لزوم ارائه راهکارهایی از سوی اعضای هیات علمی برای افزایش اثربخشی دانشگاه /بومی گزینی دانشگاه آزاد اسلامی یک دستاورد بزرگ فرهنگی و حتی امنیتی برای کشور است

دکتر میرزاده در دیدار با جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اثر بخشی در علم، پژوهش و کارآفرینی را تعریف یک دانشگاه درجه یک و مورد اقبال کشورهای پیشرفته دانست و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا و به صورت ذاتی با هدف آموزشی تاسیس شد اما اکنون وارد عرصه کارآفرینی شده به همین دلیل باید به پژوهش های سفارشی و مشتری محور بیشتر بها داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در دیدار صمیمانه با جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای مختلف در پاسخ به مطالبات و پیشنهادهای آنان، گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه آزاد اسلامی این است که میزان اطلاعات همکاران ما از مجموعه تصمیم های مدیریتی کم بوده و یا برخی واحدها به خوبی برنامه ها را پیاده نمی کنند. به همین سبب توصیه می کنم برای قضاوت عملکرد مدیریت دانشگاه بهتر است از بخشنامه ها و آیین نامه ها مطلع باشیم.

وی با اشاره به توسعه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و اجرای آن در واحدها به عنوان یکی از سیاست های اصلی مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در حال حاضر حدود 1106 شرکت دانش بنیان، هسته و واحد فناور در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که بیش از 70 درصد آنها طی سه سال و نیم اخیر تاسیس شده اند. البته ثمر دهی این شرکت ها از سال 97 به بعد خواهد بود.

دکتر میرزاده افزود: تا پیش از این گفتمانی به عنوان توسعه فعالیت های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت چرا که این دانشگاه در دهه اول تاسیس خود تنها به ارائه خدمات آموزشی و پاسخ به نیاز اجتماعی تحصیل جوانان می پرداخت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اما در حال حاضر سه برش از نسل های مختلف یک دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. برخی از واحدهای این دانشگاه تنها به ارائه خدمات آموزشی می پردازند(دانشگاه نسل اول)، برخی دیگر علاوه بر آموزش، فعالیت های علمی و پژوهشی دارند( دانشگاه نسل دوم) وتعداد دیگری از واحدها علاوه بر آموزش و پژوهش به حوزه فناوری و کارآفرینی( دانشگاه های نسل سوم) نیز وارد شده اند، در واقع هدف ما این است که در حد امکان اغلب واحدها را به سمت دانشگاه های نسل سوم سوق دهیم.

وی در ادامه به چالش هایی که دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92 با آن روبرو بود پرداخت و گفت: زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم اگرچه به قله های موفقیت و دستاوردهایی نائل شده بود اما با چالش هایی روبرو بود و هست که با همدلی دوستداران آن باید برطرف شود. وجود 2 هزار و 375 میلیارد تومان کسری بودجه، دو و نیم میلیون مترمربع فضای عمرانی نیمه کاره(با پیشرفت فیزیکی 5 تا 70 درصد)، نیروهای مازاد و 235 واحد زیان ده از جمله چالش های این دانشگاه در آن دوره بود.

4300 عضو هیات علمی ارتقا و 7 هزار نفر جذب شده اند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اما خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از این چالش ها مانند شاخص نسبت استاد به دانشجو بهبود یافته و یا در مورد طرح های عمرانی بیش از یک میلیون و 800 هزار مترمربع آن به بهره برداری رسیده است. همچنین طی این مدت 4300 عضو هیات علمی ارتقا و 7 هزار نفر نیز جذب شده اند که تاثیر بسزایی در ارتقای کیفی دانشگاه داشته است.

دکتر میرزاده خطاب به اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این دانشگاه نباید سیاسی کاری کنیم اگر بخواهیم وارد این ورطه شویم اثرات مثبت یکدیگر را خنثی کرده و از اهداف اصلی باز می مانیم.

وی اثر بخشی در علم، پژوهش و کارآفرینی را تعریف یک دانشگاه درجه یک و مورد اقبال کشورهای پیشرفته دانست و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا و به صورت ذاتی با هدف آموزشی تاسیس شد اما حالا می خواهد وارد عرصه کارآفرینی شود به همین خاطر باید به پژوهش های سفارشی و مشتری محور بیشتر بها بدهد.

دکتر میرزاده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی(ره) گفت: آیت الله هاشمی منشا خدمات بزرگ اجتماعی، علمی و سیاسی در کشور بودند. کمتر کسی را می توان در تاریخ ایران یافت که طی 60 سال از عمر خود تا به این اندازه موثر باشد. حتی اگر تنها خدمت ایشان را تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بدانیم باز هم می توان گفت که بزرگترین خدمت را به کشور داشته اند.

وی، ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی عاملی مهم در توسعه سیاسی کشور دانست و گفت: این دانشگاه با توسعه تحصیلات تکمیلی و تمرکز زدایی توانست به دستاورد بزرگی در حوزه فرهنگی و امنیتی جامعه دست یابد چرا که با بومی گزینی مانع دور شدن جوانان از نظارت خانواده هایشان و سفر به شهرهای دیگر برای ادامه تحصیل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:واگذاری اختیارات به هیات امناهای استانی و جلوگیری از موازی کاری، کاهش بخشنامه ها از 30 هزار صفحه به سه هزار صفحه ، بومی گزینی، سهم بالا در توسعه تحصیلات تکمیلی و تولید علم در کشور تنها بخشی از دستاوردهای دانشگاه در دوره مدیریت جدید است.

ارائه راهکارهایی برای اثر بخشی بیشتر دانشگاه در اقتصاد، اجتماع و فرهنگ

دکتر میرزاده از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا به راهکارهایی برای اثر بخشی بیشتر این دانشگاه در اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و چشم انداز آن در 10 سال آینده بیشتر بیندیشند و در جهت بهبود شاخص ها تلاش کنند.

وی با اشاره به اعمال بازرسی دقیق بر فعالیت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از اعضای هیات علمی می خواهم تا بر عملکرد مدیران دانشگاه به نوعی نظارت غیر رسمی، عادلانه و منصفانه داشته باشند. همچنین افراد دلسوز و دارای توانایی های مدیریتی و علمی را به ما معرفی کنند تا در روند توسعه دانشگاه از آنها استفاده کنیم.

دکتر میرزاده همچنین با اشاره به آیه «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا» گفت: اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی باید علاوه بر اینکه مومن باشند حرفهایشان محکم و برپایه استدلال باشد و هر حرفی را بدون تبیین قلبی بر زبان نیاورند.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 736549

وب گردی

وب گردی