رییس اتحادیه میوه و تره بار : قیمت پرتقال های وارداتی یک چهارم پرتقال های  جنوب کشور است

رییس اتحادیه میوه و تره بار گفت: پرتقال های وارداتی با قیمتی نزدیک به یک چهارم پرتقال های جنوب کشور در بازار به فروش می رسد.

حسین مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن اشاره به نبود پرتقال های وارداتی در بازار اظهار کرد: پرتقال های وارداتی هنوز در بازار وجود ندارد و اگر پرتقال خارجی به فروش می رسد، بصورت قاچاق وارد کشور شده که باید از ورودش جلوگیری شود. پرتقال های وارداتی دولتی به محض ورود به کشور، طبق نظر جهاد کشاورزی به سردخانه می رود سپس به بازار فروش وارد می شود که هنوز هم این اتفاق نیفتاده است و پرتقال های خارجی دارای مجوز دولتی هنوز به کشور وارد نشده است.

وی در ادامه در خصوص تاثیر واردات پرتقال بر نرخ فروش در بازار خاطر نشان کرد: پرتقال های وارداتی بسیار ارزان تر از پرتقال های داخلی در بازار به فروش می رسد. پرتقال های خارجی را با قیمتی حدود 2000 تا 2500 تومان خریداری می کنیم و در نهایت با محاسبه سود 35 درصد نیزاین کالا با نرخی حدود 3500 تومان به دست شهروندان می رسد که تقریبا این قیمت یک چهارم نرخ پرتقال داخلی است اما پرتقال جنوب کشور در بازار و خرده فروشی ها از 9 تا 12 هزار تومان فروخته می شود.

رییس اتحادیه میوه و تره بار درباره آثار مثب و منفی واردات پرتقال تصریح کرد: امسال برای کشاورزان سال ناشناخته ای محسوب می شود؛ به همین دلیل به سادگی نمی توانیم ر ویدادهای مربوط به این موضوع را پیش بینی کنیم. ما در حال حاضر نمی دانیم که امسال میزان خرید مردم دقیقا چقدر است؟ اگر تقاضای مردم برای خرید پرتقال افزایش یابد، واردات پرتقال امری لازم محسوب می شود اما به هر جهت با واردات پرتقال ، مقدار قابل توجهی ارز از کشور خارج می شود که این موضوع چندان مطلوب نیست.

مهاجرانی درخصوص میزان پرتقال برای شب عید یادآورشد: با واردات انجام شده به نظر نمی آید که برای شب با کمبود پرتقال مواجه شیم اما در نهایت این موضوع به میزان تقاضا و همچنین خرید شهروندان مربوط می شود. اگر میزان واردات با میزان مصرف پرتقال همخوانی داشته باشد، دیگر از این نظر نگرانی وجود ندارد.

مهاجرانی همچنین درباره فعالیت های مربوط به جلوگیری از قاچاق پرتقال افزود: ما برای جلوگیری از قاچاق پرتقال فعالیت های بسیاری را انجام داده و می دهیم ؛ چراکه به علت سود بدست آمده از این کار افراد بیشتری تمایل به قاچاق پیدا می کنند . موضوع قاچاق پرتقال بیشتر در مناطقی اتفاق می افتد که کیفیت پرتقال پایین است و به همین دلیل تقاضا برای پرتقال و به دنبالش سود دهی بالا است.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: آرش محمدی

402

کد خبر: 737289

وب گردی

وب گردی