استفاده از ظرفیت صندوق احیا برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی اردبیل

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی فرهنگی از استفاده از ظرفیت صندوق احیا برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، مدیرعامل صندوق احیا و بهره ‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در آئین افتتاح نخستین هتل رستوران خانه تاریخی صادقی اردبیل ضمن ستایش نگاه عالمانه و زیبای آیت الله عاملی نسبت به بناهای فاخر و ارزشمند تاریخی استان گفت: امید است بتوانیم از ظرفیت صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی برای مرمت و بازسازی بناهای فاخر تاریخی اردبیل استفاده کنیم.

محمدرضا پوینده با اشاره به اجرای طرح مطالعات جامع گردشگری ایران توسط سازمان جهانی گردشگری در سال 1381، افزود: زیرساخت های گردشگری امروز استان اردبیل در مقایسه با ظرفیت های 14 سال گذشته خود، متناسب با استان هایی مثل سمنان، قزوین و زنجان که تاکنون 50 یا 60 درصد رشد داشته اند، این استان با تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری کشور بیش از 300 درصد رشد داشته است.

وی خانه قجری صادقی اردبیل را یکی از بناهای ارزشمند تاریخی استان و با اهمیت برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی معرفی کرد و اظهار داشت: با احیای بناهای تاریخی و میراث فرهنگی خود در واقع تفکر، بینش و فرهنگ نهفته در کالبد بناهای تاریخی را به نسل های آینده و دنیا معرفی و منتقل می کنیم.

پوینده با اشاره به اینکه مهمتر از کالبد بناهای تاریخی، معماری و سنت‌های باستانی به کار رفته در خانه ها و بناهای تاریخی استان است، یادآور شد: میهمانان و گردشگران با نگاه به خانه تاریخی صادقی و دیگر آثار تاریخی اردبیل پی به عظمت معماری و هنرمندی گذشتگان این شهر خواهند برد.

وی پس از اینکه ایران را سایت موزه ای توصیف کرد که سراسر آن حکایت از تاریخ و تمدن ایران دارد که باید حفظ شود، خاطر نشان کرد: صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی از سال 1384 یعنی از 10 سال گذشته مکلف به نجات و احیای بناهای تاریخی کشور شده که این نگاه در دولت همچنان جاری و ساری است.

این مقام مسئول وجود تعداد فراوان بناهای تاریخی در کشور را یادآور شد و تصریح کرد: برندهای بین‌المللی بسیاری مشتاق به سرمایه‌گذاری در این بناهای تاریخی هستند به همین منظور درصدد اجرای این طرح به صورت پایلوت در اردبیل هستیم.

مدیرعامل صندوق احیا، استان اردبیل را تنها استان ایران معرفی کرد که بیش از 90 درصد بناهای تاریخی ثبت شده ملی آن در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است، در ادامه به ظرفیت های بی نظیر گردشگری استان از جمله گردشگری سلامت و پایانه مرزی بیله سوار اشاره کرد و گفت: تقویت زیرساخت های گردشگری استان می تواند ضمن ایجاد فرصت های شغلی بسیار، صنعت گردشگری و اقتصادی استان را نیز متحول کند.

خبرنگار: علی انوار

منتشرکننده: امین محمودی نیا

کد: 801

کد خبر: 735812

وب گردی

وب گردی