مقایسه تطبیقی انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب ها در واحد تربت حیدریه

نشست گفتمان انقلاب اسلامی ایران با حضور دکتر محمد علی علیزاده عضو کارگروه تاریخ  و ریاست واحد تربت حیدریه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مقایسه تطبیقی بین انقلاب اسلامی ایران و دیگر انقلاب های دنیا از جمله انقلاب هلند، انگلستان ، آمریکا و انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

محمد علی علیزاده عضو کارگروه تاریخ و ریاست واحد تربت حیدریه دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن بررسی مفهوم انقلاب و تفاوت آن با مفاهیم دیگر به این موارد اشاره کرد و گفت: در انقلابهای غربی نظیر هلند – انگلستان – آمریکا مفهوم انقلاب کامل نیست چرا که حرکت مردم هلند و آمریکا عمدتا جنبش آزادیخواهانه یا استقلال طلبانه برای خروج از زیر سلطه کشورهای استعماری همچون اسپانیا و انگلستان تلقی می شده است این در حالی است که مفهوم انقلاب دگرگونی در کلیه ساختارهای درونی جامعه نیز می باشد. انقلاب انگلستان نیز از رفتن سلطنت تا بازگشت سلطنت است در حالیکه مفهوم انقلاب حرکتی رو به جلو و نه بازگشت به گذشته است.

این در حالی است که انقلابهایی نظیر فرانسه و روسیه در برگیرنده مفهوم کاملتری همچون انقلاب اسلامی ایران هستند. اما بسیاری تمایز و تفاوت بین انقلاب اسلامی ایران و این انقلاب هاست.

نقش روحانیت و رهبری دینی در کنار توده های اجتماعی مردم بر خلاف انقلاب های دیگر بسیار پررنگ و بالاست. ریشه های روشنفکری دینی که در گذشته تاریخی ایران سابقه دارد در پیروزی انقلاب ایران تعیین کننده است و نیز انقلاب اسلامی شکل جدیدی از حکومت اسلامی را عرضه می کند برای نخستین بار می تواند الگوی بسیاری از جنبشهای دینی در منطقه قرار گیرد و بر خلاف نظامهای لیبرال دموکراسی و یا سوسیال دموکراتیکی باشد. در دیگر انقلابها عمدتا نقش طبقات بورژوا و کارگران بسیار پررنگ است در حالیکه در انقلاب اسلامی ایران کلیه طبقات اجتماعی با هدایت رهبری دینی دخیل در انقلاب هستند.

200/202

خبرنگار : ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 736642

وب گردی

وب گردی