کسب رتبه هشتم توسط فرابورس ایران از نظر بازده شاخص در جهان

فرابورس ایران در رقابت با 74 عضو فدراسیون جهانی بورس‌‌ها، رتبه هشتم از نظر بازده شاخص در جهان و رتبه سوم در بین بورس‌های منطقه خاورمیانه عضو این فدراسیون را به دست آورد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی فرابورس ایران، کسب این مقام‌ها توسط فرابورس در رقابت با 74 عضو فدراسیون جهانی بورس‌‌ها (World Federation of Exchanges) در دنیا و 11 عضو خاورمیانه‌ای این فدراسیون بوده است.

بر اساس این نتایج که با تطبیق داده‌های فرابورس ایران و گزارش سالانه WFE توسط اداره آمار و تحلیل اطلاعات فرابورس ایران استخراج شده است، در سال 2015 تعداد 12 بورس خاورمیانه‌ای و 75 بورس در جهان در رتبه‌بندی WFE حضور داشتند و در این میان، جایگاه فرابورس در بین بورس‌های منطقه خاورمیانه از نظر بازده شاخص، هفتم و در جهان در رده 59 بود.

بدین ترتیب در طول یکسال رتبه آیفکس در جهان 51 و در خاورمیانه 4 پله صعود کرده است؛ ضمن آنکه بورس‌های مصر، لیما، بوینس‌آیرس، برمودا، برزیل، کازابلانکا و بورس اوراق بهادار تهران در رتبه‌های نخست تا هفتم جهان از نظر بازده شاخص قرار گرفتند.

نگاهی به رتبه بورس‌های مطرح دنیا نیز حاکی از آن است که بورس لندن در این رده‌بندی در جایگاه دهم، بورس نیویورک در رده بیست‌وهفتم و بورس‌های استانبول، نزدک و آمستردام به ‌ترتیب در جایگاه‌های 28، 30 و سی‌ویکم قرار گرفته‌اند.

گفتنی است فرابورس ایران در تاریخ 22 ژوئن معادل دوم تیرماه 1395 به ‌عنوان عضو وابسته در فدراسیون جهانی بورس‌‌ها پذیرفته شد و این عضویت گام نخست برای عضویت عادی و دائم در WFE محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که با عضویت وابسته در فدراسیون جهانی بورس‌ها اگرچه فرابورس ایران فاقد حق رای است اما امکان انجام همکاری‌های مشترک با اعضای این مجمع، استفاده از آمارها، گزارش‌ها، پژوهش‌ها و بولتن‌های دوره‌ای، حضور در کارگروه‌ها و سمینارها و تبادل دانش و تجربیات برای این رکن بازار سرمایه ممکن شده است.

فدراسیون جهانی بورس‌ها در واقع سازمان بین‌المللی اوراق بهادار است که وظیفه سازماندهی و ارتباط بین بازارهای بورس و سهام در کشورهای مختلف را بر عهده دارد. این فدراسیون یک نهاد خصوصی بین‎المللی بوده و از بازارهای پیشرو دنیا که پایبند به بالاترین سطوح کیفیت بازار سرمایه هستند، تشکیل شده است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

401

کد خبر: 736790

وب گردی

وب گردی