همه کشورها باید خود را موظف به رعایت مولفه‌های محیط زیستی کنند

یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه رعایت مولفه‌های محیط زیستی یک سرمایه بین‌المللی است و همه کشورها باید خود را موظف به انجام آن کنند گفت: لایحه هوای پاک در صورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند بخشی از موازی‌کاری‌ها و چالش‌های قانونی را مرتفع کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا،علی ادیانی، با تأکید بر ضرورت توجه به محیط زیست، گفت: پدیده زیست محیطی در همه جای دنیا به عنوان یک پدیده بین نسلی بوده و مربوط به همه شهروندان کره زمین است و باید نسبت به مقوله محیط زیست نگاه عمیق‌تری داشته باشیم.

وی افزود: مولفه‌های تخریب محیط زیست می‌تواند آثار مثبت یا منفی داشته باشد. گاهی این آثار به دلیل نزدیکی سرزمین‌ها به یکدیگر محدودتر است و نیاز به طول زمان دارد تا آثار تخریبی قاره‌ای و منطقه‌ای آن مشاهده شود.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس اظهار کرد: پدیده ریزگردها که در داخل کشور ایجاد شده و مناطق جنوبی کشور را تحت تأثیر قرار داده حدود 60 درصد آن متأثر از آثار تخریبی محیط زیست کشورهای سوریه و عراق است.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: بحث رعایت مولفه‌های زیست محیطی یک سرمایه بین‌المللی است و همه کشورها باید خود را مقید به آن کنند. آنچه که مربوط به ایران است و طی این سال‌ها در مورد هامون، دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها اتفاق می‌افتد به سیاست‌های غلط دولت‌ها بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: اگر خوب نگاه کنیم بخش قابل توجهی از این اتفاقات به احداث سدها و حوضچه‌های آبگیری مربوط است که بدون مطالعات عمیق صورت گرفته و منجر به این شده که بخش قابل توجهی از رودخانه‌ها، مراتع و جنگل‌ها از بین برود و هر سدی که ساخته می‌شود آثار و برکات مثبت خودش را هم دارد، اما در عین حال آثار تخریبی زیست محیطی نیز ایجاد کرده است.

ادیانی افزود: بدون شک هر جایی که با برکات زیست محیطی روبرو بوده‌ایم ناشی از بدنه کارشناسی محیط زیست بوده و هر جایی هم که آثار تخریبی مشاهده می‌شود نشان از این دارد که کار کارشناسی دقیق صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه «نمی‌توانیم بگوییم کدام دولت مقصر است زیرا هر که نقش داشته می‌تواند به اندازه خود مقصر هم باشد» گفت: در بخش مربوط به نیازهای نرم‌افزاری مجلس شورای اسلامی به ویژه مجلس دهم لایحه هوای پاک را در دستور کار دارد که در این زمینه با تمام کارشناسان مربوطه جلسات زیادی برگزار شده است. امیدواریم این لایحه هرچه سریع‌تر در صحن علنی مجلس مطرح و به قانون تبدیل شود تا بخشی از موازی‌کاری‌ها و چالش‌های قانونی مرتفع گردد و ریل‌گذاری بحث‌های محیط زیستی کشور بر همین اساس انجام شود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 736855

وب گردی

وب گردی