مهار ایدز با جیب خالی

زنگ‌ هشدار برای پیشگیری از ایدز از مدت‌ها پیش به صدا درآمده است؛ نهادها و ارگان‌های مختلفی پا به میدان مبارزه گذاشته‌اند، از وزارت بهداشت گرفته تا سازمان بهزیستی، همه مشکل را دیده و دنبال راه چاره‌اند اما این‌طور که پیداست تا مرهم گذاشتن روی این زخم، هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ،این را از ردیف بودجه‌ای که برای پیشگیری از این بیماری، برای سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای متولی و تاثیرگذار در مقابله با ایدز در نظر گرفته شده،‌می توان فهمید؛ ردیف بودجه‌ای که در تمام این سال‌ها حتی امسال هم برابر با صفر بوده و حالا رئیس مرکز درمان اعتیاد بهزیستی امیدوار است در سال 96 و در برنامه کشوری پیشگیری و کنترل ایدز، سهمی هم برای سازمان بهزیستی در این زمینه در نظر گرفته شود.

مجید رضازاده با اعلام این موضوع به جام‌جم می‌گوید: بودجه اصلی برنامه استراتژیک مقابله با ایدز توسط دولت باید به مجلس پیشنهاد می‌شد در حالی که به سازمان مدیریت دیر رسید و اکنون از سوی وزارت بهداشت و بهزیستی پیگیریم که حداقل بخشی از آن را در سال 96 بگیریم.

رضازاده در توضیح بیشتر می‌گوید: سازمان بهزیستی در برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز، یکی از سازمان‌های مهم و تاثیرگذار است. در برنامه کشوری کنترل ایدز هم که امسال مصوب شده و به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد، بعد از وزارت بهداشت، وظیفه عمده برعهده بهزیستی گذاشته شده است. اما چیزی که در عمل اتفاق افتاده این است که در ردیف بودجه‌ای بهزیستی برای پیشگیری و مقابله با اچ آی‌وی و ایدز چیزی در نظر گرفته نشده و ما در تمام این سال‌ها از بودجه‌ بخش‌های دیگر برای این موضوع هزینه کرده‌ایم؛ مثلا از بودجه کودکان خیابانی، اعتیاد یا زنان.

استفاده از بودجه بخش‌های دیگر برای مقابله با ایدز

رئیس مرکز درمان اعتیاد بهزیستی با اشاره به بودجه صرف شده در سال جاری برای این منظور می‌گوید: امسال به طور مستقیم، چیزی حدود 13 میلیارد تومان برای مسائل مرتبط با ایدز هزینه کرده‌ایم، که یک ونیم تا دو میلیارد تومان آن به باشگاه‌های مثبت مربوط می‌شود که طی آن مستقیما به خود افراد اچ‌آی‌وی مثبت خدمات حمایتی ارائه شده است. حدود یک و نیم میلیارد تومان دیگر به بحث آموزش کودکان خیابانی مربوط می‌شود و ده میلیارد تومان باقیمانده هم به بحث کاهش آسیب اعتیاد و آسیب ایدز در معتادان تزریقی از طریق مراکز گذری کاهش آسیب اختصاص داده شده است.

صفر بودن ردیف بودجه بهزیستی برای مقابله با ایدز، مورد توجه دکتر بهنام فرهودی عضو کمیته مراقبت درمان ایدز وزارت بهداشت و درمان کشور هم قرار می‌گیرد و او به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه به نظر می‌رسد از بودجه‌های ملی برای بحث پیشگیری از ایدز سهمی درنظر گرفته نشده و این سازمان مجبور به استفاده از بودجه بخش‌های دیگر شده است. درحالی‌که هرکدام از آن بخش‌ها مانند کودکان کار،‌ اعتیاد، ‌زنان و... خودشان به اندازه کافی زمینه برای مصرف بودجه دارند.

فرهودی درباره دلایل این اتفاق می‌گوید: برنامه‌های استراتژیکی که در کشور ما در سال‌های گذشته نوشته شده‌اند، توسط دولت تصویب نشده اند و به همین دلیل هم ردیف بودجه‌ای برایشان در نظر گرفته نشده است. این برنامه‌ها در دولت‌های مختلف یا به‌صورت جزءجزء تصویب شده‌اند یا به‌صورت کلی و در زمان اجرایی شدن با مشکلات اینچنینی برخورد کرده‌اند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 737093

وب گردی

وب گردی