محمود آموزگار: قبح سرقت ادبی روز به روز کمرنگ تر می شود/ قانون حمایت از حقوق مولفین و مصنفین باید اجرایی شود

رئیس اتحادیه کتابفروشان از تشکیل کارگروه ویژه حمایت از حقوق مولفین با هماهنگی وزارت ارشاد با اتحادیه ناشران خبر داد و گفت: موضوع اصلی این تفاهم نامه  تقویت بخش فرهنگی و احترام به حقوق مولفین است.

به گزارش ایسکانیوز، محمود آموزگار در نشستی که بعد از ظهر امروز با اهالی رسانه داشت، درباره تفاهمنامه امضا شده میان وزارت ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران توضیحاتی داد و گفت: این تفاهم نامه در رابطه با مقابله با جریان تکثیر و عرضه غیرقانونی پدیداورندگان و ناشران به روش های صوتی و الکترونیکی در فضای مجازی و حقیقی ایجاد شده و با پیگیری و تشکیل کارگروه ویژه در دستور کار رسیدگی قرار گرفته است.
وی اهداف این کارگروه را شامل صیانت از حقوق مادی و معنوی پدیداورندگان و ناشران، بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی و فرهنگ سازی و ترویج اخلاق حرفه ای نام دانست و با توجه به اینکه بی اعتنایی به حقوق مالکیت ادبی و هنری در جامعه نشر در حال ترویج است بیان داشت: قبح سرقت ادبی روز به روز کمرنگ تر می شود و در جریان کتاب گردی که با وزیر فرهنگ و ارشاد داشتم به عینه شاهد فروش کتاب غیرقانونی در نزدیکی یکی از مراکز پخش و نشر قانونی کتاب بودیم.

وی گفت: اعضای این کارگروه شامل مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر حقوقی مالکیت معنوی وزارت ارشاد ، رئیس اتحادیه ، 4 نفر صاحب نظر و کارشناس خبره با انتخاب اتحادیه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و مدیر کل دفتر چاپ و نشر هستند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار داشت: در راستای ایجاد این تفاهم نامه ملاقاتی با سردار ساجدی نیا داشتیم و وی قول همکاری همه جانبه را به ما دادند و همچنین گفت وگوهایی با قوه قضائیه و دادسرای رسانه داشتیم که این چنین جرایم در دادگاه های متخصص در این حوزه بررسی شوند.

وی گفت: برخورد با متخلفین حوزه نشر در سه مرحله برخورد کوتاه مدت و قهری، میان مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفته است . با توجه به توسعه روز افزون چاپ غیرقانونی کتاب موضوع برخورد قانونی و ارجاع به مقامات قضایی و انتظامی از اولویت خاصی برخوردار است و ما سعی می کنیم که این امر اگر با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی متوقف نشد حداقل از میزان این مقدار چاپ غیرقانونی کاسته شود.

آموزگار در ادامه اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این کارگروه اهمیت پیگیری کارگروه در کاهش چاپ و انتشار کتب غیرقانونی در میان مدت و بلند مدت است و بحث فرهنگسازی در این مسئله بسیار حائز اهمیت است که افراد نه اقدام به چاپ کتاب غیرقانونی کنند و نه کسی چنین کتابی را خریداری کنند و این مسئله نیازمند فرهنگسازی است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در این راستا ابراز کرد: برای فرهنگسازی در این مسئله نیازمند نمایان کردن آثار سوء چاپ و خریداری این کتب و روشنگری همه افراد تقاضا کنیم که از حقوق مولفین و مصنفین با این اقدامات همراهی کنند.

وی ابراز کرد: نخستین جلسه این کارگروه با حضور دکتر ضرغامی مدیرکل دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سعید میرجلالی مدیر مسئول نشر و ویرایش و دبیر این کارگروه و بنده به عنوان سخنگوی این کارگروه هستم.

آموزگار بحث فرهنگی را بسیار مهمتر از بحث قهری دانست و اظهار کرد: بخش قوه قضائیه خیلی مهم نیست و کارایی مستمری ندارد و اگر افراد باور کنند که باید به حقوق مولفین احترام و در این زمینه اقدامات فرهنگی در کارگروه بحث هایی مطرح شده است و برای این امر نیاز به فرهنگسازی و پخش تیزرهای تبلیغاتی در سینما و تلویزیون هستیم.

وی در خصوص وظایف این کارگروه ابراز داشت: دبیرخانه کارگروه در محل اتحادیه ناشران تشکیل می شود و وظایف این دبیرخانه دریافت مکاتبات، پاسخ گویی به مراجعان، ثبت و مستندسازی مکاتبات، شکایات و لوایح قضایی و برنامه ریزی برای برگزاری جلسات کارگروه است.

آموزگار با توجه به اینکه هزینه شکایت برای ناشر و مولف به عنوان شاکی خصوصی زیاد است گفت: یکی از اقدامات این کارگروه این است که افرادی که از چاپ غیر مجاز کتاب آسیب دیده اند با تشکیل ستاد حقوقی و قضایی که در اتحادیه تشکیل شده است بتوانند تحت شورای صندوق حمایت قضایی پیگیر مطالبات حقوقی و قضایی خود باشند.

