توانمندی ما تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: از سال ۸۷ در منطقه خلیج عدن مستقر شده ایم تا امروز ۳ هزار و ۸۵۰ فروند کشتی تجاری را در خلیج عدن همراهی کرده ایم تا اقتصاد کشور سالم بماند.

به گزارش ایسکانیوز ،امیر دریادار سیاری ، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 7 اسفند ماه در برنامه نگاه یک به بررسی دستاوردهای نیروی دریایی ارتش و رزمایش ولایت95 پرداخت.

امیر دریادار سیاری در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه، اولین ناوشکن به نام جماران در 88/11/30 به نیروی دریایی ارتش الحاق پیدا کرد گفت: ناوشکن های بعدی به مراتب باید بهتر از ناوشکن های قبلی باشد.

از ناوشکن سهند در آینده نزدیک رسما رونمایی خواهد شد


وی با بیان اینکه، دومین ناوشکن دماوند بود که سال گذشته به نیروی دریایی ملحق شد، گفت : از ناوشکن سهند در آینده نزدیک رسما رونمایی خواهد شد لذا این ناوشکن برای ما پیشرفته ترین ناوشکن محسوب می‌شود.

در شرایط تحریم رسیدن به بالاترین قله قشنگ است

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه، یک ناوشکن چندین ماموریت را با هم انجام می دهد خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم رسیدن به بالاترین قله قشنگ است لذا ناوشکن چیزی نیست که هر کشوری بتواند آن را بسازد به طوری که جمهوری اسلامی ایران توانست به این مهم دست یابد.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اینکه، یک ناوشکن باید بتواند خود را در شرایط جوی متفاوت راهبری و هدایت کند افزود: ناوشکن مانند یک شهر از همه امکانات لازم برخوردار است لذا، باید بتواند امکان دفاع از خود را داشته باشد تا به مقابله با اهدافی که بر روی سطح دریا است بپردازد.

وی با اشاره به اینکه، ناوشکن باید بتواند به مقابله با دشمن هوایی و زیردریایی بپردازد گفت: ناوشکن برای هر یک از ماموریت ها نیاز به تجهیزات و سلاح های خاص خود دارد لذا، تجهیزات لازم را باید بر روی ناوشکن پیاده سازی کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به پیچیدگی های ناوشکن گفت: باید همه تجهیزات کنار هم باشد و هیچ کدام در کار دیگری تداخل ایجاد نکند.


وی با بیان اینکه، امروز ناوگروه 44 نیروی دریایی که متشکل ناوشکن الوند و بوشهر است صدو پنجاهمین روز دریانوردی خود را سپری می کنند ادامه داد: ناوشکن باید بتواند در چنین شرایطی در آبهای دور دست دنیا حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه، همه جوانان کشور به پای کار آمدند افزود: تکیه بر توان داخلی و همچنین تکیه بر علم و دانش جوانان این کشور سبب به دست آوردن چنین موفقیت هایی شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه، وقتی جماران را می ساختیم عده ای می گفتند مهندسی معکوس است گفت : اما اینگونه نبود زیرا ساخت این ناوشکن ها با قدیمی ها متفاوت است.


امیر دریادار سیاری با اشاره به اینکه، کشورهای محدودی هستند که می توانند ناوشکن بسازند اظهار داشت: کار جمهوری اسلامی ایران در این موضوع بسیار ارزشمند است.

می توانیم تجهیزات مورد نیازمان را بسازیم و دست نیاز به سوی دیگران باز نمی کنیم

وی با اشاره به اینکه، از علم و دانش دانشگاه ها در این کار استفاده شده است عنوان کرد:
ما امروزه به جایی رسیده ایم که می توانیم تجهیزات مورد نیازمان را بسازیم و دست نیاز به سوی دیگران باز نمی کنیم.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه، ناوشکن سهند توانایی بیشتری در حمل بالگرد دارد ادامه داد: در طول سال رزمایش جزء برنامه های آموزشی نیروی دریایی راهبردی است لذا ، به همین دلیل رزمایش ها به نام سالها نامگذاری می شود.

در طول سال25 رزمایش تخصصی انجام می دهیم

وی تصریح کرد: در طول سال 25 رزمایش تخصصی انجام می دهیم و هر کدام از گروه ها باید برای خود رزمایش تخصصی داشته باشند لذا جمع بندی آنها را در یک یا دو رزمایش بزرگ انجام می دهیم تا به رزمایش بزرگ دریایی ولایت95 می رسیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه، در هر آموزشی که در طول سال انجام می شود نیروی نظامی به صورت مستمر در حال آموزش، تمرین، نوآوری و ساخت تجهیزات است.

