افراطی‌ گری و تندروی عملا به حاشیه رفته است

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی روز پنجشنبه گفت: اعتدال و میانه ‌روی بر رویکرد‌ها و روش های پیشین غلبه یافته و افراطی‌ گری و تندروی عملا به حاشیه رفته است.

به گزارش ایسکانیوز، «علی شکوری راد» در دومین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران در تهران گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، با فرض دانستن چالش ها و فرصت‌ ها، رئیس جمهوری با پشتوانه رای حداکثری و سقف آرای ملی می ‌تواند با قدرت و اقتدار بر مشکلات داخلی و تهدید‌های خارجی فائق آید و مسیر سیاست ‌ورزی و اداره جامعه را در آینده روشن، اما دشوار ایران اسلامی هموارتر سازد.
دومین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با حضور شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌ طلب به فاصله یک سال و نیم از نخستین کنگره این حزب اصلاح‌ طلب برگزار شد.
مصطفی تاج زاده، علی شکوری ‌راد، حسین کاشفی، علی صوفی، غلامرضا انصاری، ولی ‌الله شجاع‌ پوریان، غلامرضا حیدری، سیدفرید موسوی، آذر منصوری، جلال جلالی‌ زاده، هادی خانیکی، حمیدرضا جلایی پور، مرتضی مبلغ، سعید شریعتی از حاضران در این مراسم هستند.
شکوری راد در سخنان خود گفت: عمده مطالعات، تحقیقات و تحلیل ‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که ناظر بر شرایط کنونی و روندهای پیش روی جامعه و کشور است، نشان می‌دهند که علی رغم تهدید‌ها و چالش‌ های جدی، ملت، نظام، دولت، جامعه سیاسی و اصلاح ‌طلبان با فرصت‌ ها و ظرفیت‌ های جدیدی مواجه هستند.
دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران که از تشکل های اصلاح طلب است، گفت: در صدر این فرصت ‌ها، رشد آگاهی و بلوغ سیاسی جامعه، نقش فرهنگ و رفتار جامعه مدنی است.
شکوری راد گفت: ایران امروز از توسعه چشمگیر نیروی انسانی برخوردار است. زنان و جوانان به یمن بالا رفتن سطح آموزش و توانمندی علمی و مشارکت فعال در حوزه‌ های مدنی و شبکه های اجتماعی در همه عرصه‌ ها نقش‌ آفرین شده ‌اند.
وی گفت: اعتدال و میانه ‌روی بر رویکرد‌ها و روش های پیشین غلبه یافته و افراطی‌ گری و تندروی عملا به حاشیه رفته است.
این فعال اصلاح طلب گفت: دولت تدبیر و امید به رغم محدودیت‌ها و موانع ساختاری و نهادی توانسته ‌است در بخش‌ های مهمی از حکمروایی دامنه مخاطرات جدی را از کشور کم کند که موفقیت‌ های دولت به ویژه در سیاست خارجی با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک و موفقیت های نفتی و اقتصادی و نوسازی ناوگان هوایی از این جمله‌ است.
وی افزود: گفتمان اصلاحات به اعتبار سلامت و صداقت و ثابت قدمی و سرمایه اجتماعی سران آن و همراهی و هماهنگی احزاب و تشکل‌ ها و شخصیت ‌های اصلاح ‌طلب و پایگاه مردمی اصلاح ‌طلبی از دامنه تاثیرگذاری و مقبولیت شایسته ای برخوردار شده است.
