ترامپ خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل را بررسی می‌کند

یک پایگاه اینترنتی آمریکایی گزارش داد که دولت دونالد ترامپ مساله خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را به این بهانه که این شورا دست به غرض ورزی علیه رژیم صهیونیستی زده و دولت‌های ناقض حقوق بشر عضو آن هستند بررسی می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی پولیتیکو، این خبر از سوی دو منبع وابسته به مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی اعلام شده است.

براساس این گزارش انتظار نمی‌رود که آمریکا بخواهد سریعا و پیش از نشست بعدی شورای حقوق بشر سازمان ملل از این شورا خارج شود.

این نشست قرار است فردا(دوشنبه) آغاز شود، اما درنظر گرفتن خروج از این شورا توسط دولت ترامپ احتمالا باعث هشدار برای فعالان بین‌المللی که نگران کمتر شدن نقش آمریکا در زمینه مسائل حقوق بشری در جهان هستند، خواهد شد.

قرار است تصمیم نهایی درباره تدوام عضویت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از سوی رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و البته خود رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شود.

یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از مذاکرات در این مورد آگاه است گفت: در حالی که بحث مربوط به اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل بخشی از مناقشه بوده در عین حال پرسش‌هایی نیز درباره فهرست اعضای این شورا و اینکه آیا در مجموع تاثیرگذار است یا خیر وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دفتر وزیر امور خارجه آمریکا یکسری پرسش‌ها را درخصوص ارزش تداوم عضویت آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرده است. کشورهایی مثل چین و عربستان نیز با وجود آنکه ناقض حقوق بشر هستند در این شورای ۴۷ عضوی دارای کرسی هستند.

تیلرسون در نشستی که اخیرا با مقامات میان پایه وزارت خارجه آمریکا داشته درباره این شورا که دارای برخی اختیارات از جمله انتصاب کمیته‌های تحقیقات برای بررسی سوءاستفاده‌های حقوق بشری است اظهار تردید کرده است.

منبع: ایسنا

خبرنگار: ایسنا/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 736610

وب گردی

وب گردی