یونسکو خواستار مشارکت جامعه جهانی برای احیای میراث فرهنگی عراق شد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) از جامعه بین المللی خواست، در احیای میراث فرهنگی عراق که متحمل تخریب های گسترده شده است، همکاری کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تارنمای این سازمان، این درخواست در «همایش بین المللی هماهنگی در حفظ میراث فرهنگی مناطق آزاد شده عراق» مطرح شده است.
در این کنفرانس، نمایندگان دولت عراق و حدود 80 کارشناس میراث این کشور از سراسر جهان، طرح ایجاد کمیته مشترک بین المللی یونسکو به منظور هماهنگی در ترویج طرح های ملی و بین المللی برای بازسازی میراث فرهنگی عراق را تصویب کردند.
مدیرکل یونسکو در این کنفرانس با تاکید بر اینکه آسیب ها به میراث فرهنگی عراق بیش از آنچه که از آن می ترسیدیم، است، افزود: ایجاد طرح کمیته مشترک یونسکو نقطه عطفی برای مردم عراق و برای درک جهانی از نقش میراث فرهنگی در جوامعی به شمار می رود که در مواجه با درگیری هاست.
«ایرینا بوکووا» ادامه داد: یونسکو پیشتر در حفظ میراث آسیب پذیر فرهنگی این منطقه به عراق کمک کرده است.
معاون وزیر فرهنگ عراق در حوزه گردشگری و آثار باستانی نیز در این کنفرانس اظهار کرد: افراطی های خشونت طلب آسیب های جدی به سایت های باستان شناسی زده اند که در این زمینه می توان به تخریب 70 درصدی نینوا و 80 درصدی نمرود اشاره کرد.
«قیس رشید» ادامه داد: این افراد برخی آثار باستانی عراق در گالری ها و سایت های مهمی همچون موصل را از طریق اینترنت در بازار سیاه فروخته اند.
«محمد اقبال عمر» وزیر آموزش و پرورش عراق نیز اظهار کرد: باید برای پایان دادن به تجارت آثار باستانی عراق، به قطعنامه 2199 شورای امنیت سازمان ملل متحد (که تجارت کلیه اموال فرهنگی عراق و سوریه را ممنوع کرده است) پایبند بود.
به گزارش ایرنا، گروه تروریستی داعش در سال های گذشته آسیب های جدی به سایت های باستان شناسی و موزه های تاریخی عراق زده است؛ به طوری که برخی کارشناسان معتقدند وسعت و نوع این تخریب ها در مواردی غیرقابل جبران است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/تایید: سرلک

کد خبر: 736156

وب گردی

وب گردی