جهانگیری: بالا بودن میزان تلفات جاده ای یکی از دغدغه های اصلی کشور است

طرح ملی تجهیز راه های شریانی به سامانه های هوشمند عبور و مرور جاده ای با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (سه شنبه) با حضور در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای،‌از طریق ارتباط زنده تلویزیونی، 527 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جاده ای را در 21 استان کشور افتتاح کرد.
گفتنی است همزمان با افتتاح این 527 سامانه، عملیات اجرایی استقرار و ارتقاء 600 سامانه در سایر استان های کشور نیز آغاز شد.
معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاح این سامان ها با تبریک انجام این کار ارزشمند، از وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور بخاطر فراهم کردن زمینه استفاده مطلوب از سامانه های هوشمند در مدیریت حمل و نقل جاده ای کشور قدردانی کرد.
جهانگیری یکی از دغدغه های اصلی کشور را بالا بودن میزان تلفات جاده ای برشمرد و گفت: برای ملت بزرگ ایران زیبنده نیست که ایران در ردیف نخستین کشورهایی باشد که آمار تلفات جاده ای در آنها بالاتر است.
وی افزود: جان انسان ها اهمیت فراوانی دارد و باید در این زمینه اقدامات و برنامه ریزی های جدی صورت گیرد تا شاهد کاهش میزان تلفات جاده ای در کشور باشیم.
جهانگیری با اشاره به گزارش های ارائه شده در این مراسم مبنی بر کاهش قابل توجه تلفات جاده ای در سالهای اخیر، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده، میزان تلفات جاده ای از 27 هزار نفر به حدود 16 هزار در سال رسیده که البته این عدد نیز بسیار بالا است و این میزان از تلفات یک هشدار جدی برای مسئولین کشور است تا در این زمینه تلاش جدی صورت گیرد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده هرچه بیشتر از سامانه های هوشمند و سیستم های نوین ثبت تخلفات افزود: مردم باید بدانند که مقررات راهنمایی و رانندگی در حقیقت به نفع خود آنهاست و سرپیچی از مقررات بیش از همه به خودشان آسیب می زند.
وی با قدردانی از نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: تمام هم و غم پلیس خدمتگزار این است که مردم سفرهای ایمن داشته باشند و خوشبختانه پلیس حضور جدی و قاطع در مسیرهای حمل و نقل جاده ای دارد و از وقوع تخلفات پیشگیری می کند.
جهانگیری استفاده از سامانه های هوشمند برای کنترل تخلفات را کمکی بزرگ برای پلیس برشمرد و افزود: استفاده از این سامانه ها در شناسایی متخلفین و مناطق حادثه خیز نقش موثری دارد و می تواند در بهبود حمل و نقل کشور موثر باشد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در همه بخش ها نیازمند استفاده از سامانه های هوشمند هستیم، گفت: یکی از برنامه های جدی دولت تدبیر و امید این است که دولت الکترونیک را در همه بخش ها مستقر کند و تاکنون اقدامات بسیار خوبی برای تکمیل زیرساخت ها انجام شده است.
وی افزود: باید تلاش کنیم هرچه سریعتر سامانه های هوشمند کنترل حمل و نقل جاده ای تکمیل و سایر استان ها نیز به جمع استان های برخوردار از این سامانه ها بپیوندند و لازم است در همین جا از استانداران و مدیران استانی بخاطر هماهنگی و حمایت های لازم برای اجرای این برنامه ها قدردانی کنم.
جهانگیری با اشاره به اینکه هم اکنون در آستانه عید نوروز و آغاز سفرهای مردم هستیم، گفت: از ملت بزرگ ایران تقاضا دارم برای حفظ سلامت خود و دیگران، قوانین راهنمایی و رانندگی را در بالاترین سطح رعایت و با پلیس همکاری لازم را انجام دهند.
در این مراسم وزیر راه و شهرسازی هم استفاده از سامانه های هوشمند در عبور و مرور جاده ای را گامی در جهت ارتقاء روش های مدیریتی توصیف کرد و گفت: با وجود 210 هزار کیلومتر جاده و 19 میلیون خودرو، امکان مدیریت سنتی برای حمل و نقل ها دیگر میسر نیست.
آخوندی اجرای سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور را یکی از بزرگترین پروژه های IT کشور دانست و گفت: پهنه و گستره این سامانه در سراسر کشور است و با توسعه برنامه ها ایران در زمره کشورهایی قرار می گیرد که مدیریت حمل و نقل جاده ای آنها از طریق هوشمند انجام می شود.
رییس پلیس راهور کشور هم در این مراسم گزارشی از میزان تلفات جاده ای در سالهای گذشته و کاهش آن طی سالهای اخیر ارائه کرد و گفت: سامانه های جدید قابلیت آن را دارد که هم به صورت لحظه ای سرعت را کنترل کند و هم به محاسبه سرعت میان دو دوربین بپردازد.
رییس سازمان راهداری کشور نیز در این مراسم گزارشی از روند برنامه ریزی و اجرای فازهای مختلف سامانه های هوشمند مدیریت حمل و نقل جاده ای ارائه کرد و افزود: این سامانه ها مجموعه ای متمرکز هستند که قابلیت برنامه ریزی جامع در سراسر کشور را فراهم می کنند.

دریافت کننده: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 737275

وب گردی

وب گردی