رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی فناوری کشور: همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و بسیج موجب حرکت های جهادی در تولید علم می شود

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری صبح امروز باحضور سرلشکر فیروزآبادی، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حسین قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مخترعان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم رئیس سازمان بسیج علمی کشور گفت:‌ انقلاب اسلامی در دورانی که در نظام بین‌الملل به یک دوران دو قطبی بر پایه موازنه تسلیحات هسته‌ای معروف بود، شکل گرفت. در آن دوران اگر هر ساختار سیاسی می‌خواست دگرگون شود به ناچار به واسطه هژمونی قدرت‌های غرب و شرق باید تابعیت یکی از این دو ابر قدرت (سوسیالیسم و لیبرالیسم) را می‌پذیرفت.

قدیانی ادامه داد: انقلاب اسلامی که شکل گرفت، شعارش نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود و این نشان دهنده این بود که این انقلاب به دنبال احیای تمدن اسلامی است. انقلاب اسلامی یک انقلاب تمدن‌ساز است و برای اینکه بتواند الگویی برای کشورهای جهان باشد، باید فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده‌سازی کنیم و لازمه این پیاده‌سازی ، تولید علم بومی متناسب با فرهنگ اسلامی است.

وی افزود: ‌انقلاب اسلامی چاره‌ای جز این ندارد که در راستای علم گام بردارد تا بتواند عدالت اجتماعی و اقتصاد اسلامی و ... را در جامعه پیاده کند و این با علوم غربی هم‌نوایی ندارد.

رئیس سازمان بسیج علمی با بیان اینکه باید کمر همت را بست و از فرهنگ اسلامی صیانت کرد، گفت: لازمه این صیانت، تولید علم بومی است. امروز جمهوری اسلامی با چالش‌های زیادی روبروست که برای حل آنها باید از روش‌ها و منش‌ها و ایده‌های مبانی توحیدی بهره‌ ببریم و معادلات برگرفته از جهان‌بینی اومانیسم را به هم بریزیم. ما نیازمند این هستیم که یک حرکت اساسی در تولید علم نافع برای جمهوری اسلامی داشته باشیم.

قدیانی در ادامه گفت:‌ امروز علوم مختلفی در حال بهره‌برداری است اما بخش عمده‌ای از علومی که به کار گرفته می‌شود، انسان را به صلاح و فلاح نمی‌رساند، بنابراین علمی مفید است که انسان را به کمال برساند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد نگاه‌های جدید به حوزه علم به ویژه علوم انسانی می‌تواند دگرگونی‌های جدی را ایجاد کند، اظهار داشت: این رسالت برعهده کسانی است که پذیرفته‌اند از این انقلاب صیانت کنند. بسیج هر وقت وارد صحنه‌ای شده است، باعث رشد و نمو و حرکت‌های جدی شده که امیدواریم بر اساس دستورات رهبری، بسیج در حوزه علمی هم گام‌های اساسی بردارد.

قدیانی به نحوه برگزاری چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری اشاره کرد و گفت:‌ این جشنواره با همکاری خوب دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. امیدواریم همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و بسیج که هر دو مولود انقلاب اسلامی هستند، باعث رشد علمی شده و با شتاب بیشتر توسعه پیدا کند.

رئیس سازمان بسیج علمی از مشارکت و همراهی دانشگاه آزاد اسلامی در این حرکت تشکر کرد و گفت:‌ روز گذشته در این نمایشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با پیشنهاد ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد قرارگاه مشترک جهاد علمی شکل گیرد و شاهد این باشیم که با مشارکت بخش‌های علمی کشور، یک هم افزایی را در مجموعه فعالیت‌های علمی داشته باشیم.

به گفته قدیانی بیش از دو هزار طرح از سراسر کشور به دبیرخانه بسیج علمی ارسال شده است که در نهایت 270 طرح انتخاب و در این نمایشگاه عرضه شده‌اند. امروز در مراسم اختتامیه قرار است از محققان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور دانشگاه آزاد اسلامی که کارهای فاخری را انجام داده‌اند و همچنین 4 خانه نخبگان، 6 پایگاه بسیج علمی برتر، 8 طرح برتر نمایشگاه، 2 مرکز هدایت و حمایت و همچنین از خانواده‌های شهدای علمی کشور تجلیل شود.

رئیس سازمان بسیج علمی در پایان ابراز امیدواری کرد این حرکت فقط به عنوان یک نمونه از این باشد که قدردان همه پژوهشگران، نخبگان و مخترعان باشیم.

خبرنگار: پارسا فرخوی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 737582

وب گردی

وب گردی