ضرورت تقویت مشارکت در بخش توسعه زیرساخت های نظام سلامت

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:تامین و ارتقاء سطح سلامت در جامعه علاوه بر تلاش های حاکمیت و دولت، یک وظیفه همگانی است و نیازمند مشارکت بین بخشی است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید محمدهادی ایازی، شب گذشته با حضور در برنامه نبض شبکه خبر سیما در خصوص نقش همکاری های بین بخشی در ارتقای سلامت مردم جامعه، گفت: در گام اول با فرهنگ سازی موضوع مراقب از خود در مردم می توان هزینه های درمان کشور را کاهش داد.

دکتر ایازی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد از فرهنگ سازی بین افراد جامعه، باید علاوه بر توسعه مشارکت عامه مردم در قالب سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت، مشارکت ها در بخش توسعه زیرساخت های نظام سلامت را افزایش دهیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت افزود: 620 سازمان مردم نهاد و 850 خیریه در حوزه سلامت فعال اند و بسیاری از بیمارستان ها، خانه های بهداشت و مراکز درمانی توسط خیرین در کشور ایجاد شده اند.

دکتر ایازی اقدامات انجام شده در افزایش مشارکت بین بخشی را ارزشمند خواند و گفت: ما به دنبال مشارکت بخش های دولتی و مردم، یک مجمع را تشکیل دادیم و اعضای شورای سلامت کشور، اعضای شورای سلامت استان ها، انجمن های علمی و خیریه های حوزه سلامت در جلسات این مجمع حضور دارند و سیاست های سلامت هر سال در آن اعلام می شود.

وی افزود: این مجمع در کشورهای پیشرفته هم تشکیل شده است و جزء تجربیات موفق در افزایش مشارکت بین بخشی به حساب می آید.

دکتر ایازی گفت: مجمع ملی سلامت در حال تشکیل است و امیدواریم رئیس دولت در هر دوره سیاست سلامت را تعیین و به استانداران و فرمانداران و دیگر دستگاهای مرتبط ابلاغ کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: موضوع مهم برای ما این است که مدیران استانی مصوبات شورای سلامت را اجرایی کنند و زمینه های آن را فراهم کنند از این جهت در مجمع ملی سلامت رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت غذایی شرکت می کند و سیاست های سلامت را به استانداران ابلاغ می کند.

دکتر ایازی به امضای تفاهم نامه مابین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وزارت آموزش و پرورش در بحث مشارکت بین بخشی اشاره کرد و گفت: ما با وزارت آموزش و پرورش در مورد بوفه مدارس تفاهم نامه ای را امضا کردیم و قرار شد 5 قلم در بوفه مدارس توزیع نشود و در این خصوص هم بازرسان بهداشت ما در بازرسی هایی که از مدارس داشتند گزارش دادند که این موضوع در 95 درصد مدارس اجرایی شده است و این خود به سلامت جامعه کمک می کند.

به گفته معاون اجتماعی وزیر بهداشت، مشارکت بین بخشی از این جهت دارای اهمیت است که منجر به نتایج مثبتی چون، افزایش بهره وری، ایجاد وحدت و یگانگی، تحول و دگرگونی، توسعه پایدار و سهیم شدن همه مردم در پذیرش مسئولیت می شود.

وی افزود: بسیاری از دستگاهها در حوزه سلامت با وزارت بهداشت همکاری خوبی داشتند و در این راستا تفاهم نامه هایی با وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت راه وشهرسازی و شهرداری ها امضا شده است که می تواند به حل مشکلات حوزه سلامت کمک های زیادی کند.

دکتر ایازی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این باور برسیم که، تنها با ایجاد نگاه مشترک و همگرایی همه‌جانبه‌ در برنامه‌ریزی و اقدامات و با مشارکت همه نهادهای مرتبط با سلامت مردم و آموزش های صحیح و به موقع، بتوانیم در تسریع تحقق سلامت جامعه گام برداریم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 736222

وب گردی

وب گردی