شکوری راد گفت: جریان اصلاحات و اعتدال ‌گرا با پشت سرگذاشتن تجربه انتخابات مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید در مجلس، دارای توان و ظرفیت جدیدی شده است که با مدیریت «شورای سیاست‌ گذاری اصلاحات» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با عزمی جدی ورود پیدا کرده است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: میل به گفت و گو و غلبه عقلانیت در سیاست ورزی، نظام را با ظرفیت ‌های جدیدی از تحمل و تدبیر و جامعه را با عزم بیشتر مشارکت سیاسی از طریق‌ صندوق‌های رأی کشانده است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه داد: در این شرایط و در این فرصت‌ ها که می توان مصادیق بیشتری در عرصه‌ های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین ‌المللی بر آنها افزود، حزب اتحاد ملی وظیفه خود می‌ داند، همه توان خود را با نگاه به آینده به کار گیرد و برای اعتلای نام ایران و اسلام و ارتقای ظرفیت ‌های نظام و توانمندی جامعه و موفقیت هر چه بیشتر دولت تدبیر و امید تلاش کند.
وی یادآور شد: ما همچنان در پی آن هستیم که توان حزب را از طریق تعمیق ارزش‌ های اخلاقی و معنوی و بالابردن آموزش‌ های معرفتی و سیاسی و تشکیلاتی و پی ‌گیری دغدغه‌ ها و خواسته ‌های مردم و دفاع از حقوق شهروندی و درد‌ها و رنج ‌های طبقات محروم جامعه روز به روز بیشتر کنیم.
شکوری راد گفت: در این مسیر رویکرد ما ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و منافع حزبی بر منافع شخصی است و دست یکایک اعضا و هواداران را برای طی این مسیر می ‌فشاریم.
وی ادامه داد: ما کار جبهه‌ ای و هماهنگی و اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان، در عین حفظ هویت تشکیلاتی همه احزاب و تشکل ‌ها را ضروری می دانیم. ما امیدواریم که با پیشبرد گفت و گو، تفاهم و وفاق ملی گره حصر و محدودیت بزرگان انقلاب و نظام باز شود.
این فعال سیاسی گفت: رسیدن به اهداف چشم‌ انداز 20 ساله، به یک فضای تفاهم ‌آمیز و شکل ‌گیری یک گفت‌ و گوی ملی نیاز دارد. اگر مبنای قهرها همان باشد که رهبرمعظم انقلاب برشمردند، نیاز به آشتی ملی نیست و این آشتی حاصل است.
شکوری راد گفت: آنها عده قلیلی بودند که خارج از کنترل رهبران معترضین شعارهایی سر داده یا اقداماتی کردند. مسئله آنها تمام شده است.
وی افزود: این طبیعی است که در اعتراضاتی به سطح و گستره اعتراضات به حق سال 88، در هر دو سوی میدان عده‌ ای قلیل خارج از مدار قانون و خواست و کنترل رهبران اعتراضات، متصدیان نظم عمومی و یا مسئولان نظام، بخواهند اعتراضات را به انحراف و آشوب و سرکوب بکشند.
شکوری راد ادامه داد: مسلم است که خط و جهت اعتراضات میلیون‌ ها انسان، که در نهایت مسالمت، راهپیمایی سکوت 25 خرداد 88 را به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات مردمی تاریخ معاصر ایران در مدنی ‌ترین شکل آن صورت دادند، از آن عده اندک و مشکوک جدا است و همه رهبران و جریان ‌های سیاسی اعتراضات مسالمت ‌آمیز سال 88 بارها و بارها بر مرزبندی خود با آشوبگران هر دو سوی میدان تأکید کرده‌ اند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: حال اگر این است که چنین است، پس دیگر تداوم حصر و حبس و ممنوع ‌التصویری و رد صلاحیت و دو قطبی کردن جامعه بر اساس فتنه و بصیرت، تداوم فضای امنیتی، لغو سخنرانی و جلوگیری از فعالیت آزاد احزاب و فشار بر نویسندگان و روزنامه نگاران و روشنفکران و دانشجویان و دانشگاهیان و هنرمندان و اقوام و پیروان مذاهب به چه معنا است؟
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که اشتراکات بسیار بیشتر از اختلافات است اما اختلافات چون گره ‌های کور دست و بال نظام را به هم پیچانده است و اجازه حرکت نمی ‌دهد. این مهم در شرایطی که با روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا با تهدیدات جدی ‌تر خارجی مواجه هستیم خود را بیشتر می ‌نمایاند.
