تحلیلی از اهداف سفر «عادل الجبیر» به بغداد از زبان دیپلمات سابق کشورمان

دیپلمات سابق کشورمان معتقد است عربستان خواهان ائتلاف با همسایگان ایران است تا از این طریق شرایط را برای رویایی مهیا سازد.

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص سفر عادل الجبیر به عراق اظهار داشت: پس از رژیم بعث نگرانی سعودی‌ها از این بود که در عراق حکومتی شیعی روی کار بیاید.در شرایطی که رژیم بعث ظلم‌های فراوانی نسبت به شیعیان و کردها روا داشت، طبیعی بود که این گروه‌ها با ریاض مشکل داشته باشند. جمعیت شصت درصدی شیعیان و بیست درصدی کردها با حاکمیت بعث مشکل داشتند و از استبداد صدام آسیب دیده بودند.

این دیپلمات در ادامه اظهار داشت: حکومت شیعیان تا یکسال پیش از سوی سعودی‌ها به رسمیت شناخته نشد و بالاخره در سال گذشته ناچار شدند دولت این کشور را به رسمیت بشناسد و سفارتخانه خود را در این کشور بگشایند.

مجلسی گفت: دلیل به رسمیت شناختن دولت عراق افزایش قدرت دولت العبادی برای مقابله با داعش بود. این موضوع باعث بروز نگرانی‌هایی در ریاض شد که در نهایت منجر به رسمیت شمردن بغداد شد و سفارتی در این کشور گشود. دیری نپایید که سفیر سعودی‌ها به علت دخالت در امور داخلی عراق اخراج شد و این موضوع برای عربستان گران تمام شد.

وی بیان داشت: عادل الجبیر احتمالا با وعده‌ها و تهدیدهایی به بغداد سفر کرده است. طبیعتا او قصد دارد امتیازاتی به سود اهل سنت بگیرد. اینکار در بلند مدت باعث توسعه نفوذ سعودی‌ها در میان اهل سنت حاضر در عراق خواهد داشت. در واقع باتوجه به محتمل بودن سقوط موصل می‌توان برداشت کرد این حرکتی آینده نگرانه است.

دیپلمات سابق کشورمان در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که ترامپ به سختگیری با ایران روی خوش نشان داده است، سعودی‌ها تلاش خواهند کرد در جهت بهبود روابط خود با پاکستان و ترکیه حرکت نماید. سعودی‌ها قصد دارند خود را آماده تنش‌های امنیتی و نظامی با ایران کنند. لذا روابط این کشور با همسایگان ایران امری احتمالی و قریب الوقوع است.

مجلسی درباره سرمایه‌های عراق معتقد است: عراق زمین‌های مساعد فراوانی برای کشاورزی دارد و در یک چهار راه بزرگ در سطح منطقه قرار دارد. این کشور دارای آب و زمین‌های کشاورزی فراوانی است و آب و هوای متنوعی دارد.

وی در ادامه بیان داشت: عربستان داعیه رهبری اعراب را دارد. سعودی‌ها می‌دانند عراق هم ثروت بالایی دارد و هم نیروی انسانی فراوانی؛ ثروت بالقوه عراق و به ویژه نفت آن، در صورتی که بیشتر از عربستان نباشد، کمتر هم نیست. نیروی انسانی این کشور نیز فاقد کارشناس و نخبه نیست.

این دیپلمات تصریح کرد:در صورتی که شرایط جهت ایجاد ثبات در عراق مهیا شود این کشور می‌تواند به سرعت پیشرفت کند. سعودی‌ها نگرانند که میان ایران و عراق روابط صمیمانه‌تری برقرار شود. آن‌ها می‌دانند این دو کشور درکنار یکدیگر توانمندتر از گذشته خواهند بود.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/تایید: سرلک

کد خبر: 736510

وب گردی

وب گردی