معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم:  تولیدات دانش‌بنیان با اهداف سند چشم‌انداز فاصله دارد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات محصول دانش‌بنیان در کشور با آن چیزی که در افق 1404 هدف‌گذاری شده است، فاصله دارد، گفت: اما با روند رو به رشد کنونی و به کمک ارتباطات بین‌المللی می‌توان به این هدف رسید.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی در حاشیه بازدید از دستاوردهای شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری البرز که امروز یکشنبه (هشتم اسفند)، صورت گرفت، گفت: این دستاوردها نشان می‌دهد که از ظرفیت‌های استان البرز خوب استفاده شده است.

وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم، خوشبختانه استان البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت، وجود مجموعه‌های آموزشی، پژوهشی و استقرار مراکز صنعتی از ظرفیت خوبی در این بخش برخوردار است.

احمدی با بیان اینکه انتظار ما از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری این است که با استفاده از فضای پارک توسعه بیشتری پیدا کنند و از این فضا بیشتر بهره‌مند شوند، گفت: شرکت‌های فعال در حوزه بایو و گیاهان دارویی کارهای ارزشمندی از خود ارائه کرده‌اند.

معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز اظهار کرد: مشکلات این شرکت‌ها از طرف ما پیگیری می‌شود تا زمینه توسعه هر چه بیشتر آنها فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود، مگر با تمرکز بر علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان.

احمدی افزود: بنابراین وزارت علوم سعی دارد با ابزارهای قانونی و حقوقی برای ارتباط این شرکت‌ها با زیر مجموعه‌های دانشگاهی، ارتباط با سایر پارک‌ها، صدور مجوز و گرفتن اعتبار مورد نیاز راهگشای این شرکت‌ها باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه علی رغم ارزش افزوده بالای محصولاتی که در پارک‌های علم و فناوری تولید می‌شود، اما اعتبارات اختصاص‌داده‌شده کفاف نمی‌دهد، گفت: ما در تلاش هستیم تا مشکلات موجود در این زمینه را رفع کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه اهداف سند چشم انداز در حوزه محصولات دانش بنیان چقدر محقق شده است، گفت: طبق سند چشم انداز باید در انتهای سال 1404 حداقل 50 درصد از محصولات کشور های‌تک و مبتنی بر علم و فناوری باشد؛ اما در حال حاضر با این هدف فاصله داریم.

احمدی افزود: البته در حوزه‌های بایو، نانو و آی‌تی وضعیت خوبی داریم؛ اما انتظار داریم در حوزه‌های دیگر هم وضعیت بهتر شود.

وی تصریح کرد: با روند رو به رشد کنونی و به کمک ارتباطات بین‌المللی می‌توان به این هدف رسید.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 736709

وب گردی

وب گردی