وی گفت: در پیشگاه آیندگان چگونه پاسخ خواهیم داد که چرا درحالی ‌که می‌ توانستیم نیروهای مؤثر جامعه را هم جهت کنیم و کشور را به پیش ببریم، اجازه دادیم آنها همدیگر را خنثی کنند و کشور درجا بزند. اختلافات به راحتی می ‌توانند در انتخابات تعیین تکلیف بشوند، وقتی تکلیف روشن شد هم باید از رقابت فاصله بگیرند و به معاضدت و همکاری بپردازند.
این فعال سیاسی اصلاح طلبان گفت: ما به پیدایش فضایی بهتر و پویاتر و راهگشاتر در پرتو فعالیت هر چه گسترده‌ تر یکایک شما و همه اصلاح ‌طلبان و شهروندان مسئول کشور در انتخابات پیش رو ایمان داریم.
وی ادامه داد: انتخابات شوراها نیز از درجه اهمیت فوق‌ العاده ‌ای برخوردار است چرا که نقصان ‌ها و ضعف‌ های مدیریت شهری و نیز نیاز‌ها و مطالبات شهر‌ها و شهروندان، محتاج حضور کارشناسان و کاربلدان امر اداره شهر و انتخاب آنان از سوی آحاد شهروندان است.
این فعال سیاسی به مراسم تشییع مرحوم آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: این مراسم جلوه‌ ای از تحول و پیشرفتی است که در فرهنگ سیاسی جامعه و نظام به وقوع پیوسته است.
شکوری راد افزود: از یک سو نفس تجلیل از هاشمی رفسنجانی به آن گستردگی، ترجمان رویکرد فراگیر ملت به مشی اعتدالی بود که پیش از آن در انتخابات 92 به منصه ظهور رسیده و اکنون مورد تأکید قرار گرفت و از‌سوی ‌دیگر خویشتن ‌داری شرکت کنندگان در مراسم تشییع نسبت به یکدیگر علی ‌رغم تنوع در انگیزه‌ها و شعارها بود.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: میراث هاشمی و واکنش مردم به درگذشت او هر دو نمایانگر تحولات و پیشرفت‌ هایی هستند که در جامعه ما به وقوع پیوسته و موجب امیدواری است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه جامعه ما در مقطع کنونی با مسائل و چالش‌های عمده‌ ای رو به رو است، گفت: ما به عنوان فعال سیاسی وظیفه داریم که به هر دو وجه جامعه توجه کنیم، هم آن وجهی را ببینیم که نشان می‌ دهد تهدید‌ها و آسیب‌ های جدی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به صورت چالش‌ ها و روندهای بحران‌ زا در برابر ما قرار گرفته است و هم آن وجهی را که نشان می ‌دهد جامعه با ایده های نو و نیروهای اجتماعی و مدنی و سیاسی نو در حال خلق فرصت‌ های جدید است.
وی در ادامه افزود: در وجه اول، کشور از نظر محدودیت منابع اقتصادی، اتلاف سرمایه‌ های ملی و درآمد هنگفت نفت در دولت گذشته، محدودیت‌های بازار کسب و کار، بحران اشتغال، فساد فراگیر و سازمان یافته، ناکارآمدی و ناتوانی نهادها و بنگاه‌ های اقتصادی، بحران منابع آب و مسائل زیست محیطی، گسترش و تنوع آسیب‌ های اجتماعی، تهدیدهای منطقه‌ ای و رشد افراطی‌ گری، خشونت، قومیت‌ گرایی و فرقه گرایی و غلبه بی‌ خردی در جهان پسا ترامپ مواجه با تهدید‌ها و چالش‌ های جدی است.
شکوری راد یادآور شد: با خودآگاهی ملی در انتخابات سال 92 و روی کار آمدن دولت روحانی، تدبیر به دولت و امید به میان جامعه بازگشت. اما هنوز راه درازی در پیش است تا خواسته‌ های تاریخی مردم تحقق یابد.
