جریمه در انتظار مالکان ساختمان‌های نیمه‌کاره پایتخت

صبح امروز طرح الحاقیه اصلاحیه مصوبه مجوز اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمان‌های نیمه‌کاره مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا با ارائه پیشنهاد جدید مقرر شد که این طرح به کمیسیون مربوطه بازگشت داده شود و مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، ظهر امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران، بررسی طرح الحاقیه اصلاحیه مصوبه مجوز اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمان‌های نیمه کاره توسط کمیسیون معماری و شهرسازی برای بررسی به صحن علنی شورا آورده شد و محمدمهدی تندگویان نایب رییس این کمیسیون در این باره گفت: قرار بود شهرداری تهران یک ماه پیش پیشنهادات خود را برای الحاقیه مجوز اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمان‌های نیمه کاره بخصوص تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن بیاورد اما تاکنون این مهم محقق نشده و باید معاون شهرسازی شهرداری تهران توضیحات خود را در این خصوص ارائه کند.

مهندس پشمچی‌زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز که در جلسه حضور داشت با تشریح علل دیرکرد ارائه پیشنهادش درخصوص اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمان‌های نیمه کاره، قصور را متوجه پیشنهاد غیرمتعارف شورای شهر دانست و گفت: در مصوبه سال 83 در ارتباط با عوارض ساختمان‌هایی که نتوانستند در زمان مقرر ساختمان خود را تکمیل و پروانه را مجددا تمدید کرده‌اند، عوارضی در نظر بگیرند تا با الزام پرداخت این عوارض کمتر شاهد آن باشیم که در شهر ساختمان‌های نیمه‌کاره وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع در ابتدا در کمیسیون سلامت و بعد از آن در کمیسیون شهرسازی مطرح شد، گفت: هدف ما جریمه مالکانی بود که نتوانسته بودند که در موعد مقرر ساختمان‌شان را به پایان برسانند و با اعمال جدول جرایم ساختمانی، سعی کردیم این مسیر را اصلاح کنیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه پیشنهادی که مطرح شده از سوی شورای شهر نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند بلکه سبب تشدید ایجاد ساختمان‌های نیمه کار در شهر می‌شود چراکه جرایم آنقدر نگران‌کننده بود که مالک در شرایطی قرار می‌گرفت که کار را برای همیشه رها می‌کرد.

پشمچی‌زاده با بیان اینکه ضرایب افزایشی جرایم باید سازندگان را به سمتی هدایت می‌کرد که در زمان مقرر، ساخت ساختمان را پایان بدهند، گفت: در رابطه با تبصره مرتبط، با نحوه تشدید عوارض، تشکیک وجود داشت، به گونه‌ای که شورا مطرح کرده است بعد از آنکه زمان پروانه به اتمام رسید، دو سال به مالک اجازه دهیم و بعد از دو سال اگر مالک ساختمان را به اتمام نرسانده بود، مشمول جریمه شود که این کار عملا هدف شورا برای تشدید جرایم در راستای کاهش تعداد ساختمان‌های نیمه کاره را دنبال نمی‌کند بلکه بلکه معنای آن تشویق است.

وی افزود: پیشنهاد ما به عنوان شهرداری این است که عوارض تاخیر در تکمیل ساختمان‌ها دقیقا پس از اتمام مهلت مقرر درج شده در پروانه و مطابق جدول و فرمول و ضرایب جریمه باشد. تشکیک اخیر شورای شهر تهران و شهرداری در مورد وقفه دو ساله در محاسبه تاخیر ساخت ساختمان جای تامل دارد و باید این مشکل حل شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه تندگویان با بیان اینکه پیشنهاد معاون شهرداری جدید است و هنوز به کمیسیون مربوطه نیامده، درخواست کرد، این طرح و اصلاحیه به کمیسیون مذکور برگشت داده شود تا تمامی جوانب و ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 737258

وب گردی

وب گردی