افشین علا:بازار نشر  برای کشوری با سابقه فرهنگی ایران،  قابل قبول نیست

افشین علا با بیان اینکه نگاه دولت به مقوله فرهنگ یک نگاه حاشیه است گفت: علاوه برسیاست، مشکلات اقتصادی سهم عمده ای در رونق بازار نشر دارد ولی وقتی مطالعه یکی از ضروریات زندگی یک ملت باشد حتی مشکلات اقتصادی نمی تواند آن را کم رونق کند.

افشین علا شاعرکودک و نوجوان شعرهای در گفت وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: مدتهاست بازار نشر بی تاب و تب است و از رونق افتاده است و فکر می کنم با این روال پیش رو چشم اندازی برای سالهای بعد نداشته باشد. در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند یک دولت جدید با مدیریت و دیدگاه تازه هستیم که امیدی به بهبود این فضا باشد. هر چقدر غلبه فضای سیاسی بر فرهنگ بیشتر است و با سنگینی کفه سیاسی در زندگی مردم ناخواسته شاهد کم رونقی حوزه فرهنگ هستیم.

وی افزود: برای تمایل مردم به مطالعه نیازمند عزم همه جانبه هستیم و در این میان دولت تنها مقصرنیست بلکه بدنه نشر، جامعه ناشران، مولفان و پدید آورندگان کتاب باید هم اندیشی بیشتری با هم داشته باشند و رویکردهای فرهنگی میان آحاد مردم تبلیغ و ترویج شود که با شرایط فعلی من این مسئله را بعید می دانم.

افشین علا اظهار کرد: در جامعه ما غلبه نگاه به مسائل سیاسی است و رونق بازار نشر را یک دستاورد دوردستی می بینم و بخشی که به دولت مربوط می شود نیازمند یک تغییر زیربنایی است که تصدی فرهنگ و هنر کشور یک نگاه کاملا متفاوت به آنچه که در حال حاضر به مقوله فرهنگ دارد باشد و فکر می کنم نگاه دولت فعلی به مقوله فرهنگ برخلاف دولت اصلاحات یک نگاه حاشیه است و چندان جدی گرفته نشده و به مولفان، هنرمندان و صاحبان آثار تاکنون چندان تقدیر نشده اند.

این شاعر کودک و نوجوان ابراز کرد: علاوه برسیاست، مشکلات اقتصادی در زندگی مردم سهم عمده ای در کسادی بازار نشر دارد ولی اگر مطالعه یکی از ضروریات زندگی یک ملت باشد، حتی مشکلات اقتصادی نمی تواند آن را کم رنگ کند. البته امیدوارم برای آفرینش های جدی و خلاقیت های جدید در دوره دوم دولت روحانی این نقیضه جبران شود.

وی گفت: معضل تعداد کتاب های ترجمه شده به نسبت کتابهای تالیفی یک معضل قدیمی است که برای علاجش باید راه حل های درازمدتی را در نظر گرفت و حتی با در نظر نگرفتن معضل غلبه ترجمه بر تالیف، باز هم بازار نشر ما بازار قابل قبولی برای کشوری با ویژگی های فرهنگی ایران نیستوی در پایان در پایان اظهار داشت: برای سال آینده در صدد نوشتن دو عنوان دفتر مجموعه شعر هستم و هنوز اسمی برای این دو عنوان مشخص نکرده ام و بعید می دانم برای نمایشگاه سال آینده به انتشار برسد.

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 736817

وب گردی

وب گردی