محوریت مجدد مساله فلسطین، دستاورد مهم کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین

رییس مجلس شورای اسلامی بازگشت به محوریت موضوع فلسطین در سایه رویدادهای منطقه را از دستاوردهای مهم ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین دانست.

به گزارش ایسکانیوز علی لاریجانی در حاشیه برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین در گفت و گو با روزنامه البلاد الجزایر افزود: تصور می کنم که این جمع یک جمع استثنایی بود که هم صاحبنظران پارلمانی از بسیاری کشورها و از کشور شما در آن حضور داشتند و هم فلسطینیان از گروه های مختلف شرکت کردند.
وی افزود: با مسائل منطقه ای که در حال حاضر گرفتار آنها هستیم، موضوع فلسطین تحت الشعاع قرار گرفت لذا با این اجلاس یک بار دیگر موضوع فلسطین به صورت محور درآمد و بر آن تأکید شد، از این رو یکی از دستاوردهای مهم این بود که موضوع فلسطین دچار غفلت نشود.
لاریجانی خاطر نشان کرد: برخی صاحبنظران حاضر نیز معتقد بودند در این کنفرانس عملا موضوع فلسطین، خطرات پیش رو و راه هایی که باید طی شود برای آنها ملموس شد لذا بسیار مهم است که افراد مشترک به یک تحلیل مشترک دست پیدا کنند.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: پیش از این عده ای اهل مصالحه و عده ای به دنبال مقاومت بودند اما اکنون مشخص شد مسیر مصالحه و صلح چندان نتیجه نداده است و این نکته مهمی بود که افراد به این دریافت مشترک رسیدند که این راه در آینده از طریق مقاومت به نتیجه می رسد.
به گزارش ایرنا، ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین روز سه شنبه با حضور رهبر معظم انقلاب و با شعار «همه باهم در حمایت از فلسطین» آغاز به کار کرد؛ بیش از 80 هیات و 700 میهمان خارجی در این کنفرانس شرکت کردند که نواب رییس و روسای کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، جمعی از نمایندگان پارلمان ها و هیات های پارلمانی کشورهای مختلف از جمله نبیه بری رییس مجلس لبنان به همراه شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان، اعضای گروه های جهادی فلسطینی و جنبش مقاومت فلسطین از جمله آنها هستند.
ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین عصر چهارشنبه با سخنرانی رییس جمهوری و انتشار بیانیه ای پایان یافت.
امروز پنج شنبه نیز نشست دیگری با حضور سازمان های مردم نهاد حامی فلسطین از کشور های مختلف جهان و همتایان ایرانی با دستور کار حمایت از ملت فلسطین برگزار شد.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار روزنامه البلاد در خصوص روابط بین ایران و الجزایر، گفت: علایق بین دو کشور و توافقات در مسائل منطقه ای و بین المللی بسیار زیاد است از طرفی غالبا هم که با آقای بوتفلیقه (رئیس جمهور الجزایر) صحبت می کنیم متوجه شدیم ظرفیت های بین دو کشور نیز بالاست و هماهنگی های زیادی هم دارند.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: ولی طرفین از نظر تجاری و اقتصادی از ظرفیت های خود به خوبی استفاده نکرده اند لذا تلاش این است که ظرفیت ها را افزایش دهیم و دولت هم در این زمینه چندین راهکار در نظر دارد.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه پیش از این نیز الجزایر برای ساختمان سازی و برخی پروژه های دیگر پیشنهاداتی را داشت و از سوی دیگر در ایران هم این ظرفیت وجود دارد که از الجزایر استفاده شود.
لاریجانی درباره نحوه روابط ایران و الجزایر درخصوص مسأله فلسطین گفت: در زمینه فلسطین با مقامات الجزایر خیلی صحبت کردیم و هر بار در مذاکرات، فلسطین یکی از محورها بوده اما موضوع فلسطین پیچیده است چرا که آسیب ها و اختلافات داخلی و توطئه های بیرونی برای آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: رفتار نتانیاهو و آمریکا به گونه ای است که فشارهایی به فلسطین می آورند و اقداماتی را در این خصوص انجام می دهند که از جهتی مشکلات فلسطین را افزایش می دهد و از طرفی همه را مصمم می کند تا در مقاومت حضور داشته باشند لذا در شرایط فعلی احتیاج به رایزنی های بیشتر با الجزایر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص یکی از اظهارات رئیس جمهور الجزایر مبنی بر اینکه کشورهای جنوب هم حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارند، بیان داشت: این نظر آقای بوتفلیقه را قبلا هم شنیده بودم و زمانی که مذاکرات هسته ای را دنبال می کردیم، ملاقاتی با هم داشتیم لذا باید بگویم این حرف درست است.
وی تصریح کرد: بخشی از فشاری که غرب برای انرژی هسته ای به ما وارد می کند به این علت است که کشور دیگری دنبال موضوع هسته ای نرود از این رو مقاومت جمهوری اسلامی این سد را از بین برد چرا که کشورها حق دارند انرژی هسته ای صلح آمیز را داشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از این تفکر رئیس جمهور الجزایر حمایت می کنیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی عملا با مقاومت در برابر آمریکا اجازه تهدید به آنها برای محرومیت کشورهای جنوب از فناوری صلح آمیز هسته ای را نداد.
وی گفت: درعین حال این را در نظر داریم که کشورهای غربی می خواهند مسأله استفاده از فناوری هسته ای را محدود نگه دارند از این رو در این زمینه همچنان مبارزه و مقاومت ادامه دارد.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 735792

وب گردی

وب گردی