چهره ماندگار علمی کشور در همایش ملی علوم زیستی:  با توسعه تعاملات علمی، زمینه را برای حضور پژوهشگران جوان فراهم آوریم

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبه این واحد دانشگاهی نخستین کنفرانس ملی دستاوردهای نوین در علوم زیستی را برگزار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر احمد مجد ، دبیر علمی همایش در آئین افتتاحیه این مراسم ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) هدف از برگزاری همایش را فراهم ساختن بستری برای گرد هم آمدن محققان و گفت و گوی علمی زیست شناسان به منظور تبادل آخرین یافته های علمی و ایجاد فرصت برای پژوهشگران جوان عنوان کرد و با اشاره به گسترش علوم مختلف از جمله بیو شیمی، بیو فیزیک، بیومکانیک ، بیوانفورماتیک و ... با تبیین اهمیت علم زیست شناسی و تأثیر آن در حیات بشری، خواستار توجه بیشتر مجامع علمی و تحقیقاتی به این رشته مهم علمی شد.

رئیس دانشکده علوم زیستی واحد تهران شمال و چهره ماندگار علمی کشور در ادامه، مأخذ تمام علوم را ذات اقدس الهی مطرح کرد و گفت: "از مجموعه سالها تجربه از زیست شناسی، سلولی و مولکولی به شگرف هایی در عالم خلقت دست یافته ایم که در تمام عالم آن، رهیافت قلب مطمئن به خالق یکتا است."

وی مشخصه قابل توجه در این کنفرانس را شرکت پژوهشگران جوان با ارایه مقاله ها و پوسترهای وزین و حاوی مطالب جدید علمی و کاربردی دانست و طرح سولات علمی دقیق از سوی حضار و اعضای پنل ها و همچنین آمادگی بسیار خوب پژوهشگران برای پاسخگویی به سوالات را از شاخص های بارز این همایش برشمرد.

دکتر مجد در ادامه با اشاره به توانمندی های علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و تجمیع آن در سایت حکیمیه با تأکید بر هدفمندی علم آموزی و انتقال دانش به آیندگان، از زحمات دست اندرکاران این واحد و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبه تهران شمال در برگزاری همایش تشکر کرد و اظهار داشت به زودی مقالات برگزیده در مجله معتبر علمی درون واحد منتشر در پایگاه sid نمایه خواهد شد.

برابر اعلام دبیر علمی همایش 270 مقاله علاوه بر واحد های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، از دانشگاههای فردوسی مشهد، شهید بهشتی تهران، خوارزمی، تربیت مدرس، دانشگاه سیستان و بلوچستان، پیام نور تهران و دانشگاه ساری به دبیر خانه کنفرانس ارسال شده بود که از آن بین 18 مقاله به صورت سخنرانی و 120 مقاله به صورت پوستر در روز همایش ارایه شد.

این همایش در 4 بخش بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوشیمی فیزیک ژنتیک ، میکروبیولوژی، علوم گیاهی علوم جانوری و اشتقاقات آنها، روز پنجم اسفند در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و علوم انسانی واحد تهران شمال برگزار شد.

در این همایش پیام دکتر کریم زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبه دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر محمد جواد شکوری، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان واحد تهران شمال قرائت شد و از برگزیدگان و نخبگان علمی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این واحد و همچنین مقالات و پوسترهای برتر تقدیر شد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شمال: کم توجهی به علوم پایه زنگ خطری برای آینده علمی کشور است

دکتر امیر عبداله مهرداد شریف، معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شمال در این همایش با اشاره به جایگاه ارزشمند علوم مختلف در زندگی بشری، از کم توجهی به برخی از علوم و رشته ها منجمله علوم پایه انتقاد کرد و گفت : بعد از انقلاب صنعتی و تغییر رویکرد بشر به سمت صنعتی شدن، کسی باور نمی کرد که علوم زیستی به یکی از ارکان مهم فناوری نوین تبدیل شود. بخش مهمی از اختراعات بشری حاصل شبیه سازی از موجودات زنده است که محققین زیستی متخصص آن هستند علوم زیستی در کنار دانش های دیگر و تکمیل علوم مختلف اثرات شایان توجهی در صنعت و اقتصاد جوامع بشری به جا گذاشت. اما بی توجهی به علوم پایه در کشور چه به طور دانسته یا نادانسته موجب کاهش متخصصین این حوزه در آینده نزدیک میشود در حالی که با تورم نیروی انسانی در رشته هایی روبرو خواهیم شد که در لایه دوم و سوم قرار دارند.

این مقام مسئول کم توجهی به علوم پایه در دانشگاهها را زنگ خطری دانست که در آینده آثار جبران ناپذیری برجا خواهد گذاشت و کشور را بیشتر از پیش به مصرف کننده فناوری تبدیل میکند تا دارنده نوآوری و این خطر توان ابتکار عمل را در آینده اقتصادی کشور کاهش خواهد داد.

شریف با اشاره به تاریخچه تأسیس واحد تهران شمال و رویکرد آن در ایجاد رشته های علوم پایه در اولویت اول سخن گفت و ادامه داد: اگر مدعی تکنولوژی در منطقه و خاورمیانه هستیم باید از توجه به علوم پایه و حمایت از آن غافل نشویم.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شمال در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تأسیس بزرگترین مجتمع آزمایشگاه خاورمیانه در واحد تهران شمال، که در فضایی بالغ بر 24 هزار متر مربع و با یک هزار و 580 متر سکوبندی آزمایشگاهی با بالاترین استانداردها ساخته شده است، این موفقیت را موید مدیریت توانمند مدیران دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و کلیه محققان و پژوهشگران را برای اعتلای دانش ایران اسلامی فراخواند.

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 735775

وب گردی

وب گردی