شهر سلول در دانشگاه خوار‌زمی ایجاد می شود

با امضای تفاهم‌نامه میان وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری ، شهر سلول در دانشگاه خوا‌رزمی در زمینه علوم مهندسی بافت و بیوتکنولوژی ایجاد می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این وزارت‌خانه و معاونت علمی برای ایجاد شهر سلول در دانشگاه خوار‌زمی در ساختمان مرکزی این وزارت‌خانه با اشاره به زمینه شکل گیری ایده شهر سلول به بازدید خود از یک شرکت فناو‌ر بیوتکنولوژی اشاره کرد و گفت: در بازدید از یک شرکت فناو‌ر که در زمینه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کرد بحث سلول های بنیادی مطرح شد و اینکه یک مکان مناسب برای توسعه علم و فناوری در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی ایجاد شود.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه خوار‌زمی با توجه به توان علمی بالایی در زمینه علوم زیستی و پایه و برخورداری از فضای مناسب، گزینه مناسبی برای احداث شهر سلول بود.

فرهادی با بیان اینکه علوم بیوتکنولوژی با سرعت در حال پیشرفت است، گفت: حدود سی سال پیش برای گرفتن بودجه مرکز ژنتیک با عنوان مرکز تحقیقات بیو تکنولوژی درخواست‌های مکرری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد وبا پی گیری های به عمل آمده خوشبختانه در آن زمان پژوهشگاه‌های مهمی مانند پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری در زمینه بیوتکنولوژی شکل گرفت و ردیف بودجه برای آنها در نظر گرفته شد.

او افزود: علوم زیستی و پزشکی در حال دگرگون شدن است و همه دانشگاه‌ها این آمادگی را دارند تا شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در این مراکز آموزشی فعالیت کنند و ما وظیفه داریم به سرعت چهارچوب و قوانین را آماده کنیم تا در آینده این شرکت‌ها و مراکز با مشکل روبرو نشوند.

وزیر علوم گفت: در این تفا‌هم نامه اولویت و عرصه‌ها مشخص شده تا دانشگاه خوا‌رزمی باید با همه توان در این قضیه ورود پیدا کند، زیرا که این بحث یک مسئله ملی است و به نظر من باید تمام دانشگاه ها به این سمت سوق پیدا کنند.

او افزود: وزارت علوم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زیر‌ساخت‌های لازم را در دانشگاه خوارز‌می فراهم می‌کند تا این شهر سلولی هر چه سریع‌تر آماده بهره‌برداری شود.

فرهادی گفت: وزارت علوم تلاش می کند مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان شهر سلول را به سرعت در چارچوب قانون صادر کند تا این شرکت‌ها در آینده دچار مشکل حقوقی نشوند.

حوزه تخصصی شهر سلول، توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی است وبا هدف متمرکز شدن شتاب دهنده ها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و واحد های فناوردر حوزه سلول های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی باز ساختی مبتنی بر ظرفیت های بخش غیر دولتی تاسیس می شود.

از اجزای شهر سلول می توان به مواردی از قبیل: پارک علم و فناوری تخصصی در حوزه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مهندسی بافت، مرکزخدمات بالینی تخصصی سلول درمانی، موزه سلولی جهت ارائه خدمات علمی و ترویج عمومی، مزرعه حیوانات آزمایشگاهی، بخش مدیریت شهر سلول و مراکز حمایت مالی و حقوقی از شرکت های دانش بنیان و خدمات حمایتی – آموزشی و توانمندسازی اشاره کرد.

مکان احداث و راه اندازی شهر سلول در محل پردیس کرج دانشگاه خوارزمی است.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 736646

وب گردی

وب گردی