توافق پاریس برای جلوگیری از پدیده سفید شدگی مرجان ها کافی نیست

زیست شناسان دریایی هشدار داده اند، اهداف فعلی برای کاهش گازهای مخرب گلخانه ای به منظور پیشگیری از کاهش فاجعه بار صخره های مرجانی جهان کافی نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، دماهای در حال افزایش سطح آب دریا، تاثیر مخربی بر صخره های مرجانی جهان دارد بطوریکه پیش بینی می شود بسیاری از آنها دچار پدیده شدید سفیدشدگی شوند.
مطالعات نشان می دهند که تا زمانی که اقدام شدیدی برای متوقف ساختن تغییرات اوضاع اقلیمی جهان گرفنه نشود، افزایش دما باعث بروز پدیده های سفید شدگی می شود که در جریان آن مرجان ها از بین می روند.
پدیده سفید شدگی مرجان ها زمانی بروز می کند که استرس هایی مانند دماهای بالای آب باعث می شوند که مرجان ها، جلبک های فتوسنتزی همزیستی را بیرون کنند، تمام رنگ مرجان ها را از آنها می گیرند و درنهایت باعث مرگ مرجان ها می شوند.
هنگامی که سفید شدگی مرجان آغاز می شود، حتی اگر عامل استرس زا را نیز حذف کنیم باز هم تا مدتی به گسترش خود ادامه می دهد. اگر کلونی مرجان بتواند دوره استرس را پشت سر بگذارد، هفته ها یا ماه ها طول می کشد که به تراکم اولیه خود باز گردد.
اصلی ترین عامل سفید شدن مرجان ها، تغییر دمای آب است. کلونی های بزرگی مثل کلونی گونه Porites می توانند محدوده وسیعی از تغییرات حرارتی را تحمل کنند ولی بیشتر گونه های آبسنگ های مرجانی مثل مرجان های شاخی، شدیدا در مورد تغییرات دمایی حساس هستند.
از سوی دیگر پدیده سفیدشدگی مرجان ها غیر شایع نیست و پدیده های سفید شدگی معمولا هر سال در برخی نقاط سیاره زمین رخ می دهد. با این حال فرکانس در حال افزایش این شوک ها به این معنی است که مرجان زمان کافی برای بازیابی ندارد.
دکتر 'گارت ویلیامز' از دانشگاه بنگور با تاکید بر اقدام برای کمک به کاهش فاجعه بار از دست رفتن مرجان ها می گوید: باید با تغییر اوضاع اقلیمی جهان مبارزه کرد؛ آنچه که صخره های مرجانی را نجات خواهد داد ، تلاش هماهنگ چند دولت در سراسر جهان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.
وی افزود: باید با عامل ریشه ای از بین رفتن مرجان ها که همانا تغییر اوضاع اقلیمی جهان است، مبارزه کرد.
این محقق، توافق پاریس را نمونه خوبی از یک تلاش هماهنگ به منظور تلاش برای مهار انتشار گازهای گلخانه ای عنوان کرد و گفت: اگر به این توافق عمل کنیم، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش خواهیم داد اما حتی پایبندی به این توافق نیز نمی تواند زمان زیادی برای نجات صخره های مرجانی بخرد.
وی تاکید کرد که باید اقدامی فراتر از توافق پاریس انجام داد و البته باید آن را از جایی شروع کرد.
توافق نامه پاریس، یک توافق نامه در چهارچوب کنوانسیون سازمان ملل در زمینه تغییر اوضاع اقلیمی (UNFCCC) است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می پردازد.
مفاد این توافق نامه توسط نماینده های 195 کشور جهان در بیست و یکمین کنفرانس احزاب UNFCCC در پاریس مذاکره شد و در 12 دسامبر 2015 با اجماع نظر به تصویب رسید.
هدف توافقنامه پاریس جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش در جهت محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 736160

وب گردی

وب گردی