در خواست افغانستان از پاکستان در خصوص مهاجرین

وزارت امور مهاجرین افغانستان از دولت پاکستان خواست که به توافق سه جانبه کابل – اسلام آباد و کمیساریای عالی امور پناهندگان پایبند بماند و اجازه ندهد موضوع مهاجرین افغان سیاسی شود.

به گزارش ایسکانیوز وزارت امور مهاجرین افغانستان روز شنبه با انشتار بیانیه ای اعلام کرد که پاکستان در سال های گذشته میزبان میلیون ها مهاجر افغان بوده و اکنون نیز3.1 میلیون افغان داری مدارک مهاجرت و حدود 600 هزار مهاجر بدون مدارک مهاجرت در آن کشور زندگی می کنند.
در این بیانیه افزوده شده است که دولت پاکستان در این اواخر با اقامت مهاجرین دارای مدارک مهاجرت (PoR) تا پایان سال 2017 میلادی و نیز ثبت نام مهاجرین بدون مدرک مهاجرت موافقت کرده است.
در بیانیه امده است که در بیست و هشتمین نشست کمیسیون سه جانبه، دولت افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل «UNHCR» که در تاریخ 15 فوریه امسال در اسلام آباد برگزار شد، تفاهم نامه سه جانبه در این زمینه به امضاء رسید که براساس آن هر سه طرف تعهد کردند که بازگشت مهاجران باید دواطلبانه باشد و از پدیده مهاجرت به عنوان یک ابزار فشار سیاسی استفاده نشود.
بر اساس این بیانیه، دولت افغانستان در کنار استقبال از میزبانی و تعهدات تازه دولت پاکستان؛ از اسلام آباد انتظار دارد تا نسبت به رهائی افغان های دستگیر شده در آن کشور با کابل همکاری کند.
براساس گزارش رسانه ها، دولت پاکستان پس از حادثه تروریستی در ایالت سند آن کشور، ده ها مهاجر افغان در مناطق مختلف این کشور را بازداشت کرده است.
برخی گزارش ها نیز حاکی است که پاکستان امروز (شنبه) مرز تورخم را به صورت یک طرفه باز کرد تا افغان های مهاجر را به افغانستان بازگرداند.
مرز تورخم در شرق و مرز چمن در جنوب افغانستان پس از حادثه تروریستی دو هفته قبل در ایالت سند به روی بازرگانان و مسافران افعان بسته شد.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 736257

وب گردی

وب گردی