از ظرفیت فناوری اطلاعات برای توسعه طب سنتی بهره ببریم

​مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در نشست تخصصی طب سنتی با موضوع «استراتژی نظام اطلاعات طب سنتی» در دومین کنگره بین‌المللی سلامت الکترونیک، بر ضرورت استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات برای توسعه طب سنتی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، در این نشست تخصصی، با بیان اینکه دو مقوله سلامت الکترونیک و طب سنتی به ظاهر در دو حیطه متضاد قرار دارند، گفت: بحث سلامت الکترونیک به آینده نظر دارد و طب سنتی به گذشته؛ اما هیچ آینده‌ای بدون ریشه و زمینه در گذشته‌ها قابل پی‌ریزی نیست.

دکتر خدادوست با اشاره به برتری گوگل در میان موتورهای جستجوی مختلف، ادامه داد: اگر قرار است نرم‌افزاری برای ساختار سلامت تهیه شود که در میان صدها نرم‌افزار مشابه خود برتر باشد، باید گزینه‌هایی برای برتری خود ارائه دهد.

وی افزود: جدای از نقاط قوت تکنیکی در جستجو و ... که گوگل دارای آن‌هاست، بحث بها دادن به زبان‌های مختلف و مد نظر قرار دادن شرایط بومی کشورهای مختلف، باعث الفت کاربران به این موتور جستجو شده است.

مشاور وزیر بهداشت سپس با ارتباط این موضوع به حوزه سلامت، گفت: در حیطه سلامت نیز فرهنگ بومی سلامت ما و ساختار دیرین سلامتی در ایران، طب سنتی است و نقطه قوت بسیار مهمی محسوب می‌شود که یک نرم‌افزار می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد.

وی تاکید کرد: بر اساس اسناد بالادستی، از استراتژی‌های سازمان جهانی بهداشت گرفته تا سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، باید به سمت ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت پیش برویم و این یعنی طب سنتی تا سال 1404، در پرونده‌های الکترونیک و سیستم‌های HIS و الکترونیک بیمارستانی وارد شود.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت همچنین گفت: بحث تعریف مدل‌های کسب و کار عطاری‌ها یا داروخانه‌های فراورده‌های طبیعی به صورت آن‌لاین یا غیر آن‌لاین، ایجاد سیستم جمع‌آوری شکایات، عوارض داروها و خدمات طب سنتی و ساخت ربات‌هایی برای شناسایی مطالب نادرست و شبکه‌های اجتماعی تقلبی که به‌خصوص در حیطه طب سنتی بسیار زیاد هستند، برای آگاهی مردم و اقدام قانونی علیه آن‌ها، از دیگر مواردی است که می‌تواند در بحث سلامت الکترونیک در حیطه طب سنتی مورد توجه قرار گیرد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 737228

وب گردی

وب گردی