عراقچی: پیام اروپایی ها حمایت از برجام است

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، پیام اروپایی ها را ' حمایت از برجام' عنوان کرد و گفت: برجام به قدری از نقاط محکم برخوردار است که اگر ترامپ بخواهد آن را کنار بگذارد ضرر اصلی از آن آمریکا خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، سیدعباس عراقچی روز دوشنبه در همایش دورنمای اقتصادی ایران، در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا به برجام گفت: آقای ترامپ درباره برجام عبارات قابل توجهی را به کار برده ؛ این که ننگین ترین توافق تاریخ آمریکاست و بدترین توافقی که ایشان دیده و یا گفته است که تعجب می کنم چرا وزیر خارجه آمریکا به چنین توافقی رضایت داد و یا گفته است که برجام را پاره و یا دوباره مذاکره درباره آن می کنم.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: تفاوتی که اکنون با زمان پیش از مذاکرات هسته ای دارد این است که ' اجماع بین المللی علیه ایران' به 'به اجماع بین المللی در حمایت از برجام علیه ترامپ ' تبدیل شده و این تفاوت بزرگی است که دست و پای ترامپ و یا هر رییس جمهور دیگر را خواهد بست.
معاون وزیر خارجه گفت: این طور نیست که ترامپ بتواند به طور یکجانبه برجام را کنار بگذارد ، چرا که این توافق یک توافق بین المللی است و غیر از ایشان و رژیم صهیونیستی و چند تا از کشورهای منطقه، بقیه کشورها از آن حمایت می کنند.
وی در ادامه با بیان این که موقعیت ما موقعیت بسیار خوبی است گفت: باید این سوال را مطرح کرد که اگر ترامپ در زمان 6 قطعنامه فصل هفتی، اجماع بین المللی علیه ما و تحریم های سنگین بین المللی در فروش نفت صفر می آمد ، چقدر موقعیت ما زمان حال تفاوت می کرد؟
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: پیام اروپایی ها حمایت از برجام است. در این باره که ترامپ گفته آن را مجددا ارزیابی می کند، باید گفت برجام به قدری از نقاط محکم برخوردار است و حمایت بین المللی دارد که اگر ایشان برجام را کنار بگذارد ضرر اصلی را آمریکا خواهد کرد.
عراقچی تاکید کرد: باید مراقب باشیم در تله ای که ممکن است بگذارند و برجام را به نقطه ای برسانند که ایران خود از آن خارج شود نیفتیم.

** ترامپ به برجام پایبند خواهد ماند/ تردیدها تا دو ماه آینده برطرف می شود

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: تصور من این است که آقای ترامپ و دولت ایشان به برجام پایبند خواهند ماند؛ حتی اگر این کار را نکردند پیغامی که ما از اروپایی ها دریافت می کنیم این است که از کمپانی های خود در کار با ایران حمایت خواهند کرد.
عراقچی تاکید کرد: البته قبول دارم که فضای تردید ایجاد شده اما یکی دو ماه آینده این تردیدها مرتفع خواهد شد. بسیار خوشبین هستم که برجام به مسیر خود ادامه می دهد و فضای نوین اقتصادی در مسیر خود پیش خواهد رفت.
به گزارش ایرنا ؛ رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیستم مالی و بانکی ما به حالت عادی برنگشته است اما دلایل غیر برجامی وجود دارد و آنچه به برجام مربوط است مرتفع شده است.
وی ادامه داد. موانعی داریم که به تحریم های اولیه آمریکا مربوط است که کماکان پابرجاست و موضوع مذاکره هم نبوده است.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: روشن است که ما نمی توانیم از سیستم مالی امریکا استفاده کنیم، اما این به آن معنا نیست که در بن بست هستیم؛ در هیچ کجای سیستم بانکی ما در بن بست قرار ندارد و اگر نمی توانیم پرداخت به دلار داشته باشیم از یورو و ین استفاده می کنیم و اگر بانکهای بزرگ به دلایلی با ما کار نمی کنند بانک های دیگر هستند که کار می کنند.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه گفت: قوانین پولشویی تامین مالی تروریسم که در چارچوب FATF هستند، بر سر عادی شدن سیستم مالی ما قرار دارد اما به برجام مربوط نیست.
وی گفت: از یک سال گذشته ، هم وزارت امور خارجه و هم بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کرده اند این موانع برداشته شود؛ بعضی از آنها برداشته شده و بر روی بعضی دیگر هنوز در حال کار هستیم.
عراقچی ادامه داد: مهم این است که سیستم بانکی و نقل و انتقالات پولی در هیچ بن بستی قرار ندارد و از طرق دیگر قانونی و نه غیر قانونی کارها انجام می شود.
وی افزود: روش های غیر قانونی نظیر دور زدن و کمیسیون دادن ، کاملا کنار گذاشته شده، اگر کسانی کماکان از این طرق استفاده می کنند، علل دیگر دارد. هنوز هستند کسانی که به خاطر درامدهایی که داشته اند، علاقه مندندد از سیستم گذشته استفاده کنند.