مردم با ملاحظه رزمایش احساس امنیت بیشتری می کنند

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه، مردم با ملاحظه رزمایش احساس امنیت بیشتری می کنند گفت: مردم آشکارا متوجه می شوند که نیروی های دفاعی مشغول پاسداری و دفاع از کشور هستند.

وی تصریح کرد: اگرچه برخی از کشورها و یا خبرگزاری ها بحث ایران هراسی را دنبال می کنند و آن را به عنوان تهدید برای دیگران مطرح می کنند اما این گونه نیست لذا، ما نمی توانیم پیشرفت هایمان را کتمان کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه، پیشرفت هایمان برای دفاع از خودمان است افزود: دشمن در سال52 احساس کرد که توان دفاعیمان ضعیف شده است و از این ناحیه کشور8 سال درگیر جنگ شد.

توان دفاعی برای برقراری امنیت لازم است

امیر دریادار سیاری با تاکید بر اینکه، توان دفاعی برای برقراری امنیت لازم است گفت: برای ارتقاء توان دفاعی کشور هر کجا که لازم باشد رزمایش برگزار می کنیم.

وی با اشاره به اینکه، دشمنان ما علاقمند نیستند تا بر روی پای خودمان بایستیم اظهار داشت: آنها علاقمند نیستند تا ما اهداف انقلاب را دنبال کنیم، آنها به دنبال تسلیم کردن مردم هستند.


رزمایش ما برای هیچ کشوری خطر ندارد

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه، رزمایش ما برای هیچ کشوری خطر ندارد عنوان کرد: ارتقاء توان دفاعی کشور برایمان حائز اهمیت است و باید از منابع خود در دریا دفاع کنیم.

وی با اشاره به برقراری امنیت در منطقه گفت: هدف از امنیت در منطقه رزمایش مقابله با تروریسم دریایی است.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه، دزدی دریایی در 7-8 سال گذشته رخ داده است خاطرنشان کرد: اگر این موضوع کنترل نشود به اقتصاد ما و دنیا خلل وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهایی که خطوط انرژی در این منطقه دارند یا کالاهای تجاری خود را از غرب به شرق و یا بالعکس جابه جا می کنند نیاز به امنیت دارند گفت: ایران از نقش موثری در برقراری امنیت برخوردار است به طوری که، شرکت کشتی رانی جهانی به ما تقدیر نامه داده است که ایران اولین کشوری است که امنیت را برای کشتیرانی جهان تامین کرده است.

وی با اشاره به انتقال تجربه به کارکنان جهان و آزمایش انواع مهمات و تجهیزات ادامه داد: به کشورهای دوست و همسایه پیام صلح و دوستی ارسال می کنیم.


وی در ادامه به رزمایش دریایی ولایت ۹۵ اشاره کرد و گفت: منطقه این رزمایش از تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه از خط استوا است.

منطقه رزمایش دریایی ولایت ۹۵ نزدیک به ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه منطقه رزمایش دریایی ولایت ۹۵ نزدیک به ۲ میلیون متر مربع وسعت دارد گفت: حضور در آب های آزاد دنیا برای برقراری امنیت حق هر کشوری است بنابراین ما نیز مطابق قوانین و مقررات بین المللی در تیم منطقه رزمایش انجام خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه از بندر چابهار تا مدار ۱۰ درجه مستقیما ۲ هزار کیلومتر فاصله است اظهار داشت: در این منطقه عملیات نظامی برای برقراری امنیت انجام می شود و در دست داشتن کنترل امنیت و جلوگیری از هرگونه تعدی و تجاوزی که نسبت به خطوط کشتیرانی ما انجام می شود امری اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه به خطوط کشتیرانی کشور اشاره کرد و گفت: یک خط کشتیرانی ما به جنوب شرقی آسیا و خط دیگر به سمت خلیج عدن ، باب المندب و دریای سرخ و خط سوم به جنوب آفریقا می رود و در این منطقه بیش از یک سوم تجارت جهانی صورت می گیرد.

امیر دریادار سیاری افزود: حدود ۹۰ درصد صادرات و واردات هر کشوری که بهترین راه ها را دارد از طریق دریا است و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه نیروی دریایی صرفا یک نیروی نظامی نیست که تنها به داخل محدود شده باشد گفت: نیروی دریایی ارتش به مجموع مسایل پیرامونی توجه دارد و این موضوع است که نیروی دریایی را حائز اهمیت می کند.

