بهره برداری از بزرگترین مرکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی جنوب شرق استان تهران در واحد ورامین - پیشوا

دکتر حسینعلی شیبانی ضمن تأکید بر اهتمام جدی این واحد دانشگاهی به رویکرد اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید ملی و داخلی گفت : با پیگیری‌های صورت گرفته و کارشناسی شده ، دانشگاه آزاداسلامی واحد ورامین - پیشوا به منظور اجرای طرح‌های مختلف تحقیقاتی و پژوهشی اعضاء هیأت علمی و دانشجویان علاوه بر واحد مرغداری، گاوداری یک هزار رأسی، گلخانه‌ها و زنبورداری، بزرگترین مرکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی با تولید  سالیانه یکصد تن را راه اندازی کرده است .

به گزارش ایسکانیوز،حسینعلی شیبانی رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد ورامین- پیشواو قرچک اظهار داشت: مرکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی در فاز اول با 2 حوضچه 8 ضلعی با قطر 8 متر به صورت نیمه مدار بسته آغاز به کار کرد که فاز اول با هزینه ای بالغ بر 150 میلیون تومان ساخته شد .

وی افزود : هر کدام از حوضچه ها حجمی معادل 100 متر مکعب دارد که می توان با سیستم پرورش متراکم تا 50کیلو گرم در هر متر مکعب در سال از حوضچه ها به بهره برداری رسید.

شیبانی در تشریح این کارگاه افزود : در فاز اول با استفاده از حوضچه بیوفیلتر و همچنین استفاده از دستگاه تزریق ازن ، ضمن حذف آمونیاک تولید شده توسط ماهیان و حذف عوامل بیماری زا ، آب خروجی مجدداً به حوضچه ها بازگردانده شده و 90 در صد آب ورودی حوضچه ها را تأمین می کند.

رئیس واحد ورامین – پیشوا و قرچک در خصوص میزان تولید این پرورش ماهی نیز گفت : در فاز اول میزان تولید در سال20 تن می باشد که طی دو دوره پرورش در سال صورت می گیرد و در فاز دوم این طرح با اضافه نمودن 8 عدد حوضچه پرورش وحوضچه های تکثیر ، امکان تولید تا سقف 100 تن در سال و همچنین تکثیر ماهیان گرمابی فراهم خواهد شد.

شیبانی ادامه داد : اولین دوره پرورش ماهی به صورت آزمایشی در این مرکز با 5 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا یکصد گرمی آغاز شد که طی گذشت 4 ماهه هم اکنون 5 تن ماهی قزل آلا آماده بهره برداری است.

وی خاطر نشان کرد : با اضافه نمودن درام فیلتر ساخته شده توسط این واحد دانشگاهی و همچنین تسویه آب علاوه بر افزایش سقف تولید ، میزان مصرف آب به شدت کاهش خواهد یافت ضمن اینکه فاز دوم به صورت مداربسته کامل خواهد شد و این امر موجب افزایش بهره وری می شود.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 737156

وب گردی

وب گردی