رفع مشکلات زیست محیطی شرکت های نفتی با بیوتکنولوژی

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی موفق به شناسایی توانایی متابولیزه کردن ترکیب فوق العاده پیچیده نفتی دی بنزوتایوفن یک سویه از جنس انتروباکتر شدند که در رفع مشکلات زیست محیطی کاربرد دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: جدایه های میکروبی جدید هر کدام می تواند تازه های بیوشیمیایی، مولکولی و متابولیک خاص خود را داشته باشد. علاوه بر این از چنین میکروارگانیسمهایی به صورت کاربردی می توان در مطالعات تحقیقاتی و نیز پروژه های پاک سازی آلودگی های نفتی استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: این تحقیق با حمایت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (NISOC) انجام شده است و این نکته بسیار حائز اهمیت را نشان می دهد که از چنین میکروارگانیسمهایی می توان استفاده های کاربردی کرده و مشکلات زیست محیطی مرتبط با شرکت های نفتی را با تکنولوژی های جدید مبتنی بر بیوتکنولوژی مرتفع کرد.

فاضلی بیان داشت: در بانک میکروارگانیسمها، یکی از بانک های زیستی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تعداد زیادی سویه میکروبی با قابلیت های تجزیه ترکیبات هیدروکربنی نگهداری می شود، لذا محققان و دانشجویان جهت انجام انواع تحقیقات تجزیه زیستی میدانی، میکروبیولوژی محیطی، بیوشیمی میکروبی، فیزیولوژی و بیولوژی مولکولی خود می توانند از این سویه های ارزشمند استفاده نمایند و تازه های بیشتری را در جامعه علمی به ثبت برسانند.

به گفته وی، نتایج این تحقیق در مجله Pollution ، شماره۱ ، جلد ۳ در سال ۲۰۱۷ چاپ شده است.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 736681

وب گردی

وب گردی