نقوی حسینی: دولت جدید آمریکا باید گزارش آژانس را به عنوان یک سند رسمی و قطعی بپذیرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات رییس جمهور امریکا مبنی بر مخالفت های خود در خصوص برنامه توافق هسته ای با ایران و گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: دولت جدید آمریکا باید گزارش آژانس را به عنوان یک سند رسمی و قطعی بپذیرد.

به گزارش ایسکانیوز، توافق هسته‌ای ایران در دو بعد فنی و سیاسی شکل گرفت. در واقع برجام نه تنها موجب رفع تحریم‌های هسته‌ای وضع شده علیه ایران شد که در ابعاد فنی نیز به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را در پی داشت.

در نخستین گزارشی که در اسفند ماه سال گذشته از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت هسته ای ایران مطرح شد موجودی ذخائر آب سنگین ایران بر اساس اقدامات راستی‌آزمایی روز 17 فوریه برابر با 130.9 تن تعیین شده که اندکی از حد 130 تن مجاز بر اساس توافق هسته‌ای بیشتر بوده است.

با وجود این، آژانس تأیید کرده که ایران با انتقال 20 تن دیگر از این ذخایر میزان آن را به پایین‌تر از حدود تعیین‌شده در برجام رسانده است. این اولین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرای «برجام» است که برای نشست 17 اسفندماه شورای حکام منتشر می‌شود.

با توجه به روی کارآمدن ترامپ به عنوان رییس جمهور امریکا و موضع گیری های بی دلیل و جنجالی وی از برجام چندی پیش گزارش فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2017 و در اوایل آغاز دولت جدید ایالات متحده آمریکا در خصوص تایید فعالیت جمهوری اسلامی در زمینه صلح آمیز بودن فعالیت ایران در بخش هسته ای منتشر شد که این گزارش به عنوان یک سند رسمی از سوی آژانس بین المللی هسته ای درباره اجرای برجام در ایران در اختیار 35 عضو این شورا در وین پایتخت اتریش قرار گرفت.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در خصوص گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آمانو که نخستین گزارش در سال جدید میلادی بود به عنوان یک سند رسمی مجددا تاکید بر تعهد ایران بر توافق هسته ای است ضمن انکه در این گزارش تصریح شده که ایران همچنان پایبند به تعهدات خود است و در چهارچوب توافق برجام حرکت کرده و فعالیت های هسته ای خود را بر این پایه سامان داده است.

وی خاطر نشان کرد: ترامپ در حالی از برجام انتقاد می‌کند که کشورهای اروپایی، چین، روسیه از دیگر طرف‌های برجام و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این توافق و ادامه اجرای آن حمایت کرده‌اند و باید گفت که اعلام این گزارش و تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک سند رسمی، صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران را تایید می کند منتها کشورهایی باید این سند را ببینند که همچنان بر طبل تخریب برجام میکوبند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: دولت جدید ایالات متحده امریکا باید گزارش آژانس را به عنوان یک سند رسمی و قطعی بپذیرد و بر اساس این سند حرکت کند اما آمریکایی ها بنا ندارند که به این اسناد توجه کنند که مخالف با این امر یقینا به ضرر امریکا خواهد بود.

گفتنی است مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین اظهاراتش درباره برجام و مخالفت‌ها با آن در آمریکا به روزنامه فایننشیال تایمز گفته است:‌ اطمینان دارد آمریکا این توافق را لغو نخواهد کرد.

به گفته آمانو توافق برجام که دونالد ترامپ در ماه جاری آن را بدترین توافقی خواند که تاکنون دیده است از آن‌چه انتظار می‌رفت با ثبات‌تر است و تا زمانی که طرف‌ها برجام را اجرایی کنند این توافق از آنچه که بسیاری فکر می‌کنند پایدارتر است.

خبرنگار:علی درخشان/انتشار دهنده:فاطمه سرلک

کد خبر: 736846

وب گردی

وب گردی