افتتاح هتل رستوران خانه تاریخی صادقی اردبیل

هتل رستوران خانه تاریخی صادقی اردبیل با حضور آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، هتل رستوران خانه تاریخی صادقی واقع در محله اوچدکان اردبیل با حضور آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان، کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان، محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، سرمایه گذار هتل رستوران این خانه تاریخی، جمعی از مسئولان استانی و چهره های فرهنگی هنری شهر و یکی از نوادگان خانواده صادقی افتتاح شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل درمورد جایگاه استان اردبیل و دلیل به وجود آمدن بناهای فاخر تاریخی در استان صحبت کرد و گفت: اردبیل از آغاز دوره ساسانی به دلیل ماهیت ژئوپلیتیک خود به عنوان مرکز آذربایجان بزرگ باستان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است.

کریم حاجی زاده با بیان اینکه شهر اردبیل به عنوان مرکز آذربایجان جزو استان های زرین تخت دوره ساسانی به شمار می رفت و استانداران زرین تخت اختیارات شاه را داشتند، افزود: این مموریت تا پایان دوره سلجوقی به مدت 600 سال در اردبیل تداوم یافت.

وی اردبیل را مرکز ایالت بزرگ آذربایجان از دوره ساسانی تا انتهای دوره سلجوقی معرفی کرد و اظهار داشت: پس از حمله ایلخانان مغول و فروپاشی شهر و عوض شدن شرایط شهراردبیل به دلیل توسعه جغرافیای سیاسی ایران، این منطقه نیز دوره افول را طی کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازسازی شهر اردبیل حول محور خانقاه صوفیه شکل گرفته و جمعه مسجد مهمترین منطقه شهری در دوره اواخر سلجوقی تلقی می شد، تصریح کرد: در فرایند بازسازی شهر به تدریج اردبیل در مسیر توسعه خود از جمعه مسجد تا رسیدن به دوره صفویه و ایجاد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، فضای کالبدی خود را با حفظ نام شخصیت های عرفانی محلاتی چون محله پیرعبدالملک و پیر شمس الدین ادامه داده و حول محور آن محلات جدید ساخته شده است.

وی با بیان اینکه در دوره صفویان، حدفاصل دوره تیموری تا روی کار آمدن شاه عباس، دوره ناامنی تجارت بین المللی در فلات ایران حاکم بود، اذعان داشت: با برقراری امنیت توسط شاه عباس در فلات ایران، تجارت جاده ابریشم از نو فعالیت اش آغاز می شود.

حاجی زاده با اشاره به اینکه شاه عباس برای عبور کالا از فلات ایران به اروپا، راه فرعی قفقاز را برای تجارت بین الملل طراحی می کند و به دلیل واقع شدن اردبیل در دهانه قفقاز، این شهر پایلوت تجارت بین المللی کل کشور در آن دوره می شود، افزود: بازار تاریخی اردبیل در دوره شاه عباس، شش برابر بازار کنونی است و حول محور این بازار محلات عیان نشین شهر از جمله خانه تاریخی صادقی و محلات شش گانه که دارای بافت ارزشمند تاریخی هستند شکل می گیرند.

خبرنگار: علی انوار

منتشرکننده: امین محمودی نیا

کد: 801

کد خبر: 735808

وب گردی

وب گردی