بازدهی منفی 4 درصدی بازار سرمایه طی سال جاری/عوامل منفی تاثیر گذار در بازار سرمایه مشخص شد

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه طی سال جاری بازار سرمایه فراز و نشیب زیادی را تجربه کرد بنابراین می توان گفت که امسال، سال مناسب و رو به رشدی برای بازار سرمایه نبود.

سعید خدایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز وضعیت کلی بازار سرمایه در سال 95 را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: شاخص کل بازار سرمایه در ابتدای سال جاری 81 هزار و 200 واحد بود، در اواخر خرداد به 72 هزار و 615 واحد کاهش یافت و در حال حاضر به 77 هزار و 700 واحد رسیده که در این خصوص باید گفت بازار سرمایه طی سال جاری با بازدهی منفی 5/4 درصدی همراه بوده است.

به گفته وی، با توجه به اینکه طی سال جاری بازار سرمایه فراز و نشیب زیادی را تجربه کرد بنابراین می توان گفت که امسال، سال مناسب و رو به رشدی برای بازار سرمایه نبود.

خدایی به اتفاقات مثبتی که امسال در بازار سرمایه رخ داد اشاره کرد و گفت: ریاست سازمان بورس از جمله تغییراتی بود که در بازار ایجاد شد و با ورود محمدی بازار تا حدودی واکنش مثبت از خود نشان داد اما بعد از مدت کوتاهی بازار دوباره شیب نزولی خود را از سر گرفت.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عدم نقدینگی در بازار سرمایه بر روند این بازار بسیار تاثیرگذار بود، اظهار داشت: از ابتدای سال کمبود نقدینگی در بازار وجود داشت اما انتشار اوراق های مورد نظر باعث خروج حجم عظیمی از نقدینگی های موجود از بازار شد.

وی در ادامه گفت: مشکلات پیش آمده برای صنعت بانکداری از دیگر تاثیرات منفی بر این بازار بود که تمام این عوامل در کنار یکدیگر باعث شد تا بازار سرمایه در سال جاری بازار جذابی برای سرمایه گذاری نباشد.

خدایی به وضعیت بازار سرمایه طی روزهای پایانی سال اشاره و بیان کرد: به طور قطع تا پایان سال این روند در بازار حاکم و تغییر چندانی را تجربه نخواهد کرد. لازم به ذکر است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شرکت های بزرگ و صندوق های بازنشستگی که تعهد پرداخت در پایان سال را دارند فشارهایی زیادی را جهت فروش سهام خود به بازار وارد می کنند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع برتر در سال جاری گفت: صنایع استخراج ذغال سنگ، کانی های فلزی و فلزات اساسی از جمله صنایعی بودند که امسال عملکرد مناسبی را از خود نشان دادند و نسبت به سایر صنایع بازدهی مثبتی را برای سرمایه گذاران داشتند.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

401/601

کد خبر: 736316

وب گردی

وب گردی