پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در نظام نوآوری جایگاه خاص خود را دارند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در جمع روسای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور گفت : اگر بخواهیم جایگاه بین المللی ما تقویت شود ، باید نگرش بین المللی داشته باشیم و به منطقه و جهان بین المللی به عنوان نقطه هدف نگاه کنیم وبا این نگرش می توانیم بر اقتصاد داخل و بین الملل به نوعی اثر گذار باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی در پانزدهمین نشست روسای پارک های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد در پارک زیست فناوری خلیج فارس در قشم اظهار داشت: نگرش سیستمی و حرکت همگرا در امور فناوری با هدف و تفکر ایجاد نسل جدیدی از دانشگاه‌ها و نظام علمی برای رفتن به سوی نظام نوآوری، برای همگرایی باید در کشورشکل گیرد و اگر صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌شود، در کنار آن، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد هم در نظام نوآوری جایگاه خود را دارند.

دبیر کل شورای عالی عتف با بیان اینکه ما در مقطعی هستیم که در امور فناوری و احداث پارک های علم و فناوری حرکت بزرگی را به کمک یکدیگر شروع کرده ایم، گفت: هر چند که سابقه ای طولانی دربحث احداث پارک ها نداریم ولی در این قضیه عزم مان جدی و قوی است وبا این سابقه کم در جهان پارک داری و شرکت های دانش بنیان، صاحب نظربوده وجایگاه ویژه ای داریم.

دکتر احمدی در ادامه گفت: داشتن مرکزی به نام آیریس که شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان محوریت آن را بر عهده دارد و همچنین شبکه پارک های جهان اسلام که مسئولیت آن بر عهده پارک علم و فناوری گیلان بوده و پیشنهاد فن بازار جهان اسلام که از طرف جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است، همگی نشان‌دهنده جایگاه ویژه ما در سطح بین المللی در امور پارک های علم و فناوری و مراکز رشد است.

معاون پژوهش و فناوری با بیان اینکه این توانمندی ها و برنامه ریزی های صحیح با تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ایجاد شد، افزود: تصویب این قانون، این عزم را در مجموعه علم و فناوری کشور به وجود آورد و لازم است در این راستا یک اکوسیستم و یک سیستم هم افزایی در مجموعه پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد پدیدار شود.

دکتر احمدی در ادامه گفت: ما نزدیک به ۲۸۰ میلیون دلار از شرکت های دانش بنیان صادرات داشتیم و اگر قرار است رفتارمان بین المللی باشد باید برنامه ریزی مان را تغییر دهیم و در این راستا شرکت‌های کوچک نمی توانند در بخش بین المللی شدن تاثیر گذار باشند و لازم است بخش کنسرسیوم‌ها را تقویت کنیم.

وی افزود: مورد دیگر دیدگاه تخصصی به امور است. اگر قرار است ماموریت گرا باشیم همه پارک ها نباید همگی در موضوعات مشترک و به یک نوع عمل کنند. ما باید در حوزه‌هایی مانند علوم انسانی و هنر نیز که کمتر ورود پیدا کرده ایم، وارد شده و در این موضوعات نیز ظرفیت سازی کنیم.

دکتر احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، در همه موارد نیز لازم نیست به صورت های تک و فناوری های برتر نگریست بلکه تکنولوژی های مدیوم، بومی و توسعه روستایی نیز باید فعالیت داشته باشند، گفت: این هدف گذاری ها نشان دهنده خروج ما از حالت و دیدگاه های اولیه در خصوص عملکرد پارک ها و شرکت های دانش بنیان است.

دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص ارزیابی و سطح بندی پارک های علم و فناوری نیز گفت: این مسئله در مورد دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نیز اجرا شده است و در مورد پارک ها هم شاخص هایی از قبیل تعداد شرکت های دانش بنیان، میزان صادرات و تعداد برندهای موجود در هر پارک می تواند در دسته بندی پارک ها موثر باشد و این کار سبب می شود تا پارک های جدید ترهم در این مسیر حرکت کنند.

وی افزود: تعامل بین پارک ها نباید رقابتی باشد بلکه باید هم افزایی میان آنها صورت گیرد ارتباط با دانشگاه ها برای پارک ها بسیار مهم است و در این راستا اگر پارکی ارتباط ضعیفی با دانشگاه دارد، نشاندهنده عملکرد ضعیف آن است، زیرا ورودی پارک ها باید خروجی دانشگاه ها باشد و زنده و پویا نگاه داشتن دانشگاه و پارک به این تعامل بستگی دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص نقش پارک ها در برگزاری استارت آپ ها گفت: پارک های علم و فناوری باید در برگزاری استارت آپ ها نقش فعالی داشته باشند که البته تاکنون در برگزاری فن بازارها و عرضه و توسعه فناوری ها در سطح پارک ها و شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد موفق بوده ایم.

دکتر احمدی در پایان سخنان خود گفت: فرهنگ سازی و توانمند سازی نیروهای کارآمد در حوزه فناوری یکی از موضوعات اساسی در این مقوله است که نمونه ای از آن به صورت یک کارگاه آموزشی، قبل از برگزاری این همایش در محل پارک زیست فناوری خلیج فارس با بهره گیری از استادان زبده بین المللی با هماهنگی پارک علم و فناوری یزد برگزار شد و لازم است که این کار و این رویه گسترش یابد تا بتوانیم نیروهای متخصص و فناور توانمند برای آینده تربیت کنیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 735780

وب گردی

وب گردی