جنجال در ترکیه در پی اعطای تابعیت به آوارگان سوری

بسیاری زمان اجرای این تصمیم را با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی جدید در ترکیه سؤال برانگیز دانسته اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسکای نیوز عربی، شماری از مخالفان سیاسی و قشر گسترده ای از جامعه ترکیه تصمیم دولت این کشور مبنی بر اعطای تابعیت ترکیه به پناهندگان سوری را پیش از برگزاری همه پرسی در این کشور سؤال برانگیز می دانند.

تصمیم مسئولان دولت ترکیه مبنی بر اعطای تابعیت به پناهندگان سوری در ترکیه جنجال گسترده سیاسی و اجتماعی به دنبال داشته است.

بسیاری زمان اجرای این تصمیم را با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی جدید در ترکیه سؤال برانگیز دانسته اند.

خبرنگار اسکای نیوز در استانبول در این خصوص گزارش داد، از زمانی که فرماندار استانبول اعلام کرد طرف های مربوطه در دولت ترکیه تدابیر اعطای تابعیت به بیش از 2000 خانواده سوری مقیم در ترکیه را آغاز کرده اند مُهَنّد حافظ روزنامه نگار سوری برای به دست آوردن تابعیت ترکیه لحظه شماری می کند.

مهند از پنج سال پیش در استانبول زندگی می کند و مشغول به کار است، وی می گوید کسب تابعیت ترکیه بر زندگی و خانواده اش تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

خبرنگار اسکای نیوز افزود، خوشحالی سوری های مقیم ترکیه از تصمیم دولت مبنی بر اعطای تابعیت ترکیه به آنها با خشم و مخالفت احزاب مخالف و قشر گسترده ای از مردم ترکیه رو به رو شده است، مخالفان درباره اهداف دولت ترکیه از اتخاذ چنین تصمیمی ابراز تردید کرده اند به ویژه آنکه ترکیه برای برگزاری همه پرسی مردمی و سراسری درباره برخی اصلاحات در قانون اساسی این کشور در ماه آوریل آینده آماده می شود. جنجال در میان مردم و رسانه های ترکیه پس از اتخاذ این تصمیم باعث شد تا معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کند فقط پس از برگزاری همه پرسی در کشور، تابعیت ترکیه به پناهندگان سوری اعطا خواهد شد.

یک شهروند ترکیه ای گفت: «چرا دولت می خواهد چند هفته پیش از برگزاری همه پرسی به پناهندگان سوری تابعیت ترکیه بدهد، من آماده ام تا نان و خوراک خود را با سوری ها تقسیم کنم اما با اعطای تابعیت ترکیه به آنها مخالفم.»

دیگر شهروند ترکیه ای هم اظهار داشت: «من با اعطای تابعیت ترکیه ای به پناهندگان سوری مخالف هستم، از زمان ورود پناهندگان سوری به کشورمان اجناس گران تر شده ، درآمدها کاهش یافته و بیکاری بیشتر شده است.»

این در حالی است که شهروند دیگر در این باره تصریح کرد: «من از میزبانی همه مظلومان چه سوری باشند چه غیر سوری استقبال و همچنین از اعطای تابعیت به آنها حمایت می کنم.»

خبرنگار اسکای نیوز گفت، دولت ترکیه می گوید بیش از 10 هزار سوری از سه میلیون پناهنده سوری که در این کشور زندگی می کنند برای دریافت تابعیت ترکیه واجد شرایط هستند. اقامت در ترکیه به مدت پنج سال متوالی و بدون وقفه و داشتن مجوز رسمی برای کار در کشور از جمله این شرایط است.

در مرحله نخست، به سوری هایی تابعیت ترکیه اعطا خواهد شد که دارای شرایط و رتبه های علمی هستند. دولت ترکیه می گوید این مسئله به آنها کمک خواهد کرد تا به عنوان شهروند به جامعه بپیوندند و بتوانند به خودشان تکیه کنند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 736124

وب گردی

وب گردی