چگونگی ضمانت اجرای برنامه تحول آموزش پزشکی در دولت‌های آتی

معاون آموزشی وزیر بهداشت شکل گیری گفتمان تحول آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها را بهترین ضمانت برای اجرای این برنامه در دولت‌های آتی دانست و گفت: علاوه بر گفتمان فوق، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در زمینه آموزش پزشکی، بستری فراهم کرده است که ضمانت اجرایی این برنامه را در دولت‌های آتی فراهم می کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، باقر لاریجانی با اعلام این مطلب روند اجرای برنامه تحول در آموزش را موفقیت آمیز دانست و اظهار کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت به روش‌های مختلفی روند تحقق بسته‌های تحول و نوآوری را رصد می‌کند. یکی از مهمترین ابزارهای این رصد، بازدیدهای میدانی و مشاهده روند پیشرفت امور توسط مدیران حوزه این معاونت است.

او در ادامه تصریح کرد: بخش قابل توجهی از برنامه‌های تحول آموزش پزشکی در طول دو سال اجرایی شده است. البته خروجی نهایی برنامه‌های تحول، ماهیتاً به‌گونه‌ای هستند که مشاهده آنها شاید نیازمند گذشت زمان زیادی باشد. مثلاً حرکت به سوی دانشگاه‌های هزاره سوم در طول یک دو سال قبل مشهود نیست. اما در این زمینه ما باید فرآیند تحقق برنامه را رصد کنیم که خوشبختانه فرآیند تحقق برنامه به خوبی در حال استقرار است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به انتقاد برخی کارشناسان در خصوص طرح تحول آموزش پزشکی بخصوص دربحث ماموریت گرایی دانشگاه‌ها که خلاقیت و نوآوری را کاهش می دهد، افزود: بحث ماموریت‌گرایی جریانی است که علاوه بر ایران، در سایر کشورهای دنیاهم وجود دارد و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که بر اساس آن دانشگاه‌ها ضمن تلاش در همه زمینه‌ها، می‌توانند در برخی عرصه‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند و ماموریت‌های ویژه‌ای در این زمینه‌ها داشته باشند.

به گفته او، ماموریت‌گرایی اتفاقاً منجر به بروز خلاقیت و نوآوری در عرصه‌های دانشگاهی خواهد شد. دانشگاه‌ها علاوه بر حرکت‌های وسیع در همه زمینه‌ها در زمینه‌ای از اقدامات عمیق‌تر و جدی‌تر وارد می‌شوند. حوزه آموزش برای دانشگاه‌ها و مناطق آمایشی، ماموریت‌هایی را تعیین کرده است. اما اینکه دانشگاه با چه روش و روندی این ماموریت را محقق کند، بستگی به برنامه آن دانشگاه‌ دارد. ما برای دانشگاه‌ها تعیین‌تکلیف نمی‌کنیم که چه کاری را انجام دهند، بلکه خواسته‌ایم با هر روشی که می‌توانند در جهت این ماموریت‌ها حرکت نمایند. ضمن اینکه دانشگاه‌ها نوعا در حوزه علوم پزشکی فعالیت‌های فراوانی دارند که یکی از آنها ماموریت‌های سپرده شده است.

لاریجانی غالب شدن گفتمان طرح تحول در آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها را نیز تضمینی برای اجرای این برنامه دردولت‌های آتی عنوان کرد و گفت: داشتن این دغدغه که حرکت‌هایی در جهت ماندگاری برنامه تحول آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها شکل بگیرند. ما تلاش نمودیم برنامه تحول آموزش به گفتمان رایج و غالب در دانشگاه‌ها تبدیل شود. خوشبختانه در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام شده است. در حال حاضر اگر بر هر دانشگاه کوچکی هم که برویم، خواهیم دید که در مورد برنامه تحول حرف دارند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: وقتی گفتمان فوق در دانشگاه‌ها شکل بگیرد، دانشگاه‌ها خودشان از مسئولان درخصوص برنامه مطالبه خواهند کرد. بنابراین باید گفت مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بستری فراهم کرده است و این گفتمان و ایجاد بستر مطالبات اجتماعی می‌تواند ضمانت بیشتری ایجاد کند. استراتژی هر دانشگاه بزرگی در دنیاست که مدل توسعه خودش را تعریف کند ضمن اینکه درگیری وسیع در ارکان هیات علمی، دانشجو و مدیریت‌ها ایجاد می‌کند تضمین اجرای این برنامه را وسیع‌تر خواهد کرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 735937

وب گردی

وب گردی