اولین نماد بورسی به زودی در تابلوی الف فرابورس

مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: شرکت بورس کالای ایران به عنوان نخستین نماد بورسی به زودی در تابلوی "الف" فرابورس ایران پذیرش می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس با اشاره به سه بازار موجود در بازار پایه فرابورس گفت: بازار پایه فرابورس شامل سه قسمت الف، ب و ج می شود و تفاوت این سه بازار پایه در شفافیت و نقدشوندگی شرکت هاست.

به گفته این مدیر ارشد، در بازار پایه "الف" تنها نهادهای مالی، بورس ها و سپرده گذاران پذیرش می شوند.

وی در این خصوص ادامه داد: بورس ها شفاف ترین شرکت ها هستند و از این روی در تابلوی "الف" پذیرش می شوند؛ و شرکت بورس کالای ایران به عنوان نخستین نماد بورسی به زودی در تابلوی "الف" فرابورس ایران پذیرش می شود.

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص بازار پایه ب و ج اظهار داشت: شرکت هایی که در تابلوی ب و ج پذیرش می شوند از نقدشوندگی و شفافیت کمتری نسبت به شرکت های بازار پایه الف برخوردارند. بعضا ممکن است این شرکت ها اطلاعات و صورت های مالی خود را در کدال منتشر نکرده باشند یا از ضریب نقدشوندگی کمتری برخوردار باشند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه تاکنون هیچ شرکتی در پایه "ج" پذیرش نشده است، گفت: تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ به شرکت ها در بند "الف" فرصت داده می شود تا شفافیت خود را احراز کنند در غیر اینصورت به تابلوی "ج" خواهند رفت.

در بخش دیگر این نشست، حامد سلطانی نژاد پذیرش شرکت بورس کالای ایران در تابلوی "الف" فرابورس را گامی بزرگ در شفاف سازی این شرکت خواند.

وی در ادامه با بیان بحث شرکتی شدن بورس ها گفت: از زمانی که بحث شرکتی شدن بورس ها پیش آمده است، شرکت های بورسی در بورس های دیگر پذیرش می شوند. شرکتی شدن بورس ها این امکان را فراهم می سازد که بورس ها از ساختار عضوگرا به ساختار شرکت گرا ارتقا یابند و این موضوع سبب می شود که بورس ها به عنوان یک بیزینس نگاه شود.

وی در ادامه شفاف سازی و روان سازی را ماموریت نخست بورس ها خواند و تصریح کرد: ماموریت اول بورس ها، شفاف سازی و روان سازی، چه در حوزه اوراق بهادار و چه در حوزه کالا است.

این مقام مسوول ماموریت دوم را پوشش ریسک و تامین مالی خواند و گفت: موضوع بیزینس در ماموریت های بعدی شرکت های بورسی قرار می گیرد.

سخنگوی بورس کالا در ادامه سخنان خود به ارایه آمار از ابتدای سال تا چهارشنبه چهارم اسفند سال جاری در حوزه بورس کالا پرداخت و آن را با دوره مشابه در سال گذشته مقایسه کرد و اظهار داشت: این آمارها نشان می دهد که با رشد در حجم و ارزش معاملات مواجه بوده ایم.

وی در خصوص محصولات معدنی و صنعتی گفت: حجم معاملات در این گروه نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش چندانی نداشته است؛ اما در ارزش معاملات افزایش ۲۶ درصدی مشاهده می شود.

به گفته این مقام مسوول در حوزه کشاورزی حجم معاملات ۲۱ درصد و ارزش معاملات ۱۸۶ درصد افزایش داشته است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه در حوزه پتروشیمی تعامل خوبی با تولید کنندگان بالادستی و پایین دستی در سال جاری ایجاد شده است، تاکید کرد: در این گروه رشد ۲۹ درصدی در حجم معاملات و همچنین افزایش ۳۶ درصدی در ارزش معاملات دیده می شود.

وی همچنین در خصوص محصولات فرآورده های نفتی، بازار فرعی و طلا به افزایش حجم معاملات اشاره کرد و تنها با اشاره به کاهش ۹ درصدی در ارزش معاملات محصولات فرآورده های نفتی اظهار داشت: این کاهش به سبب کاهش قیمت نفت و قیمت فرآورده های نفتی بوده است.

این مدیر ارشد در ادامه به وضعیت صورت مالی شرکت بورس کالا پرداخت و گفت: در سال مالی منتهی به ۹۴ سود خالص ۲۳۰ میلیارد و ۴۱۵ میلیون ریال و سود هر سهم ۲۵۶ ریال محاسبه شده است.

وی سود خالص در پیش بینی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ را مبلغ ۲۹۶ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال و سود هر سهم را مبلغ ۳۲۹ ریال برآورد کرد.

همچنین سلطانی نژاد در خصوص پیش بینی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۶، سود خالص را ۳۵۵ میلیارد و ۷۵۴ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود در این سال به هر سهم معادل ۳۹۵ ریال سود اختصاص داده شود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

401

کد خبر: 736705

وب گردی

وب گردی