**آنچه به دست آوردیم لطف غرب نبود

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: آنچه به دست آورده ایم و گشایش هایی که ایجاد شده همه ناشی از توانایی های ملی است و هیچ لطفی از طرف1+5 و امریکا به ایران نشده است. کسی تصور نکند انچه به دست اورده ایم امتیازی از سوی غرب بوده است
وی گفت: آنها تا جایی که توانستند مقاومت کرده اند. آقای اوباما گفت که اگر می توانستم تمام پیچ و مهره های برنامه هسته ای ایران را باز می کردم؛ توانایی های دفاعی منطقه ای ، سیاسی و مقاومت در مقابل فشارها و توان علمی و پیشرفت هسته ای ایران وضع را به جایی رساند که امریکا و غربی ها از حمله نظامی و ادامه تحریم ها نا امید شدند.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: در واقع انچه به دست اورده ایم ناشی از تلاشهای ملت و مقاومت ده ساله در مقابل فشارها بوده است.
عراقچی تاکید کرد: برجام تا زمانی به حیات خود ادامه می دهد و ما تا زمانی از آن بهره مند خواهیم شد که قدرت ملی خود را حفظ کنیم .
وی گفت : قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی نقص داشت؛ به همین دلیل مورد تحریم قرار گرفت. باید اقتصاد ایران مقابل تحریمها رویین تن شود و این همان معنی اقتصاد مقاومتی است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود. چنین اقتصادی است که می تواند مقابل فشارهای خارجی و بحرانهای مالی مقاومت کند و از این طریق است که هیچ کشور خارجی نمی تواند اراده خود را از راه فشارهای اقتصادی به ایران تحمیل کند.
عراقچی گفت : در چنین اقتصادی است که هیچ کشوری نمی تواند به خود اجازه دهد کشورمان را تحریم کند چون ضررش برای خودش بیشتر خواهد بود. باید اقتصاد ما به نقطه ای برسد که خیالمان از بابت تحریم ها درآینده راحت باشد.

** تفاوت از زمین تا آسمان

عراقچی در تبیین برجام از زاویه سیاست خارجی گفت: همه متفق القول هستند که موقعیت بین المللی ایران در مقایسه با قبل از برجام از زمین تا آسمان تفاوت کرده است. کشوری که توسط شورای امنیت سازمان ملل به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل معرفی شده و شش قطعنامه فصل هفتمی علیه ان صادر شده بود تبدیل شد به کشوری که برنامه هسته ای آن کاملا مشروع است.
وی گفت: شورای امنیت این قطعنامه ها را لغو و قطعنامه جدیدی صادر کرد که از آن به عنوان چرخشی اساسی در رویکرد شورای امنیت نسبت به ایران نام می برند. این قطعنامه برنامه هسته ای ایران را به رسمیت می شناسد و کشورها را به همکاری صلح آمیز با ایران تشویق می کند.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: اخرین قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه از ایران به عنوان بازیگر برای صلح در سوریه نام می برد و ایران را در کنار روسیه و ترکیه ، کشور ضامن صلح معرفی می کند.
عراقچی اضافه کرد: این تفاوت می کند با شرایطی که می گفتند با ایران همکاری نکنید، کشتی ها و هواپیماها را بازرسی کنید و به دانشجویان ایرانی اجازه تحصیل ندهید.
معاون وزیر امور خارجه گفت: در حال حاضر برنامه هسته ای ایران مورد پذیرش است و پرونده سنگین ادعایی پی ام دی که مدعی بود ایران دنبال سلاح هسته ای است توسط شورای حکام بسته شده است. پرونده امنیتی سازی جمهوری اسلامی به طور کامل شکست خورده است.
وی با اشاره به تغییر نگاه اندیشکده های غربی نسبت به ایران گفت : امریکن اینتر پرایز ، ایران را جزو هفت قدرت برتر دنیا در سا2017 نام می برد و توان دفاعی ، تاثیر گذاری نطقه ای ، ثبات سیاسی و امنیت داخلی و حتی برجام را مولفه قدرت ایران معرفی می کند.