وی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی همیشه باید در منطقه درحال گشت زنی باشد تا بتواند امنیت را برقرار و اقتصاد کشور را سالم نگه دارد گفت: بیشترین تردد کشتی ها در منطقه خلیج عدن است که مورد هجوم دزدان دریایی قرار می گیرد که اگر نتوانیم امنیت را در این منطقه برقرار کنیم به اقتصاد کشور و دنیا آسیب وارد خواهد شد.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه از سال ۸۷ به صورت مستمر در منطقه خلیج عدن حضور داریم اعلام کرد: تا امروز ۳۸۵۰ فروند کشتی تجاری و نفت کش را در این مسیر همراهی کردیم تا اقتصاد کشور سالم بماند ضمن اینکه به ۲۵ کشتی دیگر از کشورهای دنیا نیز در این منطقه کمک کرده ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از اظهاراتش به اهمیت سواحل مکران اشاره کرد و گفت: سواحل مکران مهمترین ساحل کشور است. به دلیل اینکه ما از این منطقه به آب های آزاد جهان ارتباط خواهیم داشت و از این جا می توانیم به همه جای دنیا رفت و آمد کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری توسعه سواحل مکران را ظرف سی سال گذشته مورد اشاره قرار داده بودند عنوان کرد: علی رغم توجه سی ساله ایشان در سال ۸۶ دوباره این موضوع را مطرح کردند که سواحل مکران برای ما یک گنج و ذخیره استراتژیک است و در این مقطع بود که تدابیر شروع شد تا به سمت پیشرفت سواحل مکران حرکت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه باید سواحل مکران پیشرفت کند تا بحث توسعه دریا محور کشور مطرح شود، گفت: طرح توسعه سواحل مکران تنها به دلیل توسعه این سواحل نیست بلکه بخاطر بحث پیشرفت دریا محور کشور است تا بتوانیم از هر آنچه که دریا دارد استفاده کنیم.

امیر دریادار سیاری یادآور شد: کشورهای آسیای میانه محصور در خشکی هستند و برای انجام صادرات و واردات خود از طریق دریا نیازمند استفاده از همین منطقه هستند که اگر سواحل مکران توسعه پیدا کند و امکانات مورد نیاز در این منطقه ایجاد شود قطعا تدابیر رهبری اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما سه ساحل داریم گفت: سواحل دریای خزر ، سواحل خلیج فارس و سواحل مکران در این منطقه قرار می گیرند و از ویژگی های خاص سواحل مکران این است که طول ساحل و عمق دریا در کنار ساحل مناسب است و ما می توانیم خیلی استفاده از این امکان داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: اهمیت بحث توسعه دریا غیر از بحث تجارت در بحث انرژی های نو است که حدود ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور از طریق آن انجام میشود و امکان بهره گیری از انرژی های نو و تجدید ناپذیر است.

امیر دریادار سیاری همچنین در خصوص علت مغفول ماندن از توسعه دریا در سال های گذشته گفت: یک دلیل اینکه در طول سالیان قبل از انقلاب از دریا و منابع آن استفاده نکردیم این بود که استعمار اینگونه می خواست.

وی افزود: استعمار و استکبار نظریه دادند که براساس عنوان می کنند اگر می خواهید بر کشوری تسلط پیدا کنید باید ابتدا بر دریاهای آن تسلط داشته باشید و سپس مردم را از سواحل دور کنید.

امیر دریادار سیاری با تاکید بر اینکه در سایه امنیت می توانیم حق مردم خود را از دریا بگیریم و از منابع آن استفاده کنیم اظهار داشت: اینکه امروز در عرصه دریا توانسته ایم امنیت برقرار کنیم زیر سایه اقتدار بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هم اکنون هزاران نفر از کارکنان خود و خانواده هایشان را در مناطقی از سواحل مکران مستقر کرده ایم گفت: این اقدام به صورت اضطراری بوده است و توانسته ایم بخشی از تجهیزات خود را نیز در این منطقه مستقر کنیم.

توجه برنامه ششم به توسعه سواحل مکران

وی همچنین اظهار داشت: برنامه های خوبی در برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال ۹۶ برای توسعه سواحل نگران دیده شده و وزارت خانه های آموزش، بهداشت ، نیرو ، نفت و سازمان مناطق آزاد و ...برنامه های خوبی برای توسعه سواحل مکران در دستور کار خود دارند که امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت این منطقه باشیم چرا که توسعه آن موجب توسعه کشور خواهد شد.

امیر دریادار سیاری در بخش پایانی اظهاراتش با بیان اینکه به تمام بنادر مهم کشورهای حاشیه اقیانوس هند رفت و آمد کرده ایم اعلام کرد: در ابتدای سال ۲۰۱۸ میزبان حدود ۴۰ تیم از کشورهای مختلف جهان تحت عنوان همایش فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند در کشورمان خواهیم بود. ضمن اینکه اعزام ناوگروه هایی را نیز به قزاقستان ، ترکمنستان و روسیه در دستور کار داریم و در آینده نزدیک نیز میزبان ناوگروه های آذربایجان و پاکستان خواهیم بود.

خبرنگار و انتشار دهنده فاطمه سرلک

کد خبر: 736328

وب گردی

وب گردی