اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی، با همراهی دکتر میرزاده در سال 96 توسعه بیشتری خواهد یافت

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در زمینه اقتصاد دانش بنیان نقش نخست را در کشور ایفا کند. بنا داریم این موضوع را از سال 96 در دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری دکتر میرزاده انجام دهیم. تاکید من بر لزوم کیفی به این معناست که در مسیر توسعه کیفی نباید متوقف شویم. این بدین معنی نیست که در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کیفی تاکنون صورت نگرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: اینکه امروز در خدمت جهادگران علمی و بسیجی سازمان بسیج و دانشگاه آزاد اسلامی هستم، توفیق بزرگی است.

وی با بیان اینکه با امر مقام معظم رهبری توفیق خدمت در دانشگاه آزاد اسلامی را پیدا کردم، اظهار داشت: بابت این موضوع خدای را سپاسگزارم و از محضر ایشان نیز تشکر می کنم.

ولایتی با بیان اینکه کشور ما، کشور ایمان و علم است، گفت: این موضوع به گواهی و شهادت تاریخ است. هیچ کشوری را نمی شناسم که مانند ایران عمق علم و ایمان در آن زیاد باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیج یک مجموعه مردمی و برخاسته از مردم است، تاکید کرد: بسیج بدون اینکه هزینه ای برای دولت و کشور داشته باشد، مدافع کشور در عرصه های تاریخی است و این باعث افتخار است. اگر بسیج نبود، قطعاً سالهای سخت پر فراز و نشیب بعد از انقلاب اسلامی، با این پیروزی ادامه پیدا نمی کرد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بسیج یعنی حضور همه ملت و مردم در عرصه های مختلف کشور. یعنی همه مردم در حدی که اقتضا می کند، وظایف خود را برای سازندگی کشور انجام دهند و اگر لازم بود، در میدان دفاع از وطن و نظام شرکت کنند. بسیجیان همواره برای سازندگی کشور در تمام نقاط، هر نوع خدمتی که توانسته اند، انجام داده اند و این یک مجاهدت بزرگ است.

دکتر ولایتی با بیان اینکه همانطور که بسیج برخاسته از مردم است، دانشگاه آزاد اسلامی نیز از نیاز مردم و پاسخ به این نیاز شکل گرفته است، گفت: این دانشگاه دولتی نیست بلکه متعلق به نظام است؛ نظامی که مردم نقش اساسی در آن ایفا می کنند.

وی با اشاره به حضور خود در دانشگاه آزاد اسلامی از مراحل ابتدایی تاسیس، گفت: بنده همواره از ابتدای انقلاب در محافل دانشگاهی حضور داشته ام. از سال 53 عضو هیات علمی هستم بنابراین به خوبی محیط دانشگاه و دانشجو را می شناسم و اطلاع دارم که در کشور ما رغبت زیادی برای آموختن علم وجود دارد. در تاریخ هیچ کشوری را سراغ نداریم که به اندازه ایران، سابقه فرهنگی و آموزشی داشته باشد.

وی افزود: یک صدراعظم فرهیخته و دین‌دار مانند خواجه نظام الملک طوسی 11 مدرسه و دانشگاه در ابعاد بزرگ در شهرهای بزرگ جهان اسلام و قلمرو حکومت ایران تاسیس کرد که بزرگان زیادی را در زمینه علم و فناوری آموزش داد. در تاریخ ایران نمونه های بیشماری از این موارد برای تاسیس مدرسه و دانشگاه به منظور فرا گرفتن علم و دانش، به چشم می خورد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در اسلام مسجد، مدرسه است، گفت: در واقع مسجد محل درس و ایجاد مکاتب فکری، علمی، روحانی، معنوی، مادی و امور حکومتی بوده است و این موضوع بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری مانند ایران مشاهده نمی شود که جوانان و مردم آن تا این حد علاقمند به تحصیلات عالیه باشند، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان کشور ما به نسبت جمعیت کشور، به حدی است که ایران در فهرست چند کشور اول دنیا از لحاظ تعداد دانشجو قرار دارد.

ولایتی با تاکید بر اینکه رغبت مردم به علم‌آموزی، مهمترین سرمایه کشور ماست، گفت: همین مردم بودند که کمک کردند بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا به نام دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد. این ویژگی مردمی بودن دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد که این دانشگاه براساس یک نیاز ملی و مردمی شکل گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیج و دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ مردمی بودن، مشترکات زیادی باهم دارند، اظهار داشت: همکاری علمی بین این دو سازمان، مبارک است و باید تداوم داشته باشد.

دست دانشگاه آزاد اسلامی، از سایر دانشگاه ها برای توسعه علم و فناوری بازتر است

دکتر ولایتی تاکید کرد: کار علمی باید به صورت بسیجی و خارج از بروکراسی های دست و پا گیر اداری انجام شود. دست دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه غیردولتی، از سایر دانشگاه ها برای توسعه علم و فناوری بازتر است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر از لحاظ کمیت وضعیت خوبی دارد. در حال حاضر باید توسعه کیفی و ارتقای کیفیت این دانشگاه در دستورکار قرار گیرد. ارتقای کیفی در دانشگاه آزاد اسلامی به این معناست که باید اساتید باسواد، ‌فرهیخته و دلگرم به تدریس، در این دانشگاه وجود داشته باشد تا نیاز مردم به درستی پاسخ داده شود.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید تا زمانی که نیاز مردم به فراگرفتن علم وجود دارد، این نیاز مدیریت شود، گفت: مردم نیز به این موضوع کمک می کنند چرا که همین مردم بودند که با حمایت از دانشگاه آزاد اسلامی، به پیشرفت این دانشگاه کمک کردند.