وی اضافه کرد: اگر آن وقفه و سیر قهقرایی هشت‌ ساله پیش نیامده بود، ما در میانه راه چشم ‌انداز 1404 بودیم. حاکمیت، دولت و مردم رضایتمندانه و شاداب و پرانرژی به تحقق اهداف سند چشم‌ انداز می‌ نگریستند و برتری ایران را به رقبای منطقه ‌ای شاهد بودیم.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: در سال 84 و آغاز برنامه چهارم توسعه و سال نخست از برنامه چشم‌ انداز 20 ساله که همزمان بود با روی کار آمدن دولت نهم، تولید ناخالص ملی ایران حدود 300 میلیارد دلار بود.
شکوری راد افزود: بر این مبنا و بر اساس پیش‌ بینی سند چشم ‌انداز با رشد مستمر هشت درصدی قرار بود که در 1404 به حدود هزار و 400 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دست‌ یابیم و جایگاه نخست قدرت اقتصادی منطقه را از آن خود کنیم، اما با انحراف از سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی و رخت بربستن عقلانیت و تدبیر و تجربه و گسترش فساد دولتی و نیز اعمال سیاست های ماجراجویانه در جهان و تحریک قدرت‌ های جهانی و گرفتار آمدن در شدیدترین و ظالمانه‌ ترین تحریم‌ های مالی و پولی جهانی علی ‌رغم رشد تاریخی و تکرار ناشدنی درآمدهای نفتی کشور در پایان هشت سال زمامداری دولت احمدی نژاد متوسط رشد سالانه اقتصاد کشور دو و یک دهم درصد و در مجموع در خوشبینانه ‌ترین حالت 17 درصد بود و تولید ناخالص داخلی حداکثر به 350 میلیارد دلار رسید.
وی ادامه داد: با وجود دستاوردهای امیدوار کننده انتخابات‌های سال 92 و 94، در سه سال گذشته نیز در اثر میراث به جا مانده از اقتصاد از هم فروپاشیده ملی در دوران احمدی‌ نژاد و آثار و تبعات مهلک ناشی از تحریم ‌های ظالمانه بین‌ المللی علیه اقتصاد ایران، اقتصاد ملی رشد متوسطی نزدیک به 3.76 صدم درصد و در مجموع نزدیک به 11.6 دهم درصد داشته و به رقمی بیش از 390 میلیارد دلار رسیده است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب به معضل بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: بنا بر اعلام دولت با امکانات موجود سالانه حداکثر می ‌توان 700 هزار شغل جدید ایجاد کرد، در حالی که هر سال یک میلیون و 300 هزار نفر وارد بازار کار می‌ شوند.
شکوری راد با بیان اینکه بیکاری به تدریج بحران‌ های اجتماعی را به دنبال دارد، گفت: حل معضل بیکاری به تنهایی از عهده دولت خارج است و اگر از برنامه ‌های ایجاد اشتغال دولت در همه سطوح حمایت نشود کاری از پیش نمی ‌رود.
وی افزود: مهمترین این سیاست ‌ها برای حل اشتغال سرمایه‌ گذاری است. بدون ایجاد زمینه مناسب برای جذب سرمایه ‌های خارجی بحران بیکاری تداوم یافته و تشدید می ‌یابد.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد: سرمایه ‌گذاری خارجی نیاز به امنیت و ثبات دارد. ابزار ایجاد و اثبات این امنیت نرم ‌افزاری است و نه سخت‌ افزاری. همه و همه باید دست در دست هم دهند تا بلکه این بحران فزاینده مهار، چاره‌ جویی و برطرف شود. انتظار اینکه دولت به تنهایی بتواند این معضل را حل کند انتظار درستی نیست. آشتی یا گفت‌ و گوی ملی در اینجا به کار می‌ آید.