وی ادامه داد: برای حمایت از مولفین و مصنفین در این زمینه با ایجاد یک صندوق، در راستای حمایت مالی از همکاران مولف و مصنف خود از امتیاز یک حرکت جمعی در راستای حل مشکلات فردی دوستان یاری گرفته ایم.

آموزگار تصریح کرد: سرقت ادبی جزو جرایم عمومی محسوب نشده و جرم خصوصی است پیگیری این نوع جرم نیازمند به شکایت شاکی خصوصی است و ممکن است با گذشت شاکی خصوصی پرونده مختومه اعلام شود نکته اصلی فرهنگسازی در حمایت از قانون چاپ غیرقانونی کتاب هاست و این امر را به عنوان یک حق بدانیم و صیانت از آن را وظیفه خود بدانیم.

دادگاه کتاب

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ابراز داشت: دادگاههایی با موضوع سرقت ادبی و رعایت قانون حمایت از حقوق مولفین و مصنفین باید اجرایی شود زیرا بررسی سرقت ادبی یک بحث تخصصی است و خیلی از ناشران بزرگ هنوز نمی دانند حقوق مادی یک اثر تا 30 سال به یک ناشر تعلق دارد و بعد از آن به مولف تعلق می گیرد.

وی افزود: مجموعه شکایات و دعاوی درباره سرقت ادبی باید در دادگاهی ارائه شود که دادگاه از تخصص لازم برای تشخیص موضوع و صدور حکم برخوردار باشد و مانند دادگاه مطبوعات شامل ممیزی قبل از انتشار و هیات منصفه تشکیل شود.

تجدید نظر در قانون مولفان و مصنفان

آموزگار با بیان اینکه قانون مولفان و مصنفان متعلق به سال 48 است ابراز داشت: یکی از مشکلات قانون مولفان و مصنفان مجازات حبس 6 ماه تا سه سال مجرمان سرقت ادبی است و این فرد که ممکن است استاد و یا ناشر صاحب نام باشد در یک دادگاه غیر تخصصی محاکمه می شود. با توجه به اینکه یکی از ویژگی های مجازات بازدارندگی آن است می توان برای یک چنین جرم هایی به جای حکم حبس، توبیخ با درج در پرونده کاری فرد خاطی قرار داده شود.

مجوز کافه کتاب ها چرا سخت داده می شود؟

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار کرد: طرح کافه کتاب را به اتاق اصناف ارائه دادیم و به تصویب اتاق اصناف رسید ولی در موراد بالاتر هیات عالی نظارت و کمیسیون عالی نظارت متوقف ماند و در جریان مذاکره با ساجدی نیا این موضوع مطرح شد اما با پیگیری های بی نتیجه متولیان امر از جمله کافی شاپ داران این افراد به اتحادیه اغذیه و آب میوه فروشی مجوز این کار را گرفتند و در حالی که امروز در تمام دنیا از کتابفروشی ها و مجموعه عواملی چون نوشت افزار، کافه کتاب که برای ادامه و بقای این حرفه لازم است حمایت می کنند.

آموزگار در ادامه در رابطه با برگزاری سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که طبق هر سال در اردیبهشت ماه سال برگزار می شود گفت: بخش عمده ناشران در بخش بین الملل شرکت می کنند و از فروش خوبی نیز در این بخش برخوردارند ولی حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب باعث نزدیکی ناشرین داخلی با خارجی نشده است و بخش اعظم این حوزه فروش کتاب بوده است و اقداماتی در در کنار فروش کتاب انجام داده اند که تاثیر زیادی تاکنون نداشته است انتخاب آقای موسایی به وسیله شورای برنامه ریزی اجرایی صنف نشر برای پست مدیریت کمیته ناشران بین الملل به این دلیل بوده که تجربه گرانبهایی در حوزه نشر داخلی دارد و از ناشران مطرح و مولف است و آشنایی کافی و لازم با کارکردهای نشر بین الملل و مراوداتی با ناشران خارجی بخصوص فرانسه زبان دارند.

وی ادامه داد: انتخاب موسایی برای ارتباط بهتر میان ناشران داخلی و خارجی است و البته دو پاره کردن نمایشگاه، اختصاص پخش به فروش و بخش دیگر به مناسبات بین المللی از مسائل جدی حوزه بین الملل است و دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داده اند که با تشکیل شورایی بین دو کمیته ناشران داخلی و امور بین الملل مشارکت هایی صورت گیرد.

آموزگار گفت: در بازدیدی که از شهر آفتاب به عنوان نمایشگاه کتاب سال آینده داشتیم از باجه های وصول عوارض که سبب کندی تردد به ویژه در روزهای تعطیل و در خصوص مجموعه امکانات صنفی درخواست پیگیری داریم و همچنین دسترسی بین اتوبان ساوه و اتوبان قم قبل از شهر آفتاب از دیگر مشکلات نمایشگاه کتاب شهر آفتاب است که در تردد مناسب تر از شهر آفتاب می توانند موثر باشد و نیازمند رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کمبود مکان برای ناشران عمومی گفت: سعی می کنیم امسال جای بیشتری را برای ناشران عمومی اختصاص دهیم و در حال حاضر مشغول مذاکره با شهرداری و شهر آفتاب برای جبران کمبودهای سال قبل نمایشگاه کتاب هستیم.

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 736229

وب گردی

وب گردی