سیدطه‌ هاشمی: بسیاری از فعالیت‌های خود در زمینه فرهنگ و دین را اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم/ برخی نمی‌خواهند دانشگاه تاثیرگذار را باور کنند

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای برتر قرآنی، فرهنگی و هنری دانشجویان این دانشگاه در خرداد سال 96 خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدطه هاشمی در نشست خبری که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «نمایشگاه دستاوردهای برتر قرآنی، فرهنگی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی 3 تا 9 خرداد 96 برگزار ‌می‌شود. اجلاس شورای مرکزی دانشگاه و نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی همه‌ساله در بهمن‌ برپا می‌شد اما به علت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، این اجلاس و این نمایشگاه با تاخیر برگزار می‌شوند.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «متاسفانه نبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضایعه‌ای بزرگ برای مجموعه دانشگاهی، فرهنگی، آموزش عالی، سیاسی و به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می‌آید. امروز بیش از 41درصد از بار آموزش عالی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد. با آغاز به کار مدیریت جدید دانشگاه و حضور دکتر حمید میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی، اتفاقات بسیار خوبی به وجود آمد چرا که آقای میرزاده توانست رشد کیفی را براساس برنامه و مدیریت و سیاست‌های خوب اجرا کند.»

هاشمی گفت: «حدود 335 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور وجود دارد که اگر واحدهای سما را به آن‌ها اضافه کنیم، به بیش از 400 واحد می‌رسد. عزم دانشگاه آزاد اسلامی در زمان ریاست دکتر میرزاده در بخش‌های پژوهشی، آموزشی، هیات‌های علمی و ... جدی شده و رویدادهای بسیار خوبی در این‌باره به وجود آمده است چرا که نزدیک به 54درصد از تحصیلات تکمیلی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.»

او نیاز امروز کشور را آموزش و تحصیلات تکمیلی دانست و افزود: «برای تولید علم و ارتقای جایگاه علمی کشور باید به نقش تحصیلات تکمیلی توجه جدی نشان داده شود و خوشبختانه ما توانسته‌ایم در حوزه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و هنری گام‌های بسیار موثری را برداریم.»

به گفته معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کتب، صنایع‌دستی و شرکت‌های دانش‌بنیان و ... همگی در نمایشگاه دستاوردهای برتر حضور خواهند داشت.

هاشمی در ادامه گفت: «خوشبختانه این دانشگاه در تولید علم، تحصیلات تکمیلی، ارتقای مراکز رشد و نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... پیشتاز بوده است.»

او به بخشنامه تبدیل ایده به عمل اشاره کرد و گفت: «ما بخشنامه‌ای را به همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کردیم تا به سوی ایده‌های دانشجویان و تبدیل آن‌ها به عمل برای تولید انبوه علم و رقابت با خارجی‌ها حرکت کنند که خوشبختانه این اتفاق نیز افتاد و ایده‌ها و نظرات دانشجویان به عمل تبدیل شد. در گذشته انتخاب و معرفی دانشجوی نمونه در سراسر واحدهای دانشگاه وجود نداشت، اما با آغاز مدیریت جدید، این رویداد اتفاق افتاد و ما توانستیم دانشجویان نمونه و استعدادهای برتر را معرفی کنیم، بنابراین به جرات می‌توان گفت گام‌های بسیار خوبی در این موارد رخ داده است. به عنوان مثال چندی قبل واحد تهران غرب اولین همایش خود را درباره تبدیل ایده به عمل با معرفی 10 ایده برتر به پایان رساند که البته در سایر واحدهای دانشگاه این مسائل به صورت متعدد وجود دارد.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «باید از ایده‌های دانشجویان حمایت کنیم تا شاهد تبدیل ایده‌ها به عمل شویم. بسیاری از این ایده‌ها به تولید انبوه رسیده است، به عنوان مثال در یکی از واحدهای دانشگاهی تعدادی از دانشجویان توانستند بر روی کاشی اقداماتی را انجام دهند و خوشبختانه فعالیت آن‌ها به تولید انبوه رسید. بنابراین استعدادهای زیادی در حوزه‌های غیرهنری در کشور وجود دارد یعنی اکثر دانشجویان رشته تحصیلی‌شان هنر نیست، اما ما توانستیم استعدادهای آنها را در حوزه‌های فرهنگ و هنر کشف و شناسایی و آن‌ها را به عنوان هنرمند به جامعه معرفی کنیم.»