** مذکرات هسته ای؛ نبرد اراده ها

عراقچی مذاکرات هسته ای را 'نبرد اراده ها ' توصیف کرد و افزود: در نبرد اراده ها طی 10سال بین ایران و 1+5 سیاست امریکا غنی سازی صفر بود و شش قطعنامه از ان حمایت می کرد و می گفت ایران یک روز هم غنی سازی نداشته باشد اما غنی سازی یک روز هم تعطیل نشد . انها غنی سازی صفر را کنار گذاشتند و تحقیق و توسعه که مهم تر از غنی سازی است هم ادامه دارد.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه به تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR8 اشاره کرد و گفت: امروز سانتریفیوژهای IR6 و IR8، ار اند دی هستند و آینده غنی سازی صنعتی ایران را تشکیل می دهند.
معاون حقوقی وزیر امور خارجه اظهارداشت: توان سانتریفیوژهای IR1 ضعیف است در حالی که توان IR6 ده برابر و توان IR8 بیست برابر IR1 است. مراحل توسعه و تکمیل این ماشین ها چند سال طول می کشد و در زمانی به مرحله صنعتی می رسد که برجام پیش بینی کرده است.

** برجام کاری که از آن انتظار می رفت انجام داده

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در بخش دیگری از سخنانش گفت : انچه مسلم است آنکه برجام در حوزه تحریمها کاری که از ان خواسته می شد را انجام داده و اگر توقعات ما بیش از اندازه است بحث دیگری است.
عراقچی اضافه کرد: از برجام انتظار می رفت تمام تحریم های هسته ای نه همه تحریم ها یعنی تحریم های اولیه امریکا و تحریم های حقوق بشری و تروریسم را بردارد. ان تحریم ها موضوع مذاکره نبود و فقط قرار بود تحریم های هسته ای برداشته شود. ما از برجام می خواستیم مانع فروش نفت را بردارد که و اکنون در این زمینه هیچ مانعی بر سر اقتصاد ایران نیست.
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: برجام قرار بود مانع خرید هواپیما را از سر راه اقتصاد ایران بردارد که شاهد بودیم قراردادهایی با بویینگ و ایرباس بسته شد و چهار فروند تا قبل از عید خواهد آمد . حال این که آیا دولت باید هواپیما می خرید یا نه و یا از چه کسی خرید می کرد و یا به حوزه ریلی اهمیت می داد، بحثهای دیگری است و به برجام ارتباط ندارد.
عراقچی گفت: دولت در این بخش توانست بلافاصله برای خرید 200هواپیما اقدام کند و طی ده سال ناوگان نوسازی شود و از این بابت کار خود را کرده است.
وی خاطر نشان کرد: برحام مانع خرید کشتی را برداشته و سفارشی که به کره داده شده بود احیا شد.حال اینکه آیا باید از کره کشتی می خریدیم یا از سازندگان داخلی موضوع دیگری است و ربطی به برجام ندارد.

**پول نفت به اقتصاد برگشته است

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: قرار بود برجام مانع تولید و فروش نفت را بردارد، فروش نفت از دو میلیون و پانصدهزار بشکه به یک میلیون بشکه رسیده بود و اگر توافق ژنو نبود در کمتر از یک سال به صفر می رسید.
عراقچی گفت : برجام مانع تولید و فروش نفت را برداشت و فروش نفت به دو میلیون و پانصد هزار بشکه رسیده است. وزارت نفت هم کار خود را به خوبی انجام داده است. اگر هم قراردادها طول کشیده به خاطر بحث های داخلی بوده است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: برجام مانع صادرات نفت را برداشت و پول نفت هم در دسترس است. وزارت نفت و بانک مرکزی اعلام کرده اند که تمام درامدهای فروش نفت به اقتصاد برگشته و شاهد رشد اقتصادی هفت ممیز شش درصد هستیم.
وی خاطر نشان کرد: عده ای از متتقدین می گویند که رشد نا متوازن است که میزان تولید از یک میلیون بشکه به دو و نیم میلیون بشکه رسیده است .این حرف نشان می دهد که همه قبول دارند که پول حاصل از فروش نفت به اقتصاد ایران برگشته است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه در ده ماهه نخست سال29میلیارد دلار نفت فروخت، گفت: این پول در حسابهای بانک مرکزی قابل استحصال است.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه ، نفت و گاز، حمل و نقل و حوزه بانکی را سه حوزه کلیدی تحریم ها ذکر کرد و افزود: از حوزه نفت و گاز به ضرس قاطع می توان گفت هیچ مشکلی نداریم و مشکلاتی که باید برجام حل می کرده حل شده است و دولت هم از فرصت استفاده کرده است.
عراقچی خاطر نشان کرد : بیش از هشتاد و پنج درصد تجارت خارجی ما با کشتی انجام می شود و در این حوزه مشکلات زیادی در زمینه بیمه کشتی ها، رتبه بندی بین المللی، پرچم و دسترسی به بنادر خارجی وجود داشت که این مشکلات امروز حل شده است.

دریافت کننده: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 736977

وب گردی

وب گردی