ولایتی با تاکید بر حضور اساتید فرهیخته و باسواد در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه جایی نیست که یک عده به صورت موظفی در آن تدریس کنند، بلکه جایی است که بعضی از دیوان‌سالاری ها و بروکراسی هایی که مختص مکان های دولتی است، در آن به چشم نمی خورد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید به جایی برسد که رقابت سختی بین نخبگان برای ورود به این دانشگاه به وجود آید، اظهار داشت: برخی از دانشگاه های برتر دنیا مانند هاروارد، موقوفه هستند یعنی دولت نقشی در تاسیس و اداره آن نداشته است اما می بینیم که دانشگاه های بسیار پیشرفته ای هستند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز ظرفیتی بیش از این را دارد و باید بتوانیم این ظرفیت را از قوه به فعل درآوریم.

دکتر ولایتی در ادامه با بیان اینکه یکی از بزرگترین گرفتاری های کشور ما، فرار مغزهاست، تاکید کرد: با رفتن نخبگان از کشور، این سرمایه ها را از دست می دهیم. باید در دانشگاه آزاد اسلامی یک کار چندمنظوره انجام دهیم که یکی از آنها جذب نخبگان است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم اساتید باسواد، محقق و متعهد به فرهنگ و اعتقاد و تاریخ کشور داشته باشیم، باید کاری کنیم که آنها دلگرم باشند، گفت: موضوع بورسیه دادن به نخبه های دانشگاه آزاد اسلامی در درجه نخست و دانشگاه های دیگر در درجات بعدی، یکی از کارهای دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقدمه تربیت اساتید باکیفیت و توسعه کمی و کیفی تحقیقات و پژوهش است.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: امروز وضعیت اقتصاد دانش بنیان مطلوب است اما فاصله زیادی نقطه ایده‌آل دارد و دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در این زمینه نقش نخست را ایفا کند. بنا داریم این موضوع را از سال 96 در دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری مدیریت این دانشگاه، دکتر میرزاده انجام دهیم.

دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه باید فعالیت های چندمنظوره مانند جذب نخبگان، در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گیرد، اظهار داشت: البته این موضوع به این معنی نیست که در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی اساتید باکیفیت وجود ندارد بلکه به این معنی است که دانشگاه آزاد اسلامی باید در این زمینه پیشرفت کرده و به یک ضرب‌المثل تبدیل شود. به گونه ای که از کشورهای دیگر نیز برای حضور در این دانشگاه رغبت بالایی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه به هر حال اکنون توسعه کمی در دانشگاه آزاد اسلامی کفایت می کند چرا که در این دانشگاه تعدادی صندلی خالی نیز وجود دارد، گفت: امروز هدف اصلی دانشگاه باید ارتقای کیفی باشد. در خصوص مسائل فرهنگی و اعتقادی نیز هرجا اثری از دانشگاه آزاد اسلامی باشد، مردم آن محل باید به لحاظ ویژگی های خلقی و اعتقادی با دانشگاه عجین شوند و خود را با آن بیگانه ندانند.

ولایتی افزود: مردم باید دانشگاه آزاد اسلامی را محور علم، فرهنگ، اعتقاد، دینداری و وطن دوستی بدانند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به نظام و مردم است که توانسته بار بزرگی از دوش نظام بردارد، گفت: این دانشگاه نه تنها هزینه ای به کشور، نظام و دولت تحمیل نکرده، بلکه توانسته در زمینه آموزش عالی باری از دوش دولت بردارد و هزینه های این دانشگاه با شهریه ای که مردم می پردازند، تامین می شود.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اتصال علم به فناوری، پل اصلی است که اقتصاد دانش بنیان را توسعه می دهد، گفت: پژوهش ها در دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه ها باید به گونه ای باشد که نتیجه آن پژوهش به درد مردم بخورد و یکی از مشکلات جامعه را حل کند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های جدید دانشگاه آزاد اسلامی، همکاری با وزارتخانه هایی مانند وزارت صنعت، نفت و نیرو و... است، گفت: وزارتخانه هایی که نیاز به دستگاه های پیشرفته دارند و اغلب دستگاه های خود را از خارج از کشور تامین می کنند، مخاطب دانشگاه آزاد اسلامی هستند و دانشگاه تلاش می کند با برنامه‌ریزی بتواند با این وزارتخانه ها همکاری مطلوبی داشته باشد.

علی اکبر ولایتی با بیان اینکه همانطور که اشاره شد، بسیج در کار دفاع از سازندگی کشور حضور ویژه داشته و بدون چشمداشت کار می کند، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید به لحاظ کمک به مردم، اعتقادی و فرهنگی مانند بسیج داشته باشد. البته طبق اطلاعات ما، اکثریت قریب به اتفاق مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی اینگونه است.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه پیوند بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور، پیوندی مبارک و مفید است، ابراز امیدواری کرد هرسال شاهد این موضوع باشیم که دانشگاه آزاد اسلامی توانسته گام بلندی رو به پیشرفت بردارد.

خبرنگار: پارسا فرخوی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

201/200

کد خبر: 737594

وب گردی

وب گردی