خودداری رئیس جمهوری کره جنوبی از حضور در دادگاه قانون اساسی

«پارک گئون هی» رئیس جمهوری استیضاح شده کره جنوبی گفت که حاضر نیست در آخرین جلسه دادگاه قانون اساسی این کشور برای تعیین سرنوشت خود حاضر شده و درباره رسوایی اخیر نهاد ریاست جمهوری شهادت بدهد.

به گزارش ایسکانیوز این رسوایی از زمانی شروع شد که زنی به نام «چوی سون سیل» به عنوان دوست نزدیک رئیس جمهوری به نهاد ریاست جمهوری رفت و آمد می کرد و بدون آنکه پست و مقام دولتی داشته باشد به مدارک محرمانه دست پیدا کرده است. این در حالیست که مساله ورود او به نهاد با یک پرونده نقل و انتقالات مالی ۶۵ میلیون دلاری نیز گره خورده است.
همین مسایل موجب شد تا خانم «پارک» مورد انتقاد قرار گرفته و سپس از سوی پارلمان در ماه دسامبر سال گذشته میلادی استیضاح شود.
در صورتی که دادگاه قانونی اساسی به عنوان مرجع تصمیم گیر و رسیدگی کننده به وضعیت رئیس جمهوری، صلاحیت او را رد کند، او برکنار می شود و در خلال ۶۰ روز انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.
یونهاپ روز دوشنبه اعلام کرد که عدم حضور خانم «پارک گئون هی» در نشست این هفته دادگاه قانون اساسی در جریان گفت وگوی تلفنی میان وی و مسئولان دادگاه مطرح شده است.
از سوی دیگر وکلای رئیس جمهوری کره جنوبی در حال نگارش متن شهادتنامه وی هستند که بدون حضور او امروز (دوشنبه) به دادگاه ارایه شود.
دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در دی ماه سالجاری نیز 2 بار جهت رسیدگی به پرونده تشکیل جلسه داد که در هر دو جلسه یاد شده خانم «پارک» حضور نیافت.
رئیس جمهوری کره جنوبی گفته است که به رغم برخی سهل انگاری ها، به هیچوجه مرتکب فساد مالی و اقدام خلاف نشده است.
استیضاح رئیس جمهوری کره جنوبی حتی باعث شده تا هزاران نفر از مردم این کشور طی ماههای اخیر در اقصی نقاط این کشور بخصوص در پایتخت به خیابان ها ریخته و با سر دادن شعار، خواستار برکناری وی شوند.
از سوی دیگر انتظار می رود که برگزاری نشست امروز دادگاه قانون اساسی تکلیف رئیس جمهوری را مشخص کند و در باره سرنوشت او این هفته تصمیم گیری شود.
در حال حاضر حاضر دادگاه قانون اساسی کره جنوبی به دلیل بازنشسته شدن یکی از قضات، با هشت قاضی کار خود را انجام می دهد و رای نهایی البته تا ۱۳ ماه مارس امسال صادر خواهد شد. اما برخی از منتقدان گفته اند باید منتظر بود تا قاضی جدید نیز منصوب شود تا رایی عادلانه صادر شود.
در جریان این پرونده رسوایی، به جز خانم «چوی» دهها نفر از مسئولان کره ای، مشاوران رئیس جمهوری و مقام های ارشد سابق نهاد ریاست جمهوری دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند و از جمله آنها رییس شرکت سامسونگ است که بازجویی از او همچنان ادامه دارد.

تایید سرلک

کد خبر: 736721

وب گردی

وب گردی