رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه: نقش روحانیت و رهبری دینی در کنار مردم پررنگ است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه اظهار کرد: نقش روحانیت و رهبری دینی در کنار توده‌های اجتماعی مردم بر خلاف انقلاب‌های دیگر بسیار پررنگ است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدعلی علیزاده در جلسه گفتمان انقلاب اسلامی ایران که در آن مقایسه تطبیقی بین انقلاب اسلامی ایران و دیگر انقلاب های دنیا از جمله انقلاب هلند انگلستان، آمریکا و انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب روسیه مورد بررسی قرار گرفت، با توجه به جایگاه انقلاب اسلامی ایران به تاثیر انقلاب اسلامی ایران در تحولات دیگر منطقه پرداخت.

عضو کارگروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه با بررسی مفهوم انقلاب و تفاوت آن با مفاهیم دیگر به این موارد بیان کرد:‌ «در انقلاب‌های غربی نظیر هلند، انگلستان و آمریکا مفهوم انقلاب کامل نیست چراکه حرکت مردم هلند و آمریکا عمدتا جنبش آزادیخواهانه یا استقلال طلبانه برای خروج از زیر سلطه کشورهای استعماری همچون اسپانیا و انگلستان تلقی می‌شده است این در حالی است که مفهوم انقلاب دگرگونی در همه ساختارهای درونی جامعه نیز هست. انقلاب انگلستان نیز از رفتن سلطنت تا بازگشت سلطنت است در حالی که مفهوم انقلاب حرکتی رو به جلو و نه بازگشت به گذشته است.»

علیزاده ادامه داد : «این در حالی است که انقلاب‌هایی نظیر فرانسه و روسیه در برگیرنده مفهوم کاملتری همچون انقلاب اسلامی ایران هستند. اما بسیار تمایز و تفاوت بین انقلاب اسلامی ایران و این انقلاب‌هاست.»

وی بیان کرد: «ریشه‌های روشنفکری دینی که در گذشته تاریخی ایران سابقه دارد در پیروزی انقلاب ایران تعیین کننده است و نیز انقلاب اسلامی شکل جدیدی از حکومت اسلامی را عرضه می‌کند برای نخستین بار می‌تواند الگوی بسیاری از جنبشهای دینی در منطقه قرار گیرد و برخلاف نظام‌های لیبرال دموکراسی و یا سوسیال دموکراتیکی باشد. در دیگر انقلابها عمدتا نقش طبقات بورژوا و کارگران بسیار پررنگ است در حالی که در انقلاب اسلامی ایران همه طبقات اجتماعی با هدایت رهبری دینی دخیل در انقلاب هستند.»

خبرنگار و منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 736685

وب گردی

وب گردی