دانشگاه نسل چهارم به معنای دانشگاه تاثیرگذار در جامعه است

هاشمی دلیل مشکلات جامعه را وجود مدیران تک‌بعدی دانست و گفت: «دانشگاه نسل چهارم به معنای دانشگاه تاثیرگذار در جامعه است، اما برخی افراد نمی‌خواهند این امر مهم را باور و به آن سیاست‌ها عمل کنند. همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای این دانشگاه حضور خواهند داشت. دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه از مناسبت‌محوری به برنامه‌محوری وارد شده است.»

او افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه طرح‌های ماندگار فرهنگی‌ به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است. از طرفی در حوزه فرهنگی و هنری نیز مراسم‌هایی از جمله کنگره‌ حافظ، جشنواره‌ها و همایش‌ها نتایج بسیار خوبی داشته است و قطعا چنین مراسم‌هایی در آینده استمرار خواهند داشت. حدود 740 کانون فعال در دانشگاه‌های آزاد اسلامی وجود دارد، در حالی که در گذشته تعداد این کانون‌ها به 100 هم نمی‌رسید.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به طرح آموزش اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ هم اشاره کرد و گفت: «اساتید باید اخلاق حرفه‌ای را به همه دانشجویان آموزش دهند، چندی قبل رهبر معظم انقلاب هم به وجدان کاری اشاراتی داشتند که به نظر من وجدان کاری جلوه‌ای از اخلاق حرفه‌ای به شمار می‌آید.»

سید طه هاشمی گفت: «اقدامات بسیار خوبی از زمان ریاست آقای میرزاده در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و غیره انجام شده است که خوشبختانه امروز همه آن فعالیت‌ها به بار نشسته‌اند که از جمله این اقدامات می‌توان به نقل و انتقالات دانشجویان اشاره کرد. یعنی ما سال‌های گذشته بیش از 8هزار پرونده از طریق دانشجویان برای نقل و انتقالات به دیگر واحدهای دانشگاهی داشتیم و در کمیسیون باید همه آن‌ها را بررسی می‌کردیم، اما خوشبختانه با ایجاد سامانه تعداد دانشجویان به زیر 2هزار رسیده است، یعنی ما کمتر از 2هزار پرونده درباره نقل و انتقالات دانشجویی در کمیسیون داریم.»

او فرهنگ و اجتماع را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و افزود: «در گذشته معاون فرهنگی کاری به مسائل اجتماعی نداشت، در حالی که فرهنگ و اجتماع به موازات هم مهم هستند. دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی است که در سطح آموزش عالی برای تقویت و حفظ زبان و ادبیات فارسی برنامه راهبردی داشته است.»

هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تخریب‌ها علیه دانشگاه آزاد اسلامی و زدن اتهام‌ دین‌و فرهنگ‌گریزی به این دانشگاه با وجود این که دانشگاه توانسته است مقام برتر را در نماز از آن خود کند، گفت: «ما بسیاری از اقدامات و کارهایی که در حوزه فرهنگ‌ و دین انجام داده‌ایم را اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم و این دلیل بر نبود ‌فعالیت ما نمی‌شود. با اینکه نماز پرچم دین است و ما برنامه‌ها و تشویقاتی برای ترغیب دانشجویان به نماز انجام داده‌ایم.»

او در پایان گفت: «حجاب در کشور ما قانون است و دموکرات‌ترین کشورها، کشورهایی هستند که قانون را رعایت می‌کنند. از طرفی دانشگاه‌ها برشی از جامعه به حساب می‌آیند و ما نباید فراموش کنیم زمانی که دانشجویان وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، شخصیت‌شان کاملا شکل گرفته است. من معتقدم زمانی که دانشجو دچار خطا می‌شود ابتدا نباید او را تحویل کمیته انضباطی دهیم؛ یعنی ما باید مشاورانی در دانشگاه‌ها داشته باشیم و دانشجویانی که ضوابط این فرهنگ و حجاب را رعایت نمی‌کنند به مشاوران معرفی کنیم، نه حراست و نه کمیته انضباطی. از طرفی شخصی هم که بی‌حجاب است نباید متهم به اصیل‌ نبودن شود. دانشجویان هم باید بدانند که دانشگاه شأن و جایگاه والایی دارد و بسیار مقدس است، بنابراین دانشگاه را نباید با دیگر مراکز اشتباه بگیرند.»

منبع: آنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 737310

وب گردی

وب گردی