهها ضروری بنظر می رسد، مثلا در استان گلستان ۴ دانشگاه در رشته های صنایع غذایی است که این پتانسیل را دارد که با صنعت یکی شوند و تحقیقات خودشان را بر اساس نیازهای صنایع انجام دهند.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 735767

وب گردی

وب گردی