وی گفت: علی رغم احکام سند چشم‌ انداز 20 ساله که در آن پیش ‌بینی شده بود که دولت کوچک و کوچک‌ تر شود، دولت در دوره گذشته، مرتب بزرگ و بزرگ‌ تر شده است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: رقم بودجه سالانه که تا پیش از روی کار آمدن دولت پیش 160 هزار میلیارد تومان بود اکنون به نزدیک هزار و 150 هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش سرسام‌ آور از دولت پیشین آغاز شده و ادامه اثرات آن در دولت حاضر اتفاق افتاده است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: دولت اگر همچنان بزرگ و پر خرج باشد، هیچ سیاست سازنده‌ ای با آن پیش نمی ‌رود. حجمی که از دوره قبل به دولت افزوده شد دارای اثرات 30 ساله است و باید تا 30 سال آینده ملت خسارت یا به تعبیری اقساط آن سیاست غلط را بپردازد.
وی افزود: بانک ‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که پس از اعمال سیاست‌ های اجرای اصل 44 قانون اساسی و با ولنگاری تمام در دولت پیشین و به تعداد زیاد مجوز دریافت کردند و شعبات خود را گسترش داده‌ اند، امروز خود به یک معضل بزرگ در نظام اقتصادی ما تبدیل شده‌ اند.
شکوری راد به مساله خصوصی ‌سازی در کشور اشاره کرد و گفت: این هدف ارزشمند که می‌ توانست از بزرگی دولت و سیطره آن بر بازار بکاهد و اجازه دهد بخش خصوصی با تکیه بر خلاقیت و کارآفرینی به چرخه اقتصاد کشور کمک رساند، به ‌دلیل عملکرد بد دولت پیشین که واگذاری ‌ها را به جای بخش خصوصی به نهادهای عمومی غیر‌دولتی اختصاص داد، حاصلی جز پیدایش یک بخش خصوصی بزرگ خصولتی نداشته است بنابراین رفع این عارضه مهم در اقتصاد کشور بدون تفاهم ملی و اعمال سیاست واحد امکان ‌پذیر نخواهد بود.
این فعال سیاسی گفت: در ایران به‌ دلیل آنکه احزاب به خوبی شکل نگرفته‌ اند و رویکردها در دولت‌ها قائم به افراد است. تداوم و پایداری سیاست ها ضعیف است و موضوعاتی که جنبه استراتژیک دارند، بیشتر مورد غفلت واقع می ‌شوند که از جمله آنها سیاست‌ های مربوط به آب و محیط زیست است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه ‌ها تصمیم درستی بود که نظام گرفت، گفت: این سیاست به بدترین شکل اجرا شد و در نهایت به پرداخت یارانه مستقیم به مردم در دولت پیشین تبدیل شد.
وی ادامه داد: اکنون دولت هم یارانه غیرمستقیم و هم یارانه مستقیم پرداخت می‌ کند که هیچ‌ گونه هدفمندی درستی در کار پدید نیامده است. حذف دهک‌ های برخوردار نیز پرچالش بوده و به کندی انجام می ‌شود.
به گزارش ایرنا شکوری راد اضافه کرد: اکنون دولت سالانه معادل مبلغ 12 میلیارد دلار از بودجه عمومی کشور را صرف پرداخت یارانه می ‌کند. این یارانه ‌ها در دهک‌ های پایین اثر تسکینی دارد، اما باری را که بر دوش دولت گذاشته است آن را از تحرک و پویایی باز داشته است.
دبیرکل اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه بحران های منطقه ای، وجود چالش‌های وسیع و خشونت‌ها و درگیری‌های عمده در اطراف کشورمان، خصوصا عراق، سوریه، یمن، افغانستان و ایفای نقش فعال در این مناطق و در عین حال لزوم حفظ و گسترش توانمندی‌ های نظامی و دفاعی کشور موجب شده است هزینه ‌های بسیاری نیز در این حوزه ‌ها صرف ‌شود و بار دولت سنگین ترشود.

تایید کننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 735800

وب گردی